Публікація:
Моделювання системи педагогічної реабілітації вихованців з особливими освітніми потребами в умовах навчально-реабілітаційного центру

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Автори

Сілявіна, Юлія Сергіївна

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова

Дослідницькі проекти

Організаційні одиниці

Випуск журналу

Анотація

У дисертації розкрито сутність концепту педагогічної реабілітації вихованців з особливими освітніми потребами, проаналізовано практику її організації в умовах навчально-виховного процесу, охарактеризовано методологічні засади моделювання педагогічних систем. Визначено діагностичні критерії та показники ефективності педагогічної реабілітації вихованців з особливими освітніми потребами. Розроблено, обґрунтовано та експериментально перевірено систему педагогічної реабілітації вихованців з особливими освітніми потребами в умовах навчально-реабілітаційного центру, яка інтегрує методологічно-цільовий, змістово-процесуальний і контрольно- результативний компоненти, функціонально забезпечує відповідність результатів педагогічної реабілітації визначеній меті – розвитку і саморозвитку вихованців з особливими освітніми потребами як суб’єктів пізнання. Розроблено програмно-методичний ресурс щодо впровадження системи педагогічної реабілітації вихованців з особливими освітніми потребами в умовах навчально-реабілітаційного центру.
В диссертации раскрыта сущность концепта педагогической реабилитации воспитанников с особыми образовательными потребностями, проанализирована практика ее организации в условиях учебно- воспитательного процесса, охарактеризованы методологические основы моделирования педагогических систем. Определены диагностические критерии и показатели эффективности педагогической реабилитации воспитанников с особыми образовательными потребностями. Представлена система педагогической реабилитации воспитанников с особыми образовательными потребностями в условиях учебно-реабилитационного центра, которая интегрирует методологически- целевой, содержательно-процессуальный и контрольно-результативный компоненты, функционально обеспечивает соответствие результатов педагогической реабилитации поставленной цели – развитию и саморазвитию воспитанников с особыми образовательными потребностями как субъектов познания. Разработан программно-методический ресурс по внедрению системы педагогической реабилитации воспитанников с особыми образовательными потребностями в условиях учебно-реабилитационного центра.
The thesis presents the results of a theoretical and experimental research on the problem of modeling and practical support of the system of pedagogical rehabilitation of pupils with special educational needs in an educational and rehabilitation center. Through the analysis of academic publications the essential characteristics of the modern interpretation of the concept of pedagogical rehabilitation of pupils in educational and rehabilitation centers are defined such as its early beginning, competence orientation, continuity and contiguity, acmeological character and implementation in combination with other types of rehabilitation. It is determined that the peculiarity of the modern stage of the development of pedagogical rehabilitation practice is the formation of the holistic methodology and theory of its system organization, which in the synthesized form reflects the tried and tested examples of work with pupils of this category. Taking into account the results of the theoretical research, the author establishes diagnostic criteria (the formation of motivational, cognitive, competence and reflexive components of pedagogical rehabilitation) and indicators of the efficiency of pedagogical rehabilitation of pupils with special educational needs, according to which the bank of necessary diagnostic techniques has been developed. The content of the main stages of pedagogical modeling was defined, the principles according to which the pedagogical modeling process is carried out were revealed, the features of pedagogical system modeling were outlined. The model of the system of pedagogical rehabilitation of pupils with special educational needs is developed and scientifically substantiated. It integrates three components: methodological and objective, content and procedural, supervisory and productive, which collectively ensure the functionality of the system, its conformity to the determined goal of pedagogical rehabilitation – development and self-development of pupils with special educational needs as subjects of cognition. The content and procedural component of the pedagogical rehabilitation system combines three elements of the educational and rehabilitation process (individual pedagogical rehabilitation, training and educational elements with a rehabilitation component) and requires appropriate program support (an individual rehabilitation program for each student with special educational needs, cross-cutting programs «Self- organization of activities» and «Rehabilitation by means of nature») as well as technological support. The supervisory and productive component of the pedagogical rehabilitation system reflects the requirements for determining the effectiveness of the pedagogical rehabilitation process in an educational and rehabilitation center. This component is revealed through measuring the dynamics of positive changes in the readiness of each student with special educational needs to mastering school curriculum, continuous educational integration into society, the development of pupils learning motivation, competency potential (informational and self-education competencies) and general training level (knowledge, skills and abilities). The process and results of testing the effectiveness of the developed model were revealed through the pedagogical experiment, which included three consecutive stages: the observation, formation and verification. At the observation stage of the experiment the diagnostics of the state of pedagogical rehabilitation of pupils with special educational needs was carried out according to the determined criteria and indicators. According to the findings of mathematical and statistical analysis, positive results of experimental test of the system of pedagogical rehabilitation of students with special educational needs in conditions of educational and rehabilitation centre have been confirmed.

Опис

Ключові слова

педагогічна реабілітація, навчально-реабілітаційний центр, вихованці з особливими освітніми потребами, моделювання педагогічних систем, реабілітація природою, самоорганізація особистості, педагогическая реабилитация, учебно-реабилитационный центр, воспитанники с особыми образовательными потребностями, моделирование педагогических систем, реабилитация природой, самоорганизация личности, pedagogical rehabilitation, educational and rehabilitation center, pupils with special educational needs, modeling of pedagogical systems, rehabilitation by nature, self-organization of a person

Бібліографічний опис

Сілявіна, Юлія Сергіївна. Моделювання системи педагогічної реабілітації вихованців з особливими освітніми потребами в умовах навчально-реабілітаційного центру : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.03 - корекційна педагогіка / Сілявіна Юлія Сергіївна ; [наук. керівник Шевцов Андрій Гаррієвич] ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2019. - 20 с.

Зібрання

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By