Публікація: Рекреація і туризм в дозвіллі студентської молоді
Вантажиться...
Дата
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
У статті висвітлюється значення фізичної рекреації, як ключового компонента дозвілля студентської молоді в умовах сучасного соціокультурного середовища. Здійснено уточнення поняття «фізична рекреація» як виду активного відпочинку, що здійснюється поза межами професійної, навчальної, наукової та спортивної діяльності. Вона спрямована на гармонійний розвиток особистості, підтримання фізичного та психічного здоров’я, а також сприяє зниженню рівня стресу та підвищенню загального життєвого тонусу. Проаналізовано ставлення студентської молоді до рекреаційної активності, зокрема її мотиваційні орієнтири, бар’єри участі та переваги, які надає регулярне залучення до рекреаційних практик. Окреслено основні форми фізичної рекреації, що мають попит серед молоді: активний відпочинок, масовий спорт, рекреаційно-оздоровчі програми, туристична діяльність, участь у спортивно-масових заходах. Особливу увагу приділено визначенню факторів, які зумовлюють ефективність рекреаційної діяльності, зокрема інфраструктурному забезпеченню, інформаційній обізнаності студентів, соціальному супроводу та рівню особистої мотивації. Показано, що фізична рекреація є однією з найзручніших та найдоступніших форм фізичної культури для молоді, оскільки поєднує оздоровчі, емоційні та соціальні аспекти. Запропоновані підходи можуть бути використані при розробці програм оздоровлення та організації дозвіллєвої діяльності студентів у закладах вищої освіти.
This article explores the role of physical recreation as an essential component of students’ leisure in the context of contemporary socio-cultural conditions. The concept of "physical recreation" is clarified as a type of active leisure that occurs outside the framework of professional, academic, scientific, or competitive sports activities. It is directed toward the comprehensive development of the individual, the maintenance and improvement of physical and mental health, as well as the reduction of stress levels and the enhancement of overall well-being. The research analyzes students' attitudes toward recreational physical activity, focusing on motivational factors, perceived barriers, and the personal and social benefits associated with participation. It is shown that students recognize the value of recreation not only for health improvement but also for social interaction, emotional balance, and recovery from academic workloads. The article outlines the main forms of physical recreation preferred by youth, including mass sports, active leisure activities, recreational and wellness programs, tourism, and participation in health-oriented and sports-related events. These forms are considered the most accessible and effective for the student population due to their low cost, flexibility, and the opportunity to combine physical activity with enjoyment. Special attention is paid to the determinants that increase the effectiveness of recreational activities. These include adequate infrastructure, students’ awareness of available opportunities, institutional support, and personal motivation. The importance of creating favorable conditions for engaging students in recreational practices is emphasized, particularly through the development of university programs that integrate physical activity into daily student life. The study highlights that among the various types of physical culture, physical recreation is the most applicable and beneficial for university students. It contributes to health promotion, personal development, and the formation of healthy lifestyle habits, while also enhancing the quality of leisure and the overall educational experience. The findings may serve as a foundation for further development of recreational strategies and wellness programs in higher education institutions, aimed at improving the physical, psychological, and social well-being of student youth.
This article explores the role of physical recreation as an essential component of students’ leisure in the context of contemporary socio-cultural conditions. The concept of "physical recreation" is clarified as a type of active leisure that occurs outside the framework of professional, academic, scientific, or competitive sports activities. It is directed toward the comprehensive development of the individual, the maintenance and improvement of physical and mental health, as well as the reduction of stress levels and the enhancement of overall well-being. The research analyzes students' attitudes toward recreational physical activity, focusing on motivational factors, perceived barriers, and the personal and social benefits associated with participation. It is shown that students recognize the value of recreation not only for health improvement but also for social interaction, emotional balance, and recovery from academic workloads. The article outlines the main forms of physical recreation preferred by youth, including mass sports, active leisure activities, recreational and wellness programs, tourism, and participation in health-oriented and sports-related events. These forms are considered the most accessible and effective for the student population due to their low cost, flexibility, and the opportunity to combine physical activity with enjoyment. Special attention is paid to the determinants that increase the effectiveness of recreational activities. These include adequate infrastructure, students’ awareness of available opportunities, institutional support, and personal motivation. The importance of creating favorable conditions for engaging students in recreational practices is emphasized, particularly through the development of university programs that integrate physical activity into daily student life. The study highlights that among the various types of physical culture, physical recreation is the most applicable and beneficial for university students. It contributes to health promotion, personal development, and the formation of healthy lifestyle habits, while also enhancing the quality of leisure and the overall educational experience. The findings may serve as a foundation for further development of recreational strategies and wellness programs in higher education institutions, aimed at improving the physical, psychological, and social well-being of student youth.
Опис
Ключові слова
фізична рекреація, студентська молодь, рекреаційний ефект, здоров’я, дозвілля, physical recreation, student youth, recreational effect, health, leisure
Бібліографічний опис
Рекреація і туризм в дозвіллі студентської молоді / В. П. Чаплигін, Ю. П. Сергієнко, С. А. Антоненко, В. С. Гулай // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / за ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 9 (196). – С. 211-216.
