Публікація: Педагогічні умови ефективності інтеграції студентської молоді у соціокультурне середовища великого міста
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Анотація
У дисертації досліджуються педагогічні умови, що сприяють успішній інтеграції студентської молоді в соціокультурне середовище великого міста. Мета роботи полягає в аналізі педагогічних умов, які сприяють ефективній інтегрованості студентської молоді до соціокультурного середовища великого міста. У дисертації вперше сформульовано та обґрунтовано педагогічні умови та змістово-технологічні компоненти інтеграції студентської молоді у соціокультурне середовище великого міста; розкрито сутність поняття «інтеграція студентської молоді» упровадження комплексу методів та форм роботи, спрямованих на підвищення та покращення рівня інтегрованості студентської молоді; охарактеризовано критерії та показники інтегрованості студентської молоді у соціокультурне середовище великого міста; сформульовано соціально-педагогічні чинники які затримують розвиток інтегрованості студентів; запроваджено форми взаємодії субʼєктів соціально-педагогічної роботи щодо покращення рівня інтеграції студентської молоді до соціокультурного середовища великого міста.
Практична цінність результатів дослідження полягає у створенні та впровадженні змісту, форм і методик, спрямованих на підвищення рівня інтегрованості студентської молоді в соціокультурне середовище великого міста, які застосовуються у діяльності ЗВО та викладачів. Результати дослідження можуть бути впроваджені в систему підвищення кваліфікації науково-педагогічних кадрів, використані в практичній діяльності педагогів, викладачів, соціальних педагогів і працівників, а також інтегровані в освітні компоненти програм підготовки здобувачів вищої освіти; у змісті освітніх компонентів для здобувачів вищої освіти спеціальностей: 011 – Освітні педагогічні науки та 231 – Соціальна робота за освітніми програмами: «Соціальна робота», «Соціальна педагогіка».
The dissertation is devoted to the pedagogical conditions for the integration of student youth into the socio-cultural environment of a large city. The purpose of the work is to analyze the pedagogical conditions that promote the effective integration of student youth into the socio-cultural environment of a large city. The dissertation research defines and theoretically substantiates for the first time the content, forms, and methods of integrating student youth into the socio-cultural environment of a large city; reveals the essence of the concept of "integration of student youth"; introduces a set of methods and forms of work aimed at enhancing and improving the level of integration of student youth; characterizes the criteria and indicators of integration of student youth into the socio-cultural environment of a large city; formulates socio-pedagogical factors that hinder the development of student integration; and introduces forms of interaction of the subjects of socio-pedagogical work to improve the level of integration of student youth into the socio-cultural environment of a large city. The practical significance of the obtained results lies in the development and practical implementation of the content, forms, and methods for enhancing the level of integration of student youth into the socio-cultural environment of a large city, which are utilized by higher education institutions (HEIs) and lecturers. The materials of the research can be used in the system of professional development for academic staff; in the practical work of social educators and social workers; and in the content of educational components for higher education applicants in the specialties: 011 – Educational Pedagogical Sciences and 231 – Social Work, under the educational programs: "Social Work" and "Social Pedagogy".
The dissertation is devoted to the pedagogical conditions for the integration of student youth into the socio-cultural environment of a large city. The purpose of the work is to analyze the pedagogical conditions that promote the effective integration of student youth into the socio-cultural environment of a large city. The dissertation research defines and theoretically substantiates for the first time the content, forms, and methods of integrating student youth into the socio-cultural environment of a large city; reveals the essence of the concept of "integration of student youth"; introduces a set of methods and forms of work aimed at enhancing and improving the level of integration of student youth; characterizes the criteria and indicators of integration of student youth into the socio-cultural environment of a large city; formulates socio-pedagogical factors that hinder the development of student integration; and introduces forms of interaction of the subjects of socio-pedagogical work to improve the level of integration of student youth into the socio-cultural environment of a large city. The practical significance of the obtained results lies in the development and practical implementation of the content, forms, and methods for enhancing the level of integration of student youth into the socio-cultural environment of a large city, which are utilized by higher education institutions (HEIs) and lecturers. The materials of the research can be used in the system of professional development for academic staff; in the practical work of social educators and social workers; and in the content of educational components for higher education applicants in the specialties: 011 – Educational Pedagogical Sciences and 231 – Social Work, under the educational programs: "Social Work" and "Social Pedagogy".
Опис
Ключові слова
педагогічні умови, інтеграція студентської молоді, інтегрованість, соціокультурне середовище, велике місто, соціалізація, культурна адаптація, вища освіта, pedagogical conditions, integration of student youth, socio-cultural environment, large city, socialization, cultural adaptation, higher education
Бібліографічний опис
Мищак, Людмила Михайлівна. Педагогічні умови ефективності інтеграції студентської молоді у соціокультурне середовища великого міста : дис. ... докт. філос. : 01 Освіта/Педагогіка, за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки / Мищак Людмила Михайлівна ; наук. керівник Міхеєва Оксана Юріївна ; М-во освіти і науки України ; УДУ імені Михайла Драгоманова. – Київ, 2025. – 260 с.
