Публікація: Педагогічні умови формування музично-виконавського самоконтролю студентів у процесі навчання гри на фортепіано
Вантажиться...
Дата
Автори
Грінченко, А. М.
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Анотація
У статті на підставі наукових підходів і педагогічних принципів виявлені та
теоретично обґрунтовані педагогічні умови формування музично-виконавського
самоконтролю студентів у процесі навчання гри на фортепіано. Здійснено застосування редукції як принципу феноменологічної теорії пізнання та феноменологічного методу; розглянуто вплив особистих психологічних, музично-досвідних, індивідуально-творчих якостей на самоконтроль у контексті виконавського процесу.
The article on the basis of scientific approaches and pedagogical principles are revealed and theoretically grounded pedagogical conditions of formation of music performance self-control students in the process of learning piano. We offer the following pedagogical conditions: 1) ensuring of the phenomenon of the reduction in performing activities; 2) promote sound perceptive reflection in the process of piano playing; 3) mainstreaming the development of personal psychological prerequisites of self-control: auditory attention, volitional qualities, sound performance; 4) the handling of sound self-control in artistically-shaped spheres to achieve compliance with present a sound standard; 5)targeted correction of the music performance selfcontrol from conscious state to the unconscious and vice versa. In the context of our study the pedagogical conditions we understand as a set of activities that ensure students successful mastery of the musical performing self-control in the process of learning piano.
В статье на основе научных подходов и педагогических принципов выявлены и теоретически обоснованы педагогические условия формирования самоконтроля у студентов в процессе обучения игре на фортепиано. Мы предлагаем следующие педагогические условия: 1)обеспечение феномена редукции в исполнительской деятельности; 2) стимулирование звуковой перцептивной рефлексии в процессе фортепианной игры; 3) актуализация розвития личтносных психологических предпосылок самоконтроля: слуховое внимание, волевые качества, звуковые представления; 4) направленность звукового самоконтроля в художественно-образную сферу с целью достижения соотвествия с образно звуковым эталоном; 5) целенаправленная корреляция музыкально-исполнительского самоконтроля: от сознательного состояния до подсознательного и наоборот. В контексте нашего исследования педагогические условия мы понимаем как набор мероприятий, которые обеспечивают студентам успешное овладение самоконтролем в процессе обучения игре на фортепиано.
The article on the basis of scientific approaches and pedagogical principles are revealed and theoretically grounded pedagogical conditions of formation of music performance self-control students in the process of learning piano. We offer the following pedagogical conditions: 1) ensuring of the phenomenon of the reduction in performing activities; 2) promote sound perceptive reflection in the process of piano playing; 3) mainstreaming the development of personal psychological prerequisites of self-control: auditory attention, volitional qualities, sound performance; 4) the handling of sound self-control in artistically-shaped spheres to achieve compliance with present a sound standard; 5)targeted correction of the music performance selfcontrol from conscious state to the unconscious and vice versa. In the context of our study the pedagogical conditions we understand as a set of activities that ensure students successful mastery of the musical performing self-control in the process of learning piano.
В статье на основе научных подходов и педагогических принципов выявлены и теоретически обоснованы педагогические условия формирования самоконтроля у студентов в процессе обучения игре на фортепиано. Мы предлагаем следующие педагогические условия: 1)обеспечение феномена редукции в исполнительской деятельности; 2) стимулирование звуковой перцептивной рефлексии в процессе фортепианной игры; 3) актуализация розвития личтносных психологических предпосылок самоконтроля: слуховое внимание, волевые качества, звуковые представления; 4) направленность звукового самоконтроля в художественно-образную сферу с целью достижения соотвествия с образно звуковым эталоном; 5) целенаправленная корреляция музыкально-исполнительского самоконтроля: от сознательного состояния до подсознательного и наоборот. В контексте нашего исследования педагогические условия мы понимаем как набор мероприятий, которые обеспечивают студентам успешное овладение самоконтролем в процессе обучения игре на фортепиано.
Опис
Ключові слова
педагогічні умови, музично-виконавський самоконтроль, слухова рефлексія, слухове уявлення, виконавська підготовка, pedagogical conditions, music performance self-monitoring, auditory reflection, auditory, performance, performing training, педагогические условия, самоконтроль музыкальной работы, слуховое отражение, слуховой, исполнительский
Бібліографічний опис
Грінченко, А. М. Педагогічні умови формування музично-виконавського самоконтролю студентів у процесі навчання гри на фортепіано / А. М. Грінченко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 22 (27), ч. 2. – С. 96-102.
