Публікація:
Психологічні умови розвитку професійної відповідальності у майбутніх фахівців ракетно-космічної галузі

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2020

Автори

Крошка, Наталія Петрівна

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Видавництво Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова

Дослідницькі проекти

Організаційні одиниці

Випуск журналу

Анотація

У дисертації, присвяченій вивченню психологічних умов розвитку професійної відповідальності майбутніх фахівців ракетно-космічної галузі, здійснено теоретичний аналіз наукових підходів дослідження проблеми в зарубіжній та вітчизняній психології; визначено сутність поняття «професійна відповідальності майбутніх фахівців ракетно-космічної галузі»; теоретично обґрунтовано психологічні умови її розвитку у процесі професійної підготовки. Емпірично досліджено особливості та динаміку розвитку структурних компонентів професійної відповідальності студентів. Визначено критерії (засвоєння сутності професійної відповідальності; суб’єктивація мотивів та цінностей професійно відповідальної поведінки; осмисленість професійної діяльності), показники та рівні (низький, базовий, виконавчий, ініціативновідповідальний) розвитку професійної відповідальності майбутніх фахівців ракетно-космічної галузі. Обґрунтовано модель та розроблено і апробовано психолого-педагогічну програму розвитку професійної відповідальності майбутніх фахівців ракетнокосмічної галузі. Доведено її ефективність та доцільність впровадження до процесу професійної підготовки майбутніх фахівців технічного профілю.
В диссертации, посвященной изучению психологических условий развития профессиональной ответственности будущих специалистов ракетно-космической отрасли, осуществлен теоретический анализ научных подходов к изучению проблемы в зарубежной и отечественной психологии; определена сущность понятия «профессиональная ответственности будущих специалистов ракетнокосмической отрасли»; теоретически обоснованы психологические условия развития профессиональной ответственности (осознание ответственности как профессионально значимого качества специалиста ракетно-космической отрасли; развитость мотивов социально-ответственного поведения; выраженность волевых качеств личности; интернальность субъективного контроля в профессиональной деятельности; выраженность совестливости; осознание саморегуляции поведения в профессиональной деятельности) в процессе профессиональной подготовки. Эмпирически исследованы особенности и динамика развития структурных компонентов профессиональной ответственности (когнитивного, мотивационноаффективного, деятельностно-поведенческого) студентов. Определены критерии (усвоение сущности профессиональной ответственности; субъективация мотивов и ценностей профессионально ответственного поведения; осмысленность профессиональной деятельности), показатели и уровни развития профессиональной ответственности будущих специалистов ракетно-космической отрасли. На основе обобщения результатов и статистической обработки данных установлены четыре уровня развития профессиональной ответственности будущих специалистов ракетно-космической отрасли (низкий, базовый, исполнительский, инициативно-ответственный). Выявлено доминирование базового (І курс обучения) и исполнительского (ІІ – ІV курсы) уровней развития профессиональной ответственности студентов. Обоснована модель развития профессиональной ответственности, в которой наглядно отражена взаимосвязь элементов: психологических условий развития, содержания программы развития, средств воздействия на развитие компонентов профессиональной ответственности. Разработана и апробирована психолого-педагогическая программа развития профессиональной ответственности будущих специалистов ракетно-космической отрасли. В ходе формирующего эксперимента доказана эффективность представленной программы развития.
The dissertation is devoted to the study of psychological conditions of the professional responsibility development of future specialists of the rocket-and-space technology. Theoretical analysis of scientific approaches to the professional responsibility problem in foreign and domestic psychology has been conducted; the 20content of the concept «professional responsibility of future specialists of the rocketand-space technology» has been defined; psychological conditions of its development in the process of professional education have been theoretically substantiated. Features of development of the professional responsibility structural components and its dynamics throughout the educational process have been empirically investigated. Criteria (assimilation of the meaning of the professional responsibility; subjectification of the motives and values of the professional responsible behavior; self-awareness of the professional activities), indicators and levels (low, basic, executive, initiativeresponsible) of the professional responsibility development of future aviation specialists have been defined. There has been substantiated the model, elaborated and approbated a psychological-and-pedagogical program of development of the professional responsibility development of future specialists of the rocket-and-space technology. Efficiency and practicability of the program implementation into the process of professional education of the technical profile specialists has been proved.

Опис

Ключові слова

професійна відповідальність, соціально-відповідальна поведінка, інтернальність суб’єктивного контролю, вольові якості особистості, совісність, саморегуляція поведінки, фахівець ракетно-космічної галузі, психолого-педагогічна програма розвитку професійної відповідальності, профессиональная ответственность, социальноответственное поведение, интернальность субъективного контроля, волевые качества личности, совестливость, саморегуляция поведения, специалист ракетнокосмической отрасли, professional responsibility, socially responsible behavior, internal locus of control, personal volitional qualities, conscience, behavior self-regulation, rocket-and-space technology specialist, psychological-and-pedagogical program of the professional responsibility development

Бібліографічний опис

Крошка, Наталія Петрівна. Психологічні умови розвитку професійної відповідальності у майбутніх фахівців ракетно-космічної галузі : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія / Крошка, Наталія Петрівна ; [наук. керівник Шевченко Наталія Федорівна ] ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2020. - 21 с.

Зібрання

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By