Випуск 3К (176)
Permanent URI for this collectionhttps://enpuir.udu.edu.ua/handle/123456789/44766
Browse
Recent Submissions
Item 1. Титульна сторінка. 2. Зміст збірника.(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024)У статтях розглядаються результати теоретичних та науково-експериментальних досліджень у галузі педагогічної науки, фізичного виховання та спорту, висвітлюються педагогічні, медико-біологічні, психологічні і соціальні аспекти, інноваційні технології навчання фізичної культури, практики підготовки спортсменів. Збірник розрахований на аспірантів, докторантів, наукових, педагогічних та науково-педагогічних працівників . Статті друкуються в авторській редакції.Item Сучасні технології фізичної рекреації та масового спорту в контексті соціального проекту "Активні парки – локації здорової України"(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Янчук, Д. О.; Ковальов, В. О.; Мотузенко, Т. Є.Мета роботи. Основною метою роботи є висвітлення організації оздоровчої рухової активності за допомогою сучасних технологій усіх категорій громадян, у тому числі осіб з інвалідністю, внутрішньо переміщених осіб, ветеранів війни, завдяки чому створюються умови для зниження показників захворюваності, поліпшення якості та тривалості активного життя населення, профілактики захворювань і подолання їх наслідків в умовах воєнного стану. Під час проведення заходів у рамках реалізації соціального проекту на постійній основі залучаються на засадах, визначених планом заходів фахівці сфери фізичної культури і спорту, працівники закладів фізичної культури і спорту, структурних підрозділів з питань фізичної культури і спорту, фахівці громадських об’єднань фізкультурно-спортивної спрямованості та інші суб’єкти сфери фізичної культури і спорту, які забезпечують надання консультацій та проведення практичних занять. Для проведення різних видів рухової активності та ознайомлення з видами спорту, в рамках соціального проекту, залучаються провідні спортсмени, тренери та інші фахівці сфери фізичної культури і спорту. Безпосередньо впроваджують соціальний проект «Активні парки – локації здорової України» на місцях координатори. Це фізичні особи, завданням яких є організація та проведення заходів в рамках реалізації соціального проекту, що визначені Положенням про соціальний проект «Активні парки - локації здорової України» [1], для усіх категорій громадян, в тому числі осіб з інвалідністю, внутрішньо переміщених осіб, ветеранів війни тощо. Завданням дослідження є вивчення сучасних технології фізичної рекреації та масового спорту соціального проекту «Активні парки – локації здорової України». Об’єктом дослідження є започаткування нових форм залучення різних груп населення, у тому числі осіб з інвалідністю, внутрішньо переміщених осіб та ветеранів війни до оздоровчої рухової активності у місцях масового відпочинку. Предметом дослідження є створення умов проведення заходів у рамках реалізації соціального проекту на постійній основі різних верств населення за допомогою сучасних технологій фізичної рекреації. Наукова новизна. Визначено сутність заходів. За допомогою започаткування нових форм залучення різних груп населення, створення онлайн-платформи соціального проекту, організації онлайн-тренувань відбувається надання консультацій, обмін досвідом, пропозиціями між фахівцями сфери фізичної культури і спорту, спортсменами, учасниками активного відпочинку та рекреації. Людина, яка відвідує «Активний парк» може розраховувати на збереження і зміцнення здоров'я, а також зниження негативного впливу на організм одного з основних факторів ризику - гіподинамії. Висновки. З’ясовано, що сучасні технології фізичної рекреації та масового спорту в контексті соціального проекту «Активні парки – локації здорової України», в рамках якого відбувається регулярне виконання навіть нескладних вправ за допомогою координатора чи онлайн-занять посилює роботу імунної системи, підвищує стійкість організму людини до несприятливих факторів зовнішнього середовища, що є однією з форм фізичного відновлення (рекреації) усіх категорій громадян, у тому числі осіб з інвалідністю, внутрішньо переміщених осіб та ветеранів війни.Item Швидкісно-силова підготовка метальників молота вищої кваліфікації(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Яковів, В. І.; Черкашин, Р. Є.; Західний, В. Р.Багаторічна підготовка легкоатлетів-метальників високої кваліфікації неможлива без уваги до однієї з її складових частин – методики навчання та тренування. Рівень підготовленості легкоатлетів-метальників стає дуже високим, домагатися перемоги стає все складніше. Це викликало певних зусиль тренерів, науковців, методистів у підготовці навчально-тренувального процесу легкоатлетів-метальників. Вивчення робот фахівців, а також аналіз існуючих програм з вдосконалення швидкісно-силової підготовки легкоатлетів-метальників указує на те, що методика тренування відстає від сучасних вимог. Ми вважаємо причиною цього низький рівень методичних розробок. На жаль, більшість тренерів з легкої атлетики не цікавляться новими рекомендаціями, а результатом цього є підготовка неповноцінних резервів. Мета роботи – розвиток швидкісно-силової підготовки метальників молота вищої кваліфікації. Результати досліджень. Ми рекомендуємо метальникам молота виконувати під час тренувань вправи зі штангою (ривок, взяття штанги на груди, тяги). Вправи зі штангою (ривок, взяття на груди, тяги та протяжки ривкові та поштовхові) рекомендуємо виконувати з положення «з вису». Положення штанги «з вису» означає, що штанга піднімається з помосту на прямі опущені руки, тулуб і ноги спортсмена випрямляються, а потім з цього положення виконуються базові вправи. Причому вправи слід виконувати в долаючому та поступаючому режимі, що найбільшою мірою відповідає основному технічному руху – метанню молота. Висновки. Результати наших досліджень та тридцятирічний практичний досвід роботи зі спортсменами вищої спортивної майстерності, показують, що у швидкісно-силових видах спорту найбільш яскраво проявляється при взаємодії з опорою та снарядом зв’язок зовнішньої форми і зміст рухів. Це причинний зв’язок. Тільки той спортсмен, який володіє достатнім рівнем розвитку швидкісно-силових якостей по всьому діапазону їх проявів від максимально швидких і узгоджених обертальних рухів до миттєвого прояву максимальних м’язевих напружень у метанні снаряда, може розраховувати на серйозний успіх в основній вправі.Item Розвиток силових здібностей старшокласників засобами оздоровчого фітнесу(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Язловецька, О. В.; Ковальова, Ю. А.У статті висвітлено проблему розвитку силових здібностей старшокласників засобами фітнесу у фізкультурно-оздоровчому закладі. Наголошено, що одним із найдієвіших засобів підтримання належного психоемоційного й фізичного стану школярів в умовах війни в Україні є регулярна фізична активність. У зв'язку з цим вдосконалення всієї системи фізичного виховання, зокрема старшокласників, є одним із напрямків покращення їх стану здоров'я, підвищення мотивації до занять фізичною культурою як у закладі освіти, так і у фізкультурно-оздоровчих закладах. Зазначено, що популярними серед старшокласників є заняття силовим фітнесом, який включає велику кількість різноманітних тренувальних програм різних за своєю структурою, змістом та методикою проведення. Таким чином, метою дослідження являється висвітлення теоретико-методичних особливостей занять силовим фітнесом старшокласників у фізкультурно-оздоровчому закладі. Акцентовано увагу на те, що методика використання силових вправ в оздоровчому фітнесі істотно відрізняється від такої в силових і швидкісно-силових видах спорту, оскільки основним завданням занять є не максимальний розвиток силових якостей, а поліпшення фізичного стану учасників. Базові принципи силового тренування включають правильний підбір силових вправ, повторів, сетів (підходів), темпу вправ та величини обтяження, інтервалів відпочинку. Авторами визначено засоби і методи розвитку силових здібностей, вимоги щодо планування фітнес-програми для юнаків 15-17 років, окреслено критерії ефективності оздоровчих занять силовим фітнесом, розроблено методичні рекомендації. Висновки. Отже, технологія розвитку силових здібностей включає в себе: аналіз вікових, статевих та індивідуальних особливостей розвитку силових та швидкісно-силових здібностей; реалізацію принципів фізичного виховання в процесі розвитку сили; методика розвитку сили (засоби і методи розвитку сили; навантаження і відпочинок; програмування, форми організації занять); педагогічний контроль за розвитком силових здібностей. Повинні використовуватися також засоби відновлення працездатності: масаж, вітамінізація, раціональне харчування.Item Виховання морально-вольових якостей учнів основної школи під час занять фізичною культурою(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Шматко, Я. В.; Луценко, В. В.; Пігуль, Д. М.У статті розкрито теоретичні аспекти виховання морально-вольових якостей учнів основної школи під час занять фізичною культурою. Зазначено, що освітній процес має спрямовуватися на вирішення важливих завдань щодо виховання морально-вольових якостей учнівської молоді, в тому числі і під час занять фізичною культурою, оскільки засоби фізичної культури відкривають широкі виховні можливості для впровадження нового змісту, сучасних методів та технологій у роботі з учнями основної школи. Виокремлено, що заняття фізичною культурою і спортом, зокрема спортивно-ігрова робота та різновиди єдиноборств мають високий виховний потенціал, оскільки метою даних видів діяльності є не лише фізична підготовка та фізичний розвиток учнівської молоді, а й становлення їх як особистостей, формування її характеру, волі, необхідних морально-вольових якостей. У процесі дослідження, з’ясовано, що при вихованні морально-вольових якостей учнів основної школи через використання засобів фізичної культури педагогам слід враховувати такі рекомендації: покращувати в здобувачів освіти знання та розуміння про необхідність виховання таких морально-вольових якостей як впевненість у собі, цілеспрямованість, самостійність, рішучість та інших; формувати в підлітків усвідомлене хотіння займатися фізичною культурою та спортивно-ігровою діяльністю як дієвих засобів виховання морально-вольових якостей; формувати в учнів основної школи готовність досягати цілі у процесі фізкультурно-оздоровчої діяльності через прояв рішучості, витримки, що допомагає подоланню труднощів; у процесі виховання в підлітків морально-вольових якостей педагогам слід впроваджувати в освітній процес такі педагогічні умови як: підготовка учителів фізичної культури і тренерів щодо досліджуваної категорії, застосування педагогічно доцільних змісту, форм і методів, забезпечення взаємодії сім’ї та школи тощо; створення учителями умов для прояву школярами рішучості, впевненості у собі, самовладання та інших морально-вольових якостей.Item Динаміка показників фізичного стану під впливом оздоровчих занять з плавання, побудованих з врахуванням вікових особливостей розвитку жінок(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Шейко, Л. В.; Баламутова, Н. М.У роботі розглянуто динаміку показників фізичного стану жінок 20-25 років під впливом занять з оздоровчого плавання, побудованих з врахуванням вікових особливостей жінок. Метою дослідження було дослідити динаміку показників фізичного розвитку, функціонального стану та фізичної підготовленості жінок 20-25 років під впливом занять оздоровчим плаванням за програмою, яка враховує їх вікові особливості. Дослідження здійснювалися у фізкультурно-оздоровчих групах басейну «Піонер» м. Харкова (КЗ МСДЮСШОР з водних видів спорту Яни Клочкової). Дослідження тривало протягом 10 місяців. У дослідженні брали участь 30 жінок віком від 20 до 25 років, відібраних випадково з числа осіб, які відвідують групи оздоровчого плавання. Для проведення дослідження було сформовані 2 групи: експериментальну та контрольну. Спочатку в обох групах використовувалися однакові вправи на воді (вправи малої інтенсивності для освоєння з водою, дихальні, спеціальні, на розслаблення; закріплювалася та вдосконалювалася техніка обраного способу плавання). Згодом плавання набуло характеру тренування, а вправи, які пропонувалися особам обох груп стали мати різницю. Ця різниця полягала в тому, що в експериментальній групі тривалість, кількість вправ і повторів, дозування навантаження, складність вправ та амплітуда їх рухів була запропонована згідно з віковими особливостями стану жіночого організму. Заняття в обох групах проводилися тричі на тиждень – тривалість одного заняття 60 хвилин. Під час збору даних застосовувалися такі методи: аналіз літературних джерел; метод тестів; педагогічний експеримент; педагогічне спостереження; метод математичної обробки даних дослідження. У роботі представлені матеріали які показують, що проведені дослідження з вивчення ефективності розробленої та застосованої нами програми для жінок 20-25 років мають підтверджені дані і достовірну перевагу в порівнянні з загальноприйнятою програмою. У досліджуваних осіб експериментальної групи статистично значуще покращилися одинадцять з дванадцяти показників фізичного розвитку та фізичної підготовленості (р <0,01). Розроблена програма оздоровчого плавання для жінок 20-25 років може бути рекомендована у групах здоров'я басейнів міста.Item Формування педагогічної майстерності майбутніх учителів фізичної культури засобами рухливих ігор(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Шевченко, О. В.; Мельнік, А. О.Стаття присвячена проблемі формування педагогічної майстерності у здобувачів освіти закладів вищої освіти. Проведений аналіз джерел довів, що формування високоморальної особистості майбутнього професіонала грає важливу роль в підготовці фахівця з вищою освітою. Закономірно, що розвиток справді цивілізованого суспільства неможливо без виховання в людях патріотичних, громадянських, морально-етичних, культурно-етичних і загальнолюдських якостей. З’ясовано, що метою професійної підготовки майбутньої педагогічної спільноти у контексті вимог є формування у них високої загальної культури, особистісних якостей, готовності до самостійної, творчої, особистісно-орієнтованої педагогічної діяльності як діяльності гуманної і культуроформуючої. Доведено, що майбутній вчитель повинен бути здатним до творчої організації навчально-виховного процесу, здійснювати наукові дослідження педагогічного процесу, вільно володіти методологією педагогіки, опановувати новими технологіями та інформаційними системами узагальнювати передовий педагогічний і методичний досвід. Обґрунтовано, що якість освіти майбутніх фахівців залишається важливим питанням і найважливішим етапом формування особистості майбутнього вчителя є перші етапи навчання, коли закладається основа та база спеціальності, усвідомлюється суть професійної діяльності. Визначено, що освітній процес у закладах вищої освіти характеризується гнучкістю, адаптивністю, модульністю, економічною ефективністю, орієнтацією на майбутні професійні обов’язки та опорою на сучасні комунікаційні та інформаційні технології. Аналіз освітньої програми щодо підготовки майбутніх учителів фізичної культури, дозволив з’ясувати, що для формування педагогічної майстерності студентів запропоновано певний розподіл кредитів для опанування освітніх компонентів. З метою формування ознак педагогічної майстерності нами були запропоновані інноваційні підходи опанування рухливих ігор і забав. Так, рухливі ігри в системі підготовки вчителів фізичної культури сприяють формуванню у студентів професійних компетентностей, які сприятимуть зміцненню здоров’я школярів, розвиватимуть у них життєво необхідні рухові навички, формуватимуть вміння щодо організації і методики проведення ігрового матеріалу. Отже, доведено, що педагогічна майстерність є виявом високого результату професійної діяльності, умінням втілювати і реалізовувати власний творчий потенціал, у сукупності із ефективними методиками будування педагогічного процесу на високому рівні.Item Розвиток комп’ютерних технологій у шахах(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Шанковський, А. З.; Грабчук, А. Б.; Хробатин, І. Я.Мета роботи: визначити шляхи застосування комп’ютерних технологій для оптимізації процесу підготовки шахістів. Методологія: аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури, програмно-нормативних документів, педагогічне спостереження. Наукова новизна: комп’ютерні технології стали невід’ємною частиною шахової гри. Комп'ютерні програми для гри в шахи стали більш сучасними та професійними, і можуть бути використані для підготовки до матчів, аналізу партій та покращення рівня гри. Комп’ютерні бази шахових партій, такі як «Chess Base» та «Chess Assistant» акумулюють весь накопичений практичний досвід виду спорту та містять нині мільйони партій, щотижня доповнюючись новинками, дозволяючи вести пошук за багатьма параметрами. Рушій повідомляє найкращі ходи в кожній позиції та оцінює кожен хід. Ці рушії достатньо досконалі, що навіть початківці відразу розуміють, коли гравці світового класу роблять помилки. Висновки: технології змінили гру в шахи, покращився процес навчання, тренування та вдосконалення. В цей час існує програмне забезпечення для шахів, яке доступне для учнів усіх рівнів, від початківців до майстрів. Програми дозволяють ефективно реалізувати багато функцій збору, систематизації, зберігання шахової інформації, тактичного аналізу обраних позицій найвищої якості на недоступному для людини рівні. Підвищилася інтенсивність занять із рішенням тренувальних і контрольних завдань, з перевіркою різних розгалужень й варіантів, з акцентом уваги на найважливіших тонкощах у цих розгалуженнях. Розширилися можливості подачі навчального матеріалу, підбору за рівнем складності й тематичної спрямованості. Комп’ютерні програми в шахах дозволяють тренувати навички та аналізувати партії, що дає можливість покращувати гру та досягати кращих результатів.Item Педагогічний контроль процесу підготовки футболістів в умовах закладу вищої освіти(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Черновський, С. М.В статті розглядаються деякі аспекти педагогічного контролю процесу підготовки футболістів. Зокрема вивчається зміст тренувального процесу та динаміка показників, які характеризують спеціальну швидкість та координацію, а також швидкісно-силові якості футболістів студентської команди внаслідок впровадження протягом підготовчого періоду річного макроциклу експериментальної програми спеціальної фізичної підготовки. Мета дослідження – контроль тренувального процесу, а також функціональної та фізичної підготовленості футболістів студентської команди Київського національного університету технологій та дизайну для виявлення раціонального співвідношення засобів фізичної підготовки впродовж підготовчого періоду. Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення науково-методичної і спеціальної літератури, педагогічне спостереження, хронометраж, функціональна діагностика, педагогічне тестування, методи математичної статистики. Аналіз отриманих результатів свідчить про наявність резервів для розвитку фізичних якостей, які обумовлюють ефективність змагальної діяльності в футболі, що визначає необхідність збільшення частки засобів розвитку швидкісних якостей та витривалості в підготовчому періоді річного циклу підготовки футболістів.Item Особливості розвитку швидкісних якостей у футболістів(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Чаплигін, В. П.; Гаєвий, В. Ю.; Гаєва, Н. І.У даній статті розглядаються питання швидкісної підготовки у футболістів, що спрямовані на підвищення швидкості бігу та на «перенесення» цієї швидкості на біг із веденням м'яча. Цей процес «перенесення» швидкісних здібностей ефективніший, коли спортсмен у звичайному бігу робить акценти на частоті рухів, але не на довжині бігових кроків. Мета подолання тренувальних відрізків з укороченими кроками, направлених на покращення показників розумної і фізичної працездатності юних футболістів із веденням м'яча. Методологія швидкісної підготовки припадає, власне, на пубертатну фазу розвитку організму молодих спортсменів, коли статеве дозрівання супроводжується швидким збільшенням м'язової маси, запасів глікогену, підвищенням рівня секреції адреналіну та гормонів статевих залоз. У цей час створюються оптимальні біологічні передумови для розвитку анаеробних можливостей, максимальної сили, силової витривалості та швидкісно-силових якостей. Найбільш швидкими темпами має збільшуватися обсяг навантажень у розвиток силової витривалості, який до кінця етапу досягає своїх максимальних значень. Поступово в тренування включаються вправи з граничними зусиллями, що виконуються в долає, поступається та ізокінетичному режимах. Швидкісні здібності дуже важко піддаються розвитку. Можливість підвищення швидкості у локомоторних циклічних актах дуже обмежена. Наукова новизна формування у процесі спортивного тренування підвищення швидкості рухів. Досягається за рахунок власних швидкісних здібності, а й іншим шляхом - через виховання силових і швидкісно-силових здібностей, швидкісної витривалості, вдосконалення техніки рухів тощо. Висновки, у численних дослідженнях показано, що це вищезгадані види швидкісних здібностей специфічні. Пряме позитивне перенесення швидкості має місце лише в рухах, у яких подібні смислові та програмуючі сторони, а також руховий склад. Відзначені специфічні особливості швидкісних здібностей, тому вимагають застосування відповідних тренувальних засобів та методів щодо кожного їх різновиду.Item Інноваційні підходи до формування здоров’язбережувального способу життя серед студентської аудиторії в умовах воєнного стану в Україні(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Церетелі, В. О.; Грдзелідзе, С. Р.; Хірний, С. В.Мета дослідження полягала у виявленні та аналізі інноваційних підходів до формування здоров’язбережувального способу життя серед студентської аудиторії в умовах воєнного стану в Україні. Для досягнення цієї мети використовувався комплексний підхід, що включав аналіз наукової літератури, проведення опитувань та інтерв’ю з представниками студентської аудиторії, а також спостереження за результатами реалізації різноманітних програм та ініціатив, спрямованих на формування здоров’язбережувального способу життя. За результатами дослідження встановлено, що студенти усвідомлюють важливість здоров’язбережувального способу життя, але часто стикаються з рядом перешкод, таких як недостатність вільного часу, слабка мотивація, обмежений доступ до спортивних майданчиків. Особливу увагу було приділено впливу воєнного стану на психічне та фізичне здоров'я студентів. Було виявлено, що загроза під час воєнного стану призводить до стресу та тривожності серед студентської аудиторії та небезпеки для життя, що ускладнює збереження їхнього здоров’я. Наукова новизна дослідження полягає в ідентифікації проблеми формування здоров’язбережувального способу життя серед студентів під час воєнного стану та запропонованих інноваційних підходів до її вирішення. Зокрема, важливими результатами є розроблені ідеї створення онлайн-ресурсів для фізичної активності, проведення віртуальних тренувань та популяризації здорового способу життя через освітні заходи. Загальні висновки дослідження підтверджують необхідність реалізації інноваційних програм з формування здоров’язбережувального способу життя серед студентів в умовах воєнного стану. Пропоновані підходи можуть сприяти підвищенню фізичного та психічного добробуту студентської аудиторії, забезпечуючи їх необхідними знаннями та ресурсами для збереження здоров’я. Для успішної реалізації цих програм необхідна підтримка від керівництва закладів вищої освіти, а також підвищення кваліфікації викладацького персоналу у напрямку здоров’язбережувального способу життя та рівня цифрової компетентності в професійній діяльності.Item Виховання цілеспрямованості в студентів у процесі фізкультурно-оздоровчої діяльності(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Хіміч, І. Ю.; Парахонько, В. М.; Качалов, О. Ю.У статті розкрито зміст виховання цілеспрямованості в студентської молоді у процесі фізкультурно-оздоровчої діяльності. Із цією метою висвітлено стан досліджуваності проблеми виховання цілеспрямованості студентської молоді та з’ясовано, що викладачі закладів вищої освіти недостатньо уваги приділяють означеному феномену й не володіють ґрунтовними знаннями щодо виховання морально-вольових якостей студентської молоді. Розкрито значення занять фізкультурно-оздоровчою діяльністю в закладах вищої освіти. Встановлено, що уміле застосування у закладах вищої освіти педагогічних умов, змісту, форм і методів, спрямованих на виховання морально-вольових та фізичних якостей особистості, сприяє підвищенню в студентської молоді фізичної підготовленості, рівнів вихованості цілеспрямованості, впевненості у собі та інших важливих якостей. За допомогою аналізу сучасної психолого-педагогічної літератури встановлено, що вихованню цілеспрямованості студентської молоді у процесі фізкультурно-оздоровчої діяльності приділяється недостатня увага з боку учених, що актуалізує дослідження даної категорії. Також з’ясовано, що дослідження є необхідним, оскільки в студентської молоді знижується інтерес до занять фізкультурно-оздоровчою діяльністю, тренувань у спортивних секціях та за місцем проживання, у них відсутнє бажання проявляти морально-вольові якості (цілеспрямованість, рішучість, наполегливість, впевненість у собі, самостійність та інші), доводити розпочату справу до логічної мети. Акцентовано на ефективності фізкультурно-оздоровчої діяльності як дієвого засобу виховання цілеспрямованості студентської молоді. Виокремлено, що під час організації процесу виховання цілеспрямованості студентської молоді важливо враховувати їх вікові особливості; дієвість фізкультурно-оздоровчої діяльності; розвиток процесів самосвідомості та самовизначення.Item Використання інформаційно-комунікаційних технологій у діяльності дитячих громадських об’єднань фізкультурно-спортивної спрямованості(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Харченко, Н. В.; Скирда, Т. С.; Масол, Валерія ВолодимирівнаВикористання інформаційно-комунікаційних технологій у діяльності дитячих громадських об’єднань фізкультурно-спортивної спрямованості. Дитячі громадські об’єднання є важливим соціальним інститутом в українському суспільстві. Одним із напрямів їхньої діяльності є здійснення фізкультурно-оздоровчої роботи. Такі об’єднання орієнтують дітей на турботу про зміцнення здоров’я, пропагують здоровий образ життя, формують запит на дбайливе ставлення до власного здоров’я та стають осередками набуття дитиною досвіду здорового і корисного дозвілля. В умовах воєнного стану діяльність великої кількості діяльності дитячих громадських організацій та об’єднань перейшла в онлайн-простір, що зумовило пошук нових форм та методів роботи з дітьми та учнівською молоддю. Актуальність застосування інформаційних технологій у діяльності дитячих громадських об’єднань спортивного спрямування зумовлена стрімким розвитком інформаційно-комунікаційних технологій в освітньо-виховному процесі; необхідністю швидкої адаптивності дитячих громадських організацій та об’єднань до змісту виховної діяльності, продиктованої суспільством в умовах змін; новими вимогами до змісту освітньо-виховної роботи, спрямованої на залучення та активну участь зростаючого покоління в житті суспільства та держави; широкими потенційними можливостями інформаційно-комунікаційних технологій для залучення дітей та учнівської молоді до участі у дитячих громадських об’єднаннях фізкультурно-спортивної спрямованості в умовах дистанційної роботи. Поєднання традиційних форм роботи з інформаційно-комунікаційними технологіями створює нові можливості для залучення дітей та учнівської молоді до участі у дитячих громадських організаціях та об’єднаннях фізкультурно-спортивної спрямованості в онлайн-режимі.Item Єдність фізичного і військово-патріотичного виховання учнів основної та старшої школи(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Тимчик, Микола Валерійович; Тимчик, А. В.; Антоневич, Богдан РаймондовичУ статті розглядається зміст єдності фізичного і військово-патріотичного виховання учнів основної та старшої школи. Зазначено, що актуальність дослідження зумовлена потребою суспільства у рішучій, самодостатній, впевненій у собі, відповідальній особистості, яка здатна брати участь у суспільному житті та готова до захисту України із зброєю в руках. Відмічено, що в закладах загальної середньої освіти недостатньо уваги приділяється фізичному і військово-патріотичному вихованню учнів основної та старшої школи в умовах воєнного стану. У багатьох закладах загальної середньої освіти військово-патріотичне та фізичне виховання організовується й проводиться на низькому науково-методичному рівні. У процесі дослідження нами було з’ясовано, що враховуючи вікові особливості учнів основної та старшої школи, педагогам слід формувати у них якісну фізичну підготовленість та виховувати готовність до захисту України як ціннісно-мотиваційну придатність до військово-патріотичної діяльності. Ми вважаємо, що учителям під час освітньої діяльності слід дотримуватися таких завдань та рекомендацій: проводити лекції, тренінги з фізичного та військово-патріотичного виховання, які спрямовані на формування в учнів базових складових патріотизму, фізичного та військово-патріотичного виховання; залучати школярів до інтелектуальних змагань; залучати здобувачів освіти до фізкультурно-масової роботи, спортивних змагань з військово-патріотичною тематикою; долучати учнів до творчих ігор-квестів, які спрямовані на фізичне і військово-патріотичне виховання; формувати в школярів бажання проявляти себе у військово-прикладній підготовці; систематично долучати учнів основної та старшої школи, на уроках «Захисту України» та фізичної культури, до ініціатив, пов’язаних з військово-прикладною, тактико-технічною та фізичною підготовкою та інших. На основі узагальнення напрацювань вчених і практиків з проблеми фізичного і військово-патріотичного виховання учнівської молоді, нами було визначено критерії та показники фізичної та військово-патріотичної вихованості учнів основної та старшої школи, за допомогою яких потрібно визначати рівні та інше.Item Методика навчання рухових умінь і навичок професійної спрямованості студентів інформаційних спеціальностей у процесі фізичного виховання(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Тимошенко, Олексій Валерійович; Заїка, В. В.У статті досліджено рухові здібності і характеристики психіки майбутніх фахівців інформаційних технологій, що дало можливість визначити ті показники, які безпосередньо впливають на навчальні досягнення здобувачів вищої освіти та розробити модельні характеристики сформованості рухових умінь і навичок професійної спрямованості студентів інформаційних спеціальностей. При цьому встановлено взаємозв’язок показників спеціальної рухової підготовки з рівнем професійної підготовленості майбутніх фахівців інформаційних технологій та визначено структуру психофізичної підготовки для успішного оволодіння професійними уміннями і навичками майбутньої спеціальності в галузі інформаційні технології.Обґрунтовано диференціацію фізичного виховання здобувачів вищої освіти відповідно до статі, мотиваційних прагнень та майбутньої спеціальності й на цій основі розроблено методику формування рухових умінь і навичок професійної спрямованості майбутніх фахівців інформаційних технологій.Item Порушення метаболізму сполучної тканини, які можуть впливати на травматизм та інші ризики під час занять спортом і фізичною культурою(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Тимочко-Волошин, Р. І.; Гащишин, В. Р.; Борецький, Ю. Р.Мета статті: здійснити теоретичний аналіз даних наукової літератури щодо порушень метаболізму сполучної тканини, зокрема дисплазії сполучної тканини, які можуть бути причиною підвищеного травматизму та інших негативних наслідків для здоров’я при виконанні фізичних навантажень різної спрямованості. У статті коротко описані зміни структурних елементів та метаболізму сполучної тканини, які можуть призвести до порушення основних її функцій. Найчастіше такі зміни, за даними наукової літератури, описуються терміном «дисплазія сполучної тканини» і характеризують множину всіх проявів з боку більшості органів і систем організму. Наявність диспластичних змін сполучної тканини можуть слугувати передумовою розвитку багатьох морфофункціональних зрушень, дезадаптаційних змін та розвитку патологічних станів організму спортсменів та осіб, що займаються фізичною культурою. На фоні проявів дисплазії сполучної тканини часто виникають вивихи, підвивихи суглобів, епізодичні артралгії, тендиніти, бурсити, епікондиліти, тунельний синдром, протрузії міжхребцевих дисків, різноманітні деформації скелету, варикозна хвороба нижніх кінцівок, зниження показників аеробної продуктивності, а також випадки виникнення раптової серцевої смерті у спорті. Таким чином, своєчасне виявлення маркерів дисплазії сполучної тканини дозволить раціонально підібрати (запланувати) фізичні навантаження, щоб запобігти випадкам травматизму та розвитку інших патологічних станів у осіб, що займаються спортом і фізичною культурою. Висновки. Дослідження складної морфології та регуляції метаболізму сполучних тканин дозволяє зрозуміти численні механізми патогенезу її дисплазії, які пов’язані як і з порушенням синтезу колагену та фібрилогенезом, так і зі змінами його біодеградації. Подальші дослідження молекулярно-генетичних особливостей сполучних тканин можуть відкрити широкі можливості для своєчасної діагностики дисплазії сполучних тканин і профілактики травматизму та інших ризиків під час занять спортом і фізичною культурою.Item Фізкультурно спортивна реабілітація підлітків з порушеннями слуху у реабілітаційному центрі(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Сущенко, Людмила Петрівна; Демчук, М. О.; Філатова, Зоя ІванівнаКількість дітей, що страждають від часткової або повної втрати слуху, за даними ВООЗ, неупинно зростає. Ця тенденція викликає занепокоєння, адже така особливість перешкоджає загальному розвитку дитини та її соціальній адаптації. Метою статті було охарактеризувати особливості фізкультурно-спортивної реабілітації підлітків з порушеннями слуху у реабілітаційному центрі. Проаналізовано наукові публікації щодо фізкультурно-оздоровчої реабілітації дітей, що мають часткову або повну втрату слуху. Виявлено ефективність занять фізичними вправами, масажу, використання технічних засобів реабілітації, методів корекції рухових порушень, навчання плаванню та активізації пізнавальної діяльності. Вказано, що порушення слуху призводить до недорозвинення мови, уповільнення або специфічного розвитку інших функцій, пов’язаних з постраждалою, що гальмує психічний розвиток в цілому, також характерно недорозвинення у функціонуванні одних органів чуття та відносне збереження інших. Виявлено кореляцію між порушеннями слуху та особливостями розвитку емоційної сфери, уваги, пам’яті та мислення. Вказано, що такі особливості негативно впливають на якість життя дитини, особливо підліткового віку, адже цей етап вважається критичним етапом онтогенезу. Увагу акцентовано на тому, що сучасна українська державна політика спрямована на становлення та посилення демократичних егалітарних установок, а також визнання кожної особи незалежно від її фізичного, психічного чи інтелектуального стану, внаслідок чого відбувається розширення інфраструктури соціально-реабілітаційних установ на допомогу сім'ї, яка виховує дитину з обмеженими можливостями. Реалізації цієї стратегії полягає у розробці процесу реабілітації, що враховує індивідуальні можливості кожної дитини з проблемами у фізичному, інтелектуальному, соціальному, психологічному статусі. Зроблено висновок про необхідність розробки програми фізкультурно-спортивної реабілітації для підлітків з порушеннями слуху у реабілітаційному центрі.Item Особливості фізкультурно-спортивної реабілітації учасників бойових дій з черепно-мозковою травмою(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Сущенко, Людмила Петрівна; Демченко, М. О.; Бобровник, Лариса ПетрівнаЧерепно-мозкова травма (ЧМТ) є поширеним наслідком бойових дій та призводить до значної інвалідизації військовослужбовців. Метою статті було охарактеризувати особливості фізкультурно-спортивної реабілітації учасників бойових дій з ЧМТ. Проаналізовано наукові публікації щодо медичної та фізичної реабілітації осіб з черепно-мозковими травмами. З’ясовано, що комплексне застосування кінезітерапії, фізичних вправ, рухового навчання, сенсорної стимуляції та когнітивного тренування є ефективним. Вказано, що мінно-вибухова травма, що домінує серед бойових поранень, часто є поєднаною та супроводжується ушкодженнями декількох анатомічних ділянок. Вона є основною причиною військових втрат. Бойові травми головного мозку викликають тяжкі та комбіновані ушкодження, що спричиняє високу летальність та інвалідність через розвиток широкого спектру розладів. Це значно погіршує якість життя постраждалих. Акцентовано увагу на тому, що українська система охорони здоров’я буде безперервно стикатися з наслідками війни щодо цивільного населення і військових. Ветерани будуть потребувати не лише вчасної та висококваліфікованої медичної допомоги, але і тривалої реабілітації, яка сприятиме їхній повноцінній реінтеграції у пост-воєнне суспільство. Проте, особливості розвитку віддалених наслідків ЧМТ у учасників бойових дій вивчено недостатньо та потребує дослідження для поліпшення реабілітації та якості життя постраждалих, повернення їх до трудової та соціальної активності. Зроблено висновок про необхідність та актуальність розробки програми фізкультурно-спортивної реабілітації для учасників бойових дій з черепно-мозковою травмою.Item Подача в тенісі, її типи та недоліки у методиці навчання студентів(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Супруненко, М. В.В статті детально наводяться особливості подачі та основний їх різновид. Зазначено що, здебільшого використовуються плоска, різана, кручена подачі. Подано їх характеристики та особливості їх виконання. Виявлено помилки при їх застосуванні, які виникають у спортсменів в процесі тренувань та гри в теніс. Відзначено, що подача практично єдиний момент в тенісі, який гравець повністю контролює. Наведено значення та перевага потужної подачі, яке полягає в психологічному тиску на суперника. Представлено відсоткове співвідношення впливу окремих частин тіла на швидкість винесення ракетки при подачі Висвітлено, що найбільш вигідним способом подачі буде той, при якому удар по м'ячу наноситься в найвищій точці, доступній для гравця. Зазначено, що при подачі не має різниці між ударом по висхідному польоту м'яча (підкидання) або низхідному польоту м'яча. М'яч змінює свою траєкторію перпендикулярно до лінії підкидання. Приділена особлива увага на завершення винесення руки з ракеткою на м'яч для різного виду подач. Наведено основні помилки, які роблять студенти під час виконання подачі.Item Здоров’язбереження як важливий аспект професійної підготовки студентів(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024) Сундукова, І. В.В статті зазначено, що здоров'язбереження можна розглядати з психолого-педагогічної точки зору, що спрямоване на формування у студентів усвідомлення здоров'я як пріоритетну цінність, а також формування мотивації на практичну реалізацію здорового способу життя у своїй життєдіяльності та виховання культури здоров'я. Висвітлено мотивацію до здоров'язберігаючої діяльності, що визначається різними мотивами: мотивація самозбереження; мотивація отримання радості від здоров'я; мотивація набуття гармонійності; мотивація вдосконалення та соціальної захищеності. Виокремлено рефлексивний компонент здоров'язберігаючої діяльності, зміст якого складають самопізнання, самооцінка та аналіз своєї діяльності в контексті здоров'язбереження. Рефлексивна діяльність дозволяє студенту усвідомити свою індивідуальність та унікальність. Рефлексія є умовою продуктивності здоров'язберігаючої діяльності, а глибоке усвідомлення студентами своїх власних методів здоров'язбереження служить показником високого рівня розвитку їх здоров'язберігаючої культури. Зазначено, що визначальним фактором здоров'язбереження студентської молоді є заняття фізичною культурою, що сприяють самовдосконаленню особистості, підвищенні настрою, зростанні розумової та фізичної працездатності, розвиток рухових якостей та здібностей, необхідних у професійній діяльності майбутніх фахівців. Висновки. В формуванні у студентів навичок здоров'язберігаючої діяльності значну роль відіграє грамотна організація освітнього процесу, що виявляється в демонстрації власного прикладу викладача; здатності студентів до рефлексії, а також в щоденних заняттях фізичною культурою.