Публікація: Вища освіта в умовах війни і миру: соціально-економічний аспект
Вантажиться...
Дата
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Видавничий дім "Гельветика"
Анотація
Розвиток інформаційного суспільства та високотехнологічної економіки потребує масової вищої освіти, вимагає від кожної сучасної людини високого рівня освіченості та здатності до критичного мислення. У статті розглянуто та узагальнено результати вивчення (дослідження) проблем вищої освіти в умовах реформування у мирний час та воєнного стану в Україні. Проаналізовано практичний досвід організації управління, інтернаціоналізації та реалізації основних завдань діяльності закладу вищої освіти. Інтернаціоналізація освіти передбачає поширення діяльності закладів вищої освіти за кордоном, узагальнення її з міжнародними процесами реформування вищої освіти і науки, та інтегрування кращого міжнародного досвіду та практик в освітній процес, наукові дослідження і системи управління, що відіграє ключову роль у підвищенні якості вищої освіти.
Зазначено, що заклади вищої освіти повинні бути здатні ефективно реагувати на зміну потреб в освіті та професійній підготовці, адаптуватися в нових умовах освіти, яка швидко змінюється, а також засвоювати більш гнучкі форми своєї організації та функціонування. Долати виклики, загрози, впливи війни на здобувачів освіти, здійснювати наукову інноваційну діяльність в умовах воєнного стану.
Авторами розглянуто питання співпраці з науковцями провідних європейських університетів, підготовку економічно освіченого фахівця як інструменту соціально-економічного розвитку України. Змістовна освіта XXI століття повинна стимулювати розвиток усіх аспектів людського інтелектуального капіталу.
Захист і відродження України воєнного стану і повоєнного відновлення значною мірою залежить від трансформацій в освіті, що дасть можливість інституціям вищої освіти ефективно відповідати на зазначені виклики, забезпечуючи успішний організаційний розвиток і сприяти підвищенню якості вищої освіти в Україні та її конкурентоспроможності в європейському освітньому та науковому просторі.
The development of an information society and a high-tech economy requires mass higher education, requiring every modern person to have a high level of education and the ability to think critically. The article reviews and summarizes the results of the study (research) of the problems of higher education in the conditions of peacetime reform and martial law in Ukraine. The practical experience of organizing management, internationalization and implementing the main tasks of the higher education institution is analyzed. It is noted that higher education institutions must be able to effectively respond to changing needs in education and professional training, adapt to new conditions of rapidly changing education, and also learn more flexible forms of their organization and functioning. Overcome challenges, threats, the impact of war on education seekers, carry out scientific innovation activities in martial law. The internationalization of education involves the expansion of the activities of higher education institutions abroad, generalization of them with international processes of reforming higher education and science, and integration of the best international experience and practices into the educational process, scientific research and management systems, which plays a key role in improving the quality of higher education. The authors consider the issue of cooperation with scientists from leading European universities, training an economically educated specialist as a tool for the socio-economic development of Ukraine. Meaningful education of the 21st century should stimulate the development of all aspects of human intellectual capital. The protection and revival of Ukraine's martial law and post-war recovery largely depends on transformations in education, which will enable higher education institutions to effectively respond to these challenges, ensuring successful organizational development and contributing to improving the quality of higher education in Ukraine and its competitiveness in the European educational and scientific space.
The development of an information society and a high-tech economy requires mass higher education, requiring every modern person to have a high level of education and the ability to think critically. The article reviews and summarizes the results of the study (research) of the problems of higher education in the conditions of peacetime reform and martial law in Ukraine. The practical experience of organizing management, internationalization and implementing the main tasks of the higher education institution is analyzed. It is noted that higher education institutions must be able to effectively respond to changing needs in education and professional training, adapt to new conditions of rapidly changing education, and also learn more flexible forms of their organization and functioning. Overcome challenges, threats, the impact of war on education seekers, carry out scientific innovation activities in martial law. The internationalization of education involves the expansion of the activities of higher education institutions abroad, generalization of them with international processes of reforming higher education and science, and integration of the best international experience and practices into the educational process, scientific research and management systems, which plays a key role in improving the quality of higher education. The authors consider the issue of cooperation with scientists from leading European universities, training an economically educated specialist as a tool for the socio-economic development of Ukraine. Meaningful education of the 21st century should stimulate the development of all aspects of human intellectual capital. The protection and revival of Ukraine's martial law and post-war recovery largely depends on transformations in education, which will enable higher education institutions to effectively respond to these challenges, ensuring successful organizational development and contributing to improving the quality of higher education in Ukraine and its competitiveness in the European educational and scientific space.
Опис
Ключові слова
економіка, інновація, економічна освіта, вища освіта, підприємництво, соціально-економічний розвиток, воєнний стан, українська ідея, economy, innovation, economic education, higher education, entrepreneurship, socio-economic development, martial law, Ukrainian idea
Бібліографічний опис
Падалка, О. С. Вища освіта в умовах війни і миру: соціально-економічний аспект / О. С. Падалка, І. І. Польська // Наукові записки [Укр. держ. університету імені Михайла Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей] / М-во освіти і науки України, УДУ імені Михайла Драгоманова ; упор. Л. Л. Макаренко. – Київ : Видавничий дім "Гельветика", 2025. – Вип. CLXIIІ (163). – С. 114–121.
