Публікація:
Педагогічні умови реалізації ціннісного підходу у вихованні молодших школярів

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Видавничий дім "Гельветика"

Дослідницькі проекти

Організаційні одиниці

Випуск журналу

Анотація

У статті досліджується проблема формування ціннісних орієнтацій молодших школярів. Визначено актуальність теми у зв’язку із змінами в сучасній системі освіти України, що зумовлені глобальними світовими і суспільними викликами. Проведено аналіз підходів до трактування понять «цінності», «ціннісні орієнтації». У тлумаченні даних понять акцентується увага на визначенні даних категорій як опосередкованих культурою еталонів бажаного і належного ставлення особистості до об’єктів матеріальної і духовної діяльності людей та природи. Зроблено акцент на особливостях формування ціннісних орієнтацій молодших школярів в умовах воєнного стану. Зазначено, що виховання цінностей у молодших школярів має відбуватися з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів, опори на ідеї концепції Нової української школи, до ключових компонентів якої відноситься наскрізний процес виховання, який формує цінності особистості. Визначено педагогічні умови реалізації ціннісного підходу у вихованні молодших школярів. Серед основних умов обґрунтовано: прийняття всіма учасниками виховної взаємодії суспільно значущих цінностей як власних переконань, прояв відповідної поведінки в конкретних ситуаціях життєдіяльності; цілеспрямована та систематична співпраця вчителя початкової школи з батьками молодших школярів для реалізації аксіологічного підходу у вихованні учнів в умовах сім’ї та школи; упровадження травма-інформованого підходу в організації безпечного освітнього середовища початкової школи; використання інформаційно-комунікаційних технологій в організації сучасних форм виховання, спрямованих на формування особистісних та суспільно значущих цінностей учнів. Розкрито перспективи використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій в організації різних форм виховання молодших школярів у процесі змішаного та дистанційного навчання.
The article examines the problem of forming value orientations of junior schoolchildren. The relevance of the topic is determined in connection with the changes in the modern education system of Ukraine caused by global world and social challenges. The approaches to the interpretation of the concepts of «values» and «value orientations» are analysed. In interpreting these concepts, the author focuses on defining these categories as culture-mediated standards of the desired and proper attitude of an individual to the objects of material and spiritual activity of people and nature. The emphasis is placed on the peculiarities of forming the value orientations of junior schoolchildren under martial law. It is noted that the education of values in junior schoolchildren should take place taking into account the age and individual characteristics of students, based on the ideas of the concept of the New Ukrainian School, the key components of which include a cross-cutting process of education that forms the values of the individual. The pedagogical conditions for the implementation of the value-based approach in the education of primary school pupils are determined. Among the main conditions are the following: acceptance by all participants of educational interaction of socially significant values as their own beliefs, manifestation of appropriate behaviour in specific situations of life; purposeful and systematic cooperation of primary school teachers with parents of primary schoolchildren to implement an axiological approach to the education of students in the family and school; introduction of a trauma-informed approach to the organisation of a safe educational environment of primary school; use of information and communication technologies in the organisation of modern forms of education aimed at shaping students' personal and socially significant values. Prospects for the use of modern information and communication technologies in the organisation of various forms of education of junior schoolchildren in the process of mixed and distance learning are revealed.

Опис

Ключові слова

молодші школярі, виховання, цінності, ціннісні орієнтації, педагогічні умови, ціннісний підхід у вихованні, primary school students, education, values, value orientations, pedagogical conditions, value-based approach to education

Бібліографічний опис

Любчак, Л. В. Педагогічні умови реалізації ціннісного підходу у вихованні молодших школярів / Л. В. Любчак // Наукові записки [Укр. держ. університету імені Михайла Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей] / М-во освіти і науки України, УДУ імені Михайла Драгоманова ; упор. Л. Л. Макаренко. – Київ : Видавничий дім "Гельветика", 2025. – Вип. CLXIIІ (163). – С. 79–87.

Зібрання

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By