Публікація: Розвиток вмінь старшокласників зображати стереометричні фігури та їх комбінації
Вантажиться...
Дата
Автори
Швець, Людмила Василівна
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Видавництво НПУ імені М.П.Драгоманова
Анотація
Дисертаційна робота присвячена розробці й теоретичному обґрунтуванню методики розвитку вмінь старшокласників виконувати зображення стереометричних фігур та їх комбінацій, впровадження якої забезпечує підвищення навчальних досягнень учнів старшої профільної школи та сприяє їх загальнокультурному розвитку,готовності до неперервної освіти і професійної діяльності.
Шляхом детального аналізу теоретичних аспектів та засад побудови зображень стереометричних фігур і психолого-методичних передумов формування вмінь виконувати такі зображення з’ясовано істотні причини низького рівня таких вмінь у старшокласників;визначено психолого-педагогічні та методичні засади формування в учнів старшої школи вмінь будувати зображення просторових фігур та їх комбінацій;розроблено зміст і операційний склад відповідних умінь та ієрархію їх формування;розроблено і науково обґрунтовано методику наскрізного формування в старшокласників умінь виконувати побудови зображення стереометричних фігур та їх комбінацій;запропоновано систему практичних робіт та добірки орієнтовних задач до кожної з тем курсу стереометрії;створено анімаційні комп’ютерні 3-D моделі як засіб під час навчання учнів стереометрії у старшій профільній школі.
Результати дослідження можуть бути використані вчителями математики, викладачами вищих педагогічних навчальних закладів, студентами математичних спеціальностей вишів, авторами підручників і посібників з математики.
The dissertation work is devoted to the development of theoretical justification of technique of students’ skills development to draw stereometric figures and their combinations; the implementation of this technique provides the increase of students’ academic achievements in school profile and helps their general cultural development, readiness for continuous education and professional activity. The important reasons of low level of such students skills are determined by means of detailed analysis of theoretical aspects and principles in stereometric figures drawings and psychological and pedagogical prerequisites of skills to do these drawings; psychological, pedagogical and methodical principles of students’ skills formation to draw spatial figures and their combinations are determined here too; contents operational structure of these skills and the hierarchy of their formation are worked out; method of students’ through-formation skills to do stereometrical figures drawings and their combinations are worked out; the system of practical work and selection of approximate tasks for each topic in stereometry course are offered; animation computer 3-D models as means of students’ stereometry learning in profile school are created in this dissertation. The research results can be used by school teachers of mathematics, university teachers, mathematical specialty students, authors of mathematical textbooks.
The dissertation work is devoted to the development of theoretical justification of technique of students’ skills development to draw stereometric figures and their combinations; the implementation of this technique provides the increase of students’ academic achievements in school profile and helps their general cultural development, readiness for continuous education and professional activity. The important reasons of low level of such students skills are determined by means of detailed analysis of theoretical aspects and principles in stereometric figures drawings and psychological and pedagogical prerequisites of skills to do these drawings; psychological, pedagogical and methodical principles of students’ skills formation to draw spatial figures and their combinations are determined here too; contents operational structure of these skills and the hierarchy of their formation are worked out; method of students’ through-formation skills to do stereometrical figures drawings and their combinations are worked out; the system of practical work and selection of approximate tasks for each topic in stereometry course are offered; animation computer 3-D models as means of students’ stereometry learning in profile school are created in this dissertation. The research results can be used by school teachers of mathematics, university teachers, mathematical specialty students, authors of mathematical textbooks.
Опис
Ключові слова
Шкільний курс стереометрії, побудова зображень стереометричних фігур, методика розвитку вмінь будувати зображення просторових фігур, поетапне формування вмінь, часткові та загальні вміння, часткові та загальні вміння, School stereometrical course, drawing of stereometrical figures, method of developing of skills to draw spatial figures, step-by-step developing of skills, partial and general skills
Бібліографічний опис
Швець, Людмила Василівна. Розвиток вмінь старшокласників зображати стереометричні фігури та їх комбінації : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Л. В. Швець ; наук. кер. М. І. Бурда ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2015. - 20 с.
