Публікація: Педагогічна корекція емоційно-вольової сфери дітей 5 – 7 років із порушенням опорно-рухового апарату засобами фізичних вправ у воді
Вантажиться...
Дата
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Анотація
Дослідження присвячене проблемі педагогічної корекції емоційно-вольової сфери дітей старшого дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату засобами плавання. Обґрунтовано науково-педагогічні основи використання можливостей гідрокінезотерапії та плавання в педагогічній корекції емоційно-вольової сфери осіб із зазначеною нозологією. Висвітлено специфіку гідрокорекції психофізичного розвитку старших дошкільників із порушеннями опорно-рухового апарату, зокрема – покращення їхньої емоційно-вольової сфери.
Сформульовано принципи застосування корекційно спрямованого плавання щодо вказаного контингенту дітей. Адаптовано загальновідомі та сформульовано інноваційні методи використання гідрокорекції щодо поліпшення стану емоційно-вольової сфери цих дітей.
Створено методичний алгоритм педагогічної корекції емоційно-вольової сфери дошкільників 5 – 7 років із порушеннями ОРА засобами плавання. Виявлено і проаналізовано особливості стану емоційно-вольової сфери у зазначеного контингенту дітей у порівнянні з однолітками з нормотиповим варіантом розвитку. Розроблено та апробовано методику педагогічної корекції емоційно-вольової сфери цих дітей засобами плавання на основі диференціації особливостей порушень їх емоційної та вольової сфери, застосування спеціальних коригуючих вправ у водному середовищі та театралізації процесу гідрокорекції. Набули подальшого розвитку принципи, методи, методичні прийоми, форми та педагогічні умови щодо педагогічної корекції емоційно-вольової сфери у старших дошкільників із порушеннями ОРА засобами плавання.
Практичне значення отриманих в процесі дослідження результатів полягає в тому, що була розроблена і реалізується в дошкільному освітянському секторі авторська методика педагогічної корекції емоційно-вольової сфери дошкільників 5 – 7 років із порушеннями опорно-рухового апарату, яка може використовуватись в різних типах закладів дошкільної освіти: спеціалізованих, комбінованих дитячих садочках, інклюзивно-русурсних центрах тощо. Це дозволяє помітно збільшувати ефективність загального психофізичного розвитку зазначеної категорії дітей, що відповідно сприяє поліпшенню їхньої соціальної адаптації. Запропоновано розроблені та апробовані на практиці спеціальні комплекси корекційно спрямованих вправ у водному середовищі для покращення стану як емоційної, так і вольової сфер зазначеного контингенту дітей.
The scientific-pedagogical basis of using the possibilities of hydrokinesitherapy and swimming in the correction of the emotional and volitional sphere of persons with the specified nosology is substantiated. The specifics of hydrocorrection of the psychophysical development of older preschoolers with disorders of the musculoskeletal system are highlighted, in particular, the improvement of their emotional and volitional sphere. The principles of the application of corrective swimming for the indicated contingent of children have been formulated. Well-known and innovative methods of hydrocorrection of the emotional-volitional sphere of these children have been adapted and formulated. A methodical algorithm for correction of the emotional and volitional sphere of preschoolers aged 5 – 7 years with disorders of the MSS by means of swimming has been created. The features of the state of the emotional and volitional sphere in the specified contingent of children compared to peers with a normotypical variant of development were identified and analyzed. The method of correcting the emotional-volitional sphere of these children by means of swimming was developed and tested based on the differentiation of the peculiarities of violations of their emotional-volitional sphere, the use of special corrective exercises in the water environment and the theatricalization of hydrocorrection. The principles, methods, methodological techniques, forms and pedagogical conditions regarding the correction of the emotional and volitional sphere in older preschoolers with disorders of the MSS by means of swimming have gained further development. The practical significance of the results obtained in the research process is that an original method of improving and correcting the emotional-volitional sphere in preschoolers aged 5 – 7 years with musculoskeletal disorders was developed and implemented in the preschool education sector, which can be used in various types of preschool institutions education: specialized, combined, inclusive resource centers, etc. This makes it possible to significantly increase the effectiveness of the general psychophysical development of the specified category of children, which, accordingly, contributes to the improvement of their social adaptation. Independently developed and tested in practice special complexes of corrective exercises in the water environment are offered to improve the state of both the emotional and volitional spheres of the specified contingent of children.
The scientific-pedagogical basis of using the possibilities of hydrokinesitherapy and swimming in the correction of the emotional and volitional sphere of persons with the specified nosology is substantiated. The specifics of hydrocorrection of the psychophysical development of older preschoolers with disorders of the musculoskeletal system are highlighted, in particular, the improvement of their emotional and volitional sphere. The principles of the application of corrective swimming for the indicated contingent of children have been formulated. Well-known and innovative methods of hydrocorrection of the emotional-volitional sphere of these children have been adapted and formulated. A methodical algorithm for correction of the emotional and volitional sphere of preschoolers aged 5 – 7 years with disorders of the MSS by means of swimming has been created. The features of the state of the emotional and volitional sphere in the specified contingent of children compared to peers with a normotypical variant of development were identified and analyzed. The method of correcting the emotional-volitional sphere of these children by means of swimming was developed and tested based on the differentiation of the peculiarities of violations of their emotional-volitional sphere, the use of special corrective exercises in the water environment and the theatricalization of hydrocorrection. The principles, methods, methodological techniques, forms and pedagogical conditions regarding the correction of the emotional and volitional sphere in older preschoolers with disorders of the MSS by means of swimming have gained further development. The practical significance of the results obtained in the research process is that an original method of improving and correcting the emotional-volitional sphere in preschoolers aged 5 – 7 years with musculoskeletal disorders was developed and implemented in the preschool education sector, which can be used in various types of preschool institutions education: specialized, combined, inclusive resource centers, etc. This makes it possible to significantly increase the effectiveness of the general psychophysical development of the specified category of children, which, accordingly, contributes to the improvement of their social adaptation. Independently developed and tested in practice special complexes of corrective exercises in the water environment are offered to improve the state of both the emotional and volitional spheres of the specified contingent of children.
Опис
Ключові слова
корекція, емоційно-вольова сфера, старші дошкільники, порушення ОРА, фізичні вправи у воді, correction, emotional-volitional sphere, older preschoolers, ORA disorders, physical exercises in water
Бібліографічний опис
Литв’яков, Михайло Вікторович. Педагогічна корекція емоційно-вольової сфери дітей 5 - 7 років із порушенням опорно-рухового апарату засобами фізичних вправ у воді : дис. ... докт. філос. : 01 Освіта/Педагогіка, за спеціальністю 016 Спеціальна освіта / Литв’яков Михайло Вікторович ; наук. керівник Єфименко Микола Миколайович ; М-во освіти і науки України ; УДУ імені Михайла Драгоманова. – Київ, 2025. – 250 с.
