Публікація: Особливості формування етнокультурних уявлень майбутніх учителів музичного мистецтва
Вантажиться...
Дата
Автори
Соколова, О. В.
Мельник, О. П.
Ши Юе
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Видавничий дім «Гельветика»
Анотація
У статті розглянуто проблему формування етнокультурних уявлень майбутніх учителів музичного мистецтва.
Показником національного самовизначення людини в глобальному світі, розвитку її полікультурного світогляду на
основі знання історичних традицій, мови, законів етики, мистецтва тощо, а також формування поважного ставлен-
ня до світової (матеріальної та духовної) спадщини виступають етнокультурні уявлення. Мистецтво різних етносів
концентрує та закарбовує в художніх творах найбільш унікальні, неповторні риси кожного народу, за допомогою
специфічних виражальних засобів створює його узагальнений ментальний образ. Етнокультурні уявлення студентів
вищих навчальних закладів музично-педагогічного профілю сьогодні розцінюються як необхідна та важлива складова
їх професійної освіти. Особливості формування означених уявлень визначаються специфікою організації та реалізації
фахової підготовки студентів, її багатим і різноманітним змістом. Етнокультурні уявлення майбутнього педаго-
га-музиканта трактуються як система індивідуалізованих образних орієнтирів, створених на основі особистісного
досвіду опанування різноманітних явищ музичних культур світу з усвідомленням їх національної самобутності й уні-
кальності, що забезпечують здатність студентів реалізовувати означені характеристики в процесі навчальної, май-
бутньої професійної музично-педагогічної та художньо-виконавської діяльності. Розроблено структуру етнокультур-
них уявлень майбутніх учителів музичного мистецтва, яку складають пізнавально-інформаційний, ціннісно-емоційний
та художньо-виконавський компоненти. Коротко представлено зміст методів формування етнокультурних уявлень
студентів на заняттях з дисциплін фахового циклу. Визначено, що формуванню означеного феномену може сприяти
застосування проективних, проблемно-пошукових, інтерактивних, творчих, аналітичних, поліхудожніх, евристичних
і виконавських методів (вербалізації художнього змісту, музично-виконавської імпровізації, ретроспективного аналізу,
етнографічної вікторини, опанування прийомів виконавської стилізації), а також залучення студентів до самостійної
діяльності: підготовки історичних довідок і доповідей, організації концертів-лекцій, художніх презентацій та ін.
The article deals with the problem of training of ethno-cultural ideas of future teachers of musical art. It is determined that the indicator of the national self-identification of a person in the global world, the development of its multicultural outlook on the basis of knowledge of historical traditions, language, laws of ethics, art, etc., as well as the formation of a proper attitude toward the world (material and spiritual) heritage are ethno-cultural concepts. The art of different ethnic groups concentrates and quarries in artistic works the most unique features of each nation, with the help of specific visual means creates its generalized mental image. Cultural ideas of students of musical and pedagogical profile today are considered as necessary and important component of their professional education. The special features of training of these ideas are determined by the specifics of organization and implementation of professional training of students and its rich and diverse content. The cultural vision of the future music teacher is interpreted as a system of individual visual orientations created on the basis of personal experience of teaching various phenomena of musical cultures of the world with awareness of their national self-awareness and uniqueness, which ensure the ability of students to realize these characteristics in the process of educational and professional musical-pedagogical and artistic-performance activity. The structure of ethno-cultural ideas of future teachers of musical art is developed, which consists of the cognitive-informational, valuable-emotional and artistic-performance components. The content of training methods of students’ ethno-cultural ideas at classes of a professional cycle subjects is briefly presented. It is determined that the training of the students’ competance can contribute to the application of project, problem-finding, interactive, creative, analytical, polyartistic, euretic and performing methods (art content verbalization, music and performance improvisation, retrospective analysis, ethnographic quiz, master of performance style techniques), students’ involvement in independent activity: preparation of historical stories and reports, organization of concerts-lectures, artistic presentations, etc.
The article deals with the problem of training of ethno-cultural ideas of future teachers of musical art. It is determined that the indicator of the national self-identification of a person in the global world, the development of its multicultural outlook on the basis of knowledge of historical traditions, language, laws of ethics, art, etc., as well as the formation of a proper attitude toward the world (material and spiritual) heritage are ethno-cultural concepts. The art of different ethnic groups concentrates and quarries in artistic works the most unique features of each nation, with the help of specific visual means creates its generalized mental image. Cultural ideas of students of musical and pedagogical profile today are considered as necessary and important component of their professional education. The special features of training of these ideas are determined by the specifics of organization and implementation of professional training of students and its rich and diverse content. The cultural vision of the future music teacher is interpreted as a system of individual visual orientations created on the basis of personal experience of teaching various phenomena of musical cultures of the world with awareness of their national self-awareness and uniqueness, which ensure the ability of students to realize these characteristics in the process of educational and professional musical-pedagogical and artistic-performance activity. The structure of ethno-cultural ideas of future teachers of musical art is developed, which consists of the cognitive-informational, valuable-emotional and artistic-performance components. The content of training methods of students’ ethno-cultural ideas at classes of a professional cycle subjects is briefly presented. It is determined that the training of the students’ competance can contribute to the application of project, problem-finding, interactive, creative, analytical, polyartistic, euretic and performing methods (art content verbalization, music and performance improvisation, retrospective analysis, ethnographic quiz, master of performance style techniques), students’ involvement in independent activity: preparation of historical stories and reports, organization of concerts-lectures, artistic presentations, etc.
Опис
Ключові слова
етнос, культура, народ, нація, ментальність, етнокультурні уявлення, майбутній учитель музичного мистецтва, структура, фахова підготовка, методи формування, Ethnos, culture, people, nation, mentality, ethno-cultural ideas, future teacher of music, structure, professional training, training methods
Бібліографічний опис
Соколова, О. В. Особливості формування етнокультурних уявлень майбутніх учителів музичного мистецтва / О. В. Соколова, О. П. Мельник, Ши Юе // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2022. – Вип. 89. – С. 133-136. – DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.89.27
