Публікація:
Мистецтво і виховання: синергія для успіху

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Видавничий дім "Гельветика"

Дослідницькі проекти

Організаційні одиниці

Випуск журналу

Анотація

Стаття присвячена дослідженню синергетичного потенціалу інтеграції мистецтва у освітню систему, де мистецтво перестає бути лише естетичним доповненням і трансформується в ключовий інструмент гармонійного та всебічного розвитку здобувача освіти у період цифрової трансформації сфери освіти України. Констатується нове розуміння ролі мистецтва в освітньому процесі, де воно виступає потужним каталізатором для розвитку фундаментальних когнітивних, емоційних та соціальних навичок і його вплив є синергетичним: воно одночасно працює на кілька площин розвитку, створюючи ефект, більший за суму окремих складових. Науково обґрунтовано, що мистецтво впливає не лише на креативні, а й на когнітивні, емоційні, соціальні та морально-етичні аспекти, сприяючи формуванню цілісного та збалансованого мислення. Обґрунтовано важливість використання мистецьких методів як інструменту виховної роботи, що дозволяє формувати ціннісні орієнтири та активну громадянську позицію. У роботі детально аналізуються психолого-педагогічні механізми впливу мистецтва на розвиток особистості, здатної ефективно долати виклики сучасного світу. Представлено наукове обґрунтування того, як емоційно-ціннісний компонент мистецтва сприяє розвитку критичного мислення, емпатії, комунікативних навичок та соціальної відповідальності. Наголошено, що практичні аспекти реалізації міжпредметної інтеграції в сучасному освітньому процесі створюють сприятливі умови для розкриття творчого потенціалу кожного учня, підвищують його внутрішню мотивацію до навчання та формують вміння працювати в команді. Стаття також висвітлює роль культурного середовища та педагогічної підтримки у забезпеченні емоційного благополуччя учнів. Результати дослідження підкреслюють, що синергія мистецтва і виховання сприяє розвитку творчих здібностей, етичної свідомості, соціальної компетентності та підтверджують, що органічне та системне поєднання мистецтва з іншими освітніми дисциплінами є необхідною умовою для формування інноваційної, адаптивної та соціально відповідальної особистості, що є ключовим для успішного розвитку цифрового суспільства та його стійкості до викликів.
This article is dedicated to exploring the synergistic potential of integrating art into the educational system. In this context, art is no longer merely an aesthetic addition but is transformed into a key tool for the harmonious and comprehensive development of learners during the digital transformation of Ukraine's education sector. The paper establishes a new understanding of the role of art in the educational process, where it acts as a powerful catalyst for developing fundamental cognitive, emotional, and social skills. Its influence is synergistic, working simultaneously on multiple planes of development to create an effect greater than the sum of its individual parts. It is scientifically substantiated that art impacts not only creative but also cognitive, emotional, social, and moral-ethical aspects, contributing to the formation of holistic and balanced thinking. The research justifies the importance of using artistic methods as a tool for educational work that helps shape value orientations and an active civic stance. The paper provides a detailed analysis of the psychological and pedagogical mechanisms through which art influences the development of an individual capable of effectively overcoming the challenges of the modern world. It offers a scientific rationale for how the emotional and value-based components of art contribute to the development of critical thinking, empathy, communication skills, and social responsibility. The article emphasizes that the practical aspects of implementing interdisciplinary integration in the modern educational process create favorable conditions for unlocking each student's creative potential, increasing their intrinsic motivation to learn, and fostering teamwork skills. The paper also highlights the role of the cultural environment and pedagogical support in ensuring students' emotional well-being. The research findings underscore that the synergy of art and education promotes the development of creative abilities, ethical consciousness, and social competence. They confirm that the organic and systemic combination of art with other educational disciplines is a necessary condition for forming an innovative, adaptive, and socially responsible individual, which is crucial for the successful development of a digital society and its resilience to challenges.

Опис

Ключові слова

мистецтво, виховання, цифровізація, синергія, компетентність, інтеграція, критичне мислення, емоційний інтелект, Нова українська школа, art, education, digitalization, synergy, competence, integration, critical thinking, emotional intelligence, New Ukrainian School

Бібліографічний опис

Бовсунівський, В. М. Мистецтво і виховання: синергія для успіху / В. М. Бовсунівський, П. П. Грабовський // Наукові записки [Укр. держ. університету імені Михайла Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей] / М-во освіти і науки України, УДУ імені Михайла Драгоманова ; упор. Л. Л. Макаренко. – Київ : Видавничий дім "Гельветика", 2025. – Т. 1, Вип. СLХIV (164). – С. 26-33.

Зібрання

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By