Публікація: Педагогічні основи розвитку креативності молодших школярів у хореографічному ансамблі
Вантажиться...
Дата
Автори
Теплова, Олена Юріївна
Кулик, Денис Олексійович
Мацюк, Олександр Максимович
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
Стаття розкриває особливості педагогічного впливу на розвиток креативності молодших школярів у процесі хореографічної підготовки в дитячому ансамблі. На основі психолого-педагогічних та мистецтвознавчих джерел розглянуто й теоретично обґрунтовано основні педагогічні умови практичної роботи вчителя хореографічного мистецтва, спрямовані на застосування ефективних методик розвитку креативності молодших школярів. Проаналізовано відповідність визначених педагогічних умов розвитку креативності учнів методами заохочення, усвідомлення власних дій, результатів творчості, самооцінки, прагнення самовдосконалення. Передбачено навчальну продуктивність методичної роботи вчителя-хореографа щодо виховання креативно розвиненої учнівської молоді.
The article describes the practice of developing the creativity of junior pupils in the process of choreographic training in children’s artistic out-of-school establishments. On the basis of psychological-pedagogical and art-study sources, the basic necessary pedagogical conditions of practical work of the teacher of choreographic art are considered and theoretically substantiated, aimed at applying effective methods of developing the creativity of elementary school students. The correspondence of certain pedagogical conditions of pupils’ creativity development with methods of encouragement, awareness of own actions, results of creativity, self-esteem, aspiration for self-perfection is analyzed. The educational productivity of the methodical work of the teacher choreographer on the education of creative young students is envisaged.
The article describes the practice of developing the creativity of junior pupils in the process of choreographic training in children’s artistic out-of-school establishments. On the basis of psychological-pedagogical and art-study sources, the basic necessary pedagogical conditions of practical work of the teacher of choreographic art are considered and theoretically substantiated, aimed at applying effective methods of developing the creativity of elementary school students. The correspondence of certain pedagogical conditions of pupils’ creativity development with methods of encouragement, awareness of own actions, results of creativity, self-esteem, aspiration for self-perfection is analyzed. The educational productivity of the methodical work of the teacher choreographer on the education of creative young students is envisaged.
Опис
Ключові слова
педагогічні умови, розвиток креативності, творчість, хореографічна підготовка, pedagogical conditions, development of creativity, creativity, choreographic training
Бібліографічний опис
Теплова, О. Ю. Педагогічні основи розвитку креативності молодших школярів у хореографічному ансамблі / О. Ю. Теплова, Д. О. Кулик, О. М. Мацюк // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. - Вип. 29. - С. 177-184.
