Публікація: Формування готовності майбутніх фахівців з аквафітнесу до роботи з різними групами населення
Вантажиться...
Дата
Автори
Ображей, О. Є.
Мачешич, Є. О.
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
Сучасні умови вимагають підвищення якості послуг у сфері фізичної культури та оздоровлення, зокрема аквафітнесу як перспективного напрямку оздоровчої активності. Метою дослідження було визначити основні критерії професійної компетентності тренера та проаналізувати складові освітніх програм, спрямовані на формування готовності фахівців з аквафітнесу до професійної діяльності. У статті проаналізовано особливості проведення занять аквафітнесом з різними групами населення. Визначено основні критерії професійної компетентності тренера з аквафітнесу: когнітивний критерій характеризується володінням системою понять у галузі фізичноі̆ культури та можливістю і̆х застосування для розв’язання професійних завдань; діяльнісно-операційний критерій формується в процесі реалізації вмінь та навичок професійноі̆ діяльності та характеризується рівнем підготовленості; особистісний критерій характеризується сформованістю педагогічних здібностей, та певних особливостей професійноі̆ мотиваціі̆. Встановлено, що на сучасному етапі професійна підготовка майбутніх фахівців з аквафітнесу орієнтована на формування в здобувачів спеціальних професійних компетенцій відповідно до сучасних вимог ринку з фітнес-послуг. Перспективи подальших досліджень убачаємо в розробці новітніх підходів формування фахових компетентностей майбутніх фітнес-тренерів у процесі вивчення дисципліни «Аквафітнес».
Modern conditions require improving the quality of services in the field of physical culture and health improvement, in particular aqua fitness as a promising area of health activity. The aim of the study was to determine the main criteria of professional competence of a trainer and to analyze the components of educational programs aimed at forming the readiness of aqua fitness specialists for professional activity. Material and Methods. theoretical analysis and generalization of data from special literature and the Internet, content analysis of educational materials, the method of comparison and contrast.The article analyzes the features of aqua fitness classes with different groups of the population. The article analyzes the peculiarities of conducting aqua fitness classes with different population groups. The main criteria for the professional competence of an aqua fitness trainer are defined: the cognitive criterion is characterized by the possession of a system of concepts in the field of physical culture and the ability to apply them to solve professional problems; the activity-operational criterion is formed in the process of implementing the skills and abilities of professional activity and is characterized by the level of preparedness; the personal criterion is characterized by the formation of pedagogical abilities and certain features of professional motivation. It has been established that at the present stage, the professional training of future aqua fitness specialists is focused on the formation of special professional competencies in accordance with the current requirements of the fitness services market. Prospects for further research are seen in the development of new approaches to the formation of professional competencies of future fitness trainers in the process of studying the discipline “Aquafit”.
Modern conditions require improving the quality of services in the field of physical culture and health improvement, in particular aqua fitness as a promising area of health activity. The aim of the study was to determine the main criteria of professional competence of a trainer and to analyze the components of educational programs aimed at forming the readiness of aqua fitness specialists for professional activity. Material and Methods. theoretical analysis and generalization of data from special literature and the Internet, content analysis of educational materials, the method of comparison and contrast.The article analyzes the features of aqua fitness classes with different groups of the population. The article analyzes the peculiarities of conducting aqua fitness classes with different population groups. The main criteria for the professional competence of an aqua fitness trainer are defined: the cognitive criterion is characterized by the possession of a system of concepts in the field of physical culture and the ability to apply them to solve professional problems; the activity-operational criterion is formed in the process of implementing the skills and abilities of professional activity and is characterized by the level of preparedness; the personal criterion is characterized by the formation of pedagogical abilities and certain features of professional motivation. It has been established that at the present stage, the professional training of future aqua fitness specialists is focused on the formation of special professional competencies in accordance with the current requirements of the fitness services market. Prospects for further research are seen in the development of new approaches to the formation of professional competencies of future fitness trainers in the process of studying the discipline “Aquafit”.
Опис
Ключові слова
фахівців з аквафітнесу, різні групи населення, готовність, оздоровча фізична культура, aqua fitness specialists, different population groups, readiness, recreational physical culture
Бібліографічний опис
Ображей, О. Є. Формування готовності майбутніх фахівців з аквафітнесу до роботи з різними групами населення / О. Є. Ображей, Є. О. Мачешич // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 4 (190). – С. 110-113.
