Публікація: Система управління освітнім середовищем професійного розвитку вчителів
Вантажиться...
Дата
Автори
Мартинець, Л. А.
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Анотація
У статті розкривається система управління освітнім середовищем професійного розвитку вчителів. Під систе-
мою управління освітнім середовищем професійного розвитку вчителів у загальноосвітньому навчальному закладі ро-
зуміється концептуальний інструмент управлінських впливів на складники освітнього середовища професійного роз-
витку вчителів загальноосвітнього навчального закладу.
До складників системи належать концептуально-цільовий, організаційно-управлінський, змістово-технологіч-
ний і оцінювально-результативний. Концептуально-цільовий складник містить мету і завдання, методологічні під-
ходи, закономірності та принципи управління освітнім середовищем професійного розвитку вчителів. Організацій-
но-управлінський складник містить суб’єкт, об’єкт і функції управління. Змістово-технологічний складник містить
організаційно-педагогічні умови, етапи технології управління освітнім середовищем професійного розвитку вчителів.
Оцінювально-результативний складник поєднує параметри, фактори, критерії, що розкриваються через факторно-
критеріальну модель управління освітнім середовищем професійного розвитку вчителів, рівні (високий, достатній,
середній, низький) і кінцевий результат.
The article reveals the management system of the educational environment of the teachers’ professional development. A conceptual tool of managerial impacts on the components of the educational environment of the teachers’ professional development of a comprehensive educational institution is understood under the management system of the educational environment of the teachers’ professional development in a comprehensive educational institution. The components of the system are as follows: conceptual-purpose, organizational-managerial, content-technological and evaluative-effective. The conceptual-purpose component contains goals and objectives, methodological approaches, regularities and principles of managing the educational environment of the teachers’ professional development. The organizational- managerial component contains the subject, object and management functions. The content-technological component contains the organizational and pedagogical conditions, the stages of managing technology for the educational environment of the teachers’ professional development. The evaluation-effective component combines parameters, factors, criteria, which are revealed through the factor-criterial model of management of the educational environment of teachers’ professional development, levels (high, sufficient, medium, low) and the final result.
The article reveals the management system of the educational environment of the teachers’ professional development. A conceptual tool of managerial impacts on the components of the educational environment of the teachers’ professional development of a comprehensive educational institution is understood under the management system of the educational environment of the teachers’ professional development in a comprehensive educational institution. The components of the system are as follows: conceptual-purpose, organizational-managerial, content-technological and evaluative-effective. The conceptual-purpose component contains goals and objectives, methodological approaches, regularities and principles of managing the educational environment of the teachers’ professional development. The organizational- managerial component contains the subject, object and management functions. The content-technological component contains the organizational and pedagogical conditions, the stages of managing technology for the educational environment of the teachers’ professional development. The evaluation-effective component combines parameters, factors, criteria, which are revealed through the factor-criterial model of management of the educational environment of teachers’ professional development, levels (high, sufficient, medium, low) and the final result.
Опис
Ключові слова
професійний розвиток, система, суб’єкти управління, структура управління, моделювання, освітнє середовище, ефективність, development, system, subjects of management, management structure, modeling, educational environment, efficiency
Бібліографічний опис
Мартинець, Л. А. Система управління освітнім середовищем професійного розвитку вчителів / Л. А. Мартинець // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 63. – С. 111-117.
