Публікація: Формування вокально-виконавського досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі міждисциплінарного навчання
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Анотація
У дисертації досліджено актуальну проблему формування вокально- виконавського досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі міждисциплінарного навчання. Оскільки сучасний урок мистецтва є завжди комбінованим, то практичний досвід фахової діяльності має бути накопичений, у першу чергу, у галузі вокально-хорової роботи, а також у галузі організації слухання творів музичного мистецтва, розвитку в учнів музично-творчих здібностей тощо. Практичне провадження різновидів фахової діяльності є неможливим без особистого показу вчителем музичного мистецтва вокальних творів у повному обсязі (під час ознайомлення дітей із піснею, під час демонстрації у процесі слухання тощо) або їх фрагментів (під час відпрацювання чистоти інтонування, роботи над ритмом, текстом вокального або вокально-хорового твору тощо). Тому досвід міждисциплінарного навчання на сучасному етапі є ціннісним. Основними принциповими положеннями вокально-виконавського досвіду студентів факультетів мистецтв у процесі міждисциплінарного навчання нами визначено: принцип спрямованості фахового навчання, що зорієнтований на траєкторію особистісного розвитку; принцип рефлексивності, який спонукає до усвідомлення думок і почуттів через трансформацію музично-естетичної та емоційної інформації; принцип творчої взаємодії студентів факультетів мистецтв з їх викладачами. Розроблено компонентну структуру вокально-виконавського досвіду студентів факультету мистецтв у процесі міждисциплінарного навчання, а саме: пізнавально-технологічний, когнітивно-операційний, рефлексивно- регулятивний, діяльнісно-артистичний. Визначено функції вокально-виконавського досвіду, а саме: пізнавально-дидактичну, емоційно-гедоністичну, універсально-катарсичну, рефлексивно-корекційну. Пізнавально-дидактична функція вокально-виконавського досвіду спонукає студента до пошуково-пізнавальної діяльності щодо специфічних методів, засобів і прийомів вокального виконавства: інтерпретаційних методів, прийомів артистичного перевтілення, методів і засобів виконавської надійності тощо. Емоційно-гедоністична функція актуалізується через позитивне емоційне супроводження ситуації виконавського успіху, яку вокаліст прагне переживати якомога частіше, що спонукає до систематичної участі у практичних заходах щодо прилюдного виконання вокальних творів, перманентно поглиблюючи вокально- виконавський досвід. Універсально-катарсична функція вокально-виконавського досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва актуалізує одну з найсуттєвіших його констант - кульмінаційну точку, сконцентрований емоційно-позитивний результат естетичного сприймання особистістю співака процесу власного вокального виконавства. Рефлексивно-корекційна функція спрямована на процес самопізнання майбутнім педагогом-музикантом власних емоційно-психологічних станів у процесі вокального виконавства, а також на оцінювання якості своєї вокально-виконавської діяльності з метою її подальшої корекції.
The dissertation examines the actual problem of forming the vocal performance experience of future music teachers in the process of interdisciplinary education. Since the modern art lesson is always combined, the practical experience of professional activity should be accumulated, first of all, in the field of vocal and choral work, as well as in the field of organizing listening to works of musical art, developing students' musical and creative abilities, etc. The practical implementation of various types of professional activities is impossible without a personal demonstration by the music teacher of vocal works in full (when introducing children to a song, during a demonstration during the listening process, etc.) or their fragments (when practicing the purity of intonation, working on rhythm, the text of a vocal or a vocal and choral work, etc.). Therefore, the experience of interdisciplinary training at the current stage is valuable. The main approaches to the formation of the vocal performance experience of future music teachers in the process of interdisciplinary education are defined, namely: system-axiological, competence-meaningful, consolidation, constructive and praxeological-creative approaches. The pedagogical potential of the process of professional training of future teachers of musical art regarding the formation of vocal-performance experience is defined as a complex of pedagogical possibilities of this process, which operate with a methodological toolkit for the motivation of students of the faculties of arts in the systematic conduct of vocal-performance activities as the main source of vocal-performance experience, as well as accumulate a fund of knowledge, abilities and skills necessary for the development of intellectual and creative personal qualities that ensure a stable high-quality level of vocal performance. The main principles of the vocal performance experience of students of the faculties of arts in the process of interdisciplinary training are defined by us: the principle of orientation of professional training, which is oriented towards the trajectory of personal development; the principle of reflexivity, which encourages the awareness of thoughts and feelings through the transformation of musical aesthetic and emotional information; the principle of creative interaction of students of art faculties with their teachers. The component structure of the vocal performance experience of students of the faculty of arts in the process of interdisciplinary education was developed, namely: cognitive-technological, cognitive-operational, reflexive-regulatory, activity-artistic. We have defined the main functions of vocal performance expenence: cognitive-didactic, emotional-hedonistic, universal-cathartic, reflexive-corrective. The cognitive-didactic function of vocal-performance experience prompts the student to research and cognitive activity regarding specific methods, means and techniques of vocal performance: interpretive methods, techniques of artistic transformation, methods and means of performance reliability, etc. The emotional hedonistic function is actualized through the positive emotional accompaniment of the situation of performance success, which the vocalist strives to experience as often as possible, which encourages systematic participation in practical activities regarding the public performance of vocal works, permanently deepening the vocal performance experience. The universal-cathartic function of the vocal performance experience of future music teachers actualizes one of its most essential constants - the culminating point, the concentrated emotional and positive result of the singer's personal aesthetic perception of the process of his own vocal performance. The reflexive-corrective function is aimed at the process of self-discovery by the future teacher-musician of his own emotional and psychological states in the process of vocal performance, as well as at evaluating the quality of his vocal-performing activity with the aim of its further correction.
The dissertation examines the actual problem of forming the vocal performance experience of future music teachers in the process of interdisciplinary education. Since the modern art lesson is always combined, the practical experience of professional activity should be accumulated, first of all, in the field of vocal and choral work, as well as in the field of organizing listening to works of musical art, developing students' musical and creative abilities, etc. The practical implementation of various types of professional activities is impossible without a personal demonstration by the music teacher of vocal works in full (when introducing children to a song, during a demonstration during the listening process, etc.) or their fragments (when practicing the purity of intonation, working on rhythm, the text of a vocal or a vocal and choral work, etc.). Therefore, the experience of interdisciplinary training at the current stage is valuable. The main approaches to the formation of the vocal performance experience of future music teachers in the process of interdisciplinary education are defined, namely: system-axiological, competence-meaningful, consolidation, constructive and praxeological-creative approaches. The pedagogical potential of the process of professional training of future teachers of musical art regarding the formation of vocal-performance experience is defined as a complex of pedagogical possibilities of this process, which operate with a methodological toolkit for the motivation of students of the faculties of arts in the systematic conduct of vocal-performance activities as the main source of vocal-performance experience, as well as accumulate a fund of knowledge, abilities and skills necessary for the development of intellectual and creative personal qualities that ensure a stable high-quality level of vocal performance. The main principles of the vocal performance experience of students of the faculties of arts in the process of interdisciplinary training are defined by us: the principle of orientation of professional training, which is oriented towards the trajectory of personal development; the principle of reflexivity, which encourages the awareness of thoughts and feelings through the transformation of musical aesthetic and emotional information; the principle of creative interaction of students of art faculties with their teachers. The component structure of the vocal performance experience of students of the faculty of arts in the process of interdisciplinary education was developed, namely: cognitive-technological, cognitive-operational, reflexive-regulatory, activity-artistic. We have defined the main functions of vocal performance expenence: cognitive-didactic, emotional-hedonistic, universal-cathartic, reflexive-corrective. The cognitive-didactic function of vocal-performance experience prompts the student to research and cognitive activity regarding specific methods, means and techniques of vocal performance: interpretive methods, techniques of artistic transformation, methods and means of performance reliability, etc. The emotional hedonistic function is actualized through the positive emotional accompaniment of the situation of performance success, which the vocalist strives to experience as often as possible, which encourages systematic participation in practical activities regarding the public performance of vocal works, permanently deepening the vocal performance experience. The universal-cathartic function of the vocal performance experience of future music teachers actualizes one of its most essential constants - the culminating point, the concentrated emotional and positive result of the singer's personal aesthetic perception of the process of his own vocal performance. The reflexive-corrective function is aimed at the process of self-discovery by the future teacher-musician of his own emotional and psychological states in the process of vocal performance, as well as at evaluating the quality of his vocal-performing activity with the aim of its further correction.
Опис
Ключові слова
вокально-виконавський досвід, майбутні вчителі музичного мистецтва, міждисциплінарне навчання, компонентна структура, методична модель, творча трансформація, експеримент, vocal performance expenence, future music teachers, interdisciplinary education, component structure, methodical model, creative transformation, experiment
Бібліографічний опис
Гао Мін. Формування вокально-виконавського досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі міждисциплінарного навчання : дис. ... докт. філос. : 01 Освіта/Педагогіка, за спеціальністю 014 Середня освіта (музичне мистецтво) / Гао Мін ; наук. керівник Чинчева Лариса Владиленівна ; М-во освіти і науки України ; УДУ імені Михайла Драгоманова. – Київ, 2025. – 226 с.
