Публікація: Формування наукового світогляду студентів: соціокультурна проєкція
Вантажиться...
Дата
Автори
Кушнірук, Світлана Анатоліївна
Матвієнко, Олена Валеріївна
Олефіренко, Тарас Олексійович
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
ТОВ “Науково-інформаційне агентство “Наука-технології-інформація”
Анотація
На сучасному етапі розвитку нашого суспільства формування наукового світогляду студентів є надзвичайно важливою темою. Її важливість полягає в тому, що система вищої освіти має забезпечити майбутніх фахівців знаннями, правильними орієнтирами, стійкими поглядами. Важливим ефективним інструментарієм є соціальна проєкція, яка дає розвиток особистісних якостей і комунікативних
умінь, необхідних для продуктивної громадської взаємодії та самореалізації. У її структурі виділяємо чотири взаємопов’язані компоненти: мотиваційно-ціннісний (участь в соціальних відносинах, взаємодії); пізнавально-інформаційний (знання про соціальну дійсність, норми і цінності сучасного суспільства); особистісно-рефлексивний (необхідний для конструктивної взаємодії та самореалізації в сучасному соціумі); комунікативно-діяльнісний (сформувати уміння конструктивної соціальної взаємодії). Розглянувши суспільну свідомість як сторону суспільного буття можна зробити висновки. Наукове розуміння сутності суспільної свідомості є обов'язковою умовою формування наукового світогляду.
Основним напрямомв роботі для зміцнення сучасного наукового світогляду є популяризація наукових
знань, а також вплив соціальної проєкції на професійну сторону студента.
At the current stage of the development of our society, the formation of the scientific outlook of students is an extremely important topic. Its importance lies in the fact that the higher education system should provide future specialists with knowledge, correct orientations, and stable views. An important and effective tool is social projection, which provides the development of personal qualities and communication skills necessary for productive social interaction and self-realization. In its structure, we distinguish four interrelated components: motivational and valuable (participation in social relations, interactions); cognitive and informational (knowledge of social reality, norms and values of modern society); personal- reflexive (necessary for constructive interaction and self-realization in modern society); communicative and active (to develop the ability of constructive social interaction). Considering social consciousness as a side of social life, one can draw conclusions. Scientific understanding of the essence of public consciousness is a prerequisite for the formation of a scientific outlook. The main direction in the work to strengthen the modern scientific worldview is the popularization of scientific knowledge, as well as the influence of social projection on the professional side of the student.
At the current stage of the development of our society, the formation of the scientific outlook of students is an extremely important topic. Its importance lies in the fact that the higher education system should provide future specialists with knowledge, correct orientations, and stable views. An important and effective tool is social projection, which provides the development of personal qualities and communication skills necessary for productive social interaction and self-realization. In its structure, we distinguish four interrelated components: motivational and valuable (participation in social relations, interactions); cognitive and informational (knowledge of social reality, norms and values of modern society); personal- reflexive (necessary for constructive interaction and self-realization in modern society); communicative and active (to develop the ability of constructive social interaction). Considering social consciousness as a side of social life, one can draw conclusions. Scientific understanding of the essence of public consciousness is a prerequisite for the formation of a scientific outlook. The main direction in the work to strengthen the modern scientific worldview is the popularization of scientific knowledge, as well as the influence of social projection on the professional side of the student.
Опис
Ключові слова
соціальна проєкція, науковий світогляд студента, компоненти соціальної проєкції, педагогічні умови формування соціальної проєкції, social projection, student's scientific outlook, components of social projection, pedagogical conditions for the formation of social projection
Бібліографічний опис
Кушнірук, С. А. Формування наукового світогляду студентів: соціокультурна проєкція / С. А. Кушнірук, О. В. Матвієнко, Т. О. Олефіренко // Освітній дискурс : збірник наукових праць = Educational discourse : collection of scientific papers / Голов. ред. О. П. Кивлюк. – Київ : ТОВ “Науково-інформаційне агентство “Наука-технології-інформація”, 2023. – Випуск 45 (7-9). – С. 83-89.
