Публікація: Виховання самовладання у здобувачів освіти засобами фізичної культури як основа життєвих досягнень
Вантажиться...
Дата
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
У статті актуалізовано важливість виховання морально-вольових якостей зростаючої особистості, зокрема самовладання як показника внутрішньої зрілості особистості, що виступає фундаментом її життєвих досягнень, формує стійкість, відповідальність, впевненість у власних силах, здатність до саморегуляції, командної взаємодії та ефективної самореалізації. Обґрунтовано можливості фізичної культури у процесі виховання самовладання у здобувачів освіти, розкрито його значення як базової умови формування життєвої стійкості, успішної соціалізації та досягнення особистісних і професійних результатів, визначено засоби фізичної культури для виховання самовладання як основи життєвих досягнень учнівської молоді. Проаналізовано вплив фізичної культури та спорту на розвиток і формування характеру зростаючої особистості, виокремлено ключові аспекти, які розвиваються завдяки фізичній культурі (дисципліна і самодисципліна, управління часом, наполегливість і стійкість у подоланні труднощів, протидія тиску, командна робота та співпраця, лідерство та наслідування, спортивна гідність та повага, емпатія, цілепокладання, мотивація досягнень, відповідальність, адаптивність і гнучкість). Визначено, що фізична культура й спорт формують цілісну систему цінностей, умінь та вольових якостей, які виходять за межі фізичної сфери й стають вагомим підґрунтям для особистісного зростання та життєвих досягнень. Охарактеризовано засоби фізичної культури, які сприяють вихованню самовладання як основи життєвих досягнень учнівської молоді. Визначено, що потенціал фізичної культури у вихованні самовладання у здобувачів освіти як основи життєвих досягнень полягає у формуванні дисципліни, витривалості, стресостійкості, навичок командної взаємодії, контролю емоційних станів тощо; завдяки заняттям фізичною культурою учні мають змогу практично засвоювати вміння та навички, що стають базою їх особистісної зрілості та майбутніх життєвих успіхів.
The article highlights the importance of fostering moral and volitional qualities of the growing individual, particularly self-control as an indicator of inner maturity, which serves as the foundation of life achievements. Self-control shapes resilience, responsibility, confidence, self-regulation, teamwork, and effective self-realization. The potential of physical culture in the process of educating self-control in students is substantiated. Its significance is revealed as a fundamental condition for building life resilience, successful socialization, and the attainment of personal and professional results. The means of physical culture that contribute to the development of self-control as the basis of life achievements of student youth are identified. The impact of physical culture and sports on the development and formation of the character of the growing individual is analyzed. Key aspects developed through physical culture are outlined, including discipline and self-discipline, time management, persistence and resilience in overcoming difficulties, resistance to pressure, teamwork and cooperation, leadership and followership, sportsmanship and respect, empathy, goal-setting, achievement motivation, responsibility, adaptability, and flexibility. It is determined that physical culture and sports form a holistic system of values, skills, and volitional qualities that go beyond the physical sphere and become an important foundation for personal growth and life achievements. The means of physical culture that foster self-control as the foundation of life achievements of student youth are characterized. It is established that the potential of physical culture in educating self-control in students lies in cultivating discipline, endurance, stress resistance, teamwork skills, and emotional regulation. Through physical education, students acquire practical skills and abilities that become the basis of their personal maturity and future success in life.
The article highlights the importance of fostering moral and volitional qualities of the growing individual, particularly self-control as an indicator of inner maturity, which serves as the foundation of life achievements. Self-control shapes resilience, responsibility, confidence, self-regulation, teamwork, and effective self-realization. The potential of physical culture in the process of educating self-control in students is substantiated. Its significance is revealed as a fundamental condition for building life resilience, successful socialization, and the attainment of personal and professional results. The means of physical culture that contribute to the development of self-control as the basis of life achievements of student youth are identified. The impact of physical culture and sports on the development and formation of the character of the growing individual is analyzed. Key aspects developed through physical culture are outlined, including discipline and self-discipline, time management, persistence and resilience in overcoming difficulties, resistance to pressure, teamwork and cooperation, leadership and followership, sportsmanship and respect, empathy, goal-setting, achievement motivation, responsibility, adaptability, and flexibility. It is determined that physical culture and sports form a holistic system of values, skills, and volitional qualities that go beyond the physical sphere and become an important foundation for personal growth and life achievements. The means of physical culture that foster self-control as the foundation of life achievements of student youth are characterized. It is established that the potential of physical culture in educating self-control in students lies in cultivating discipline, endurance, stress resistance, teamwork skills, and emotional regulation. Through physical education, students acquire practical skills and abilities that become the basis of their personal maturity and future success in life.
Опис
Ключові слова
самовладання, морально-вольові якості, здобувачі освіти, фізична культура, життєві досягнення, self-control, moral and volitional qualities, students, physical culture, life achievements
Бібліографічний опис
Виховання самовладання у здобувачів освіти засобами фізичної культури як основа життєвих досягнень / В. І. Кириченко, М. В. Тимчик, Н. П. Касіч, Т. В. Поліщук, В. А. Бурлака // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / за ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 10 (197). – С. 113-116.
