Publication: Освітня діяльність земств Чернігівської губернії у другій половині ХІХ - на початку ХХ століття
Loading...
Files
Date
Authors
Олійник, Наталія Антонівна
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво НПУ імені М.Драгоманова
Abstract
З використанням виявлених архівних джерел і наукової літератури здіснено цілісний аналіз діяльності земств Чернігівської губернії. Виявлено соціально-економічні, суспільно-політичні та національні умови становлення та розвитку освітньої діяльності цих земств, визначено її основні періоди (1864 - 1876 рр., 1876 - 1894 рр., 1908 - 1918 рр.) та найважливіші напрями (організацію та дидактичне забезпечення земської народної школи, початкової та середньої професійної освіти, соціально-просвітницьку діяльність, підготовку учительских кадрів). Розкрито внесок певних земських діячів Чернігівщини у розвиток земської освіти. Розвинуто ідеї, впроваджені земствами у розвиток національної школи. Актуалізовано досвід їх освітньої діяльності у контексті модернізації сучасної національної освіти в Україні.
In this research for the first time: was found out the state of scientific objective development on the basis of complex research and systematization of basic scientific and pedagogical works and determined the directions of further research; the basic stages of Chernihiv province Zemstvas’ educational activity in (1864–1878; 1878–1894; 1894–1908; 1908–1918) were determined (arrangement and didactic provision of public school of Zemstvo, primary and secondary vocational education, social and educational activities, teachers’ personnel training); new material in education history of Ukraine was introduced into the science; the terms (social and political, economic, socio-cultural and national) of Zemvstva’s educational activity establishing were specified; the contribution of the most notable Zemstva’s figures of Chernihiv region in the development of national education; conceptual positions concerning determination of studies and education content in Zemstva’s educational establishments (objective, task, methods, principles, forms, organization) were further developed; experience of the educational activity of Chernihiv province Zemstva was brought up to date.
In this research for the first time: was found out the state of scientific objective development on the basis of complex research and systematization of basic scientific and pedagogical works and determined the directions of further research; the basic stages of Chernihiv province Zemstvas’ educational activity in (1864–1878; 1878–1894; 1894–1908; 1908–1918) were determined (arrangement and didactic provision of public school of Zemstvo, primary and secondary vocational education, social and educational activities, teachers’ personnel training); new material in education history of Ukraine was introduced into the science; the terms (social and political, economic, socio-cultural and national) of Zemvstva’s educational activity establishing were specified; the contribution of the most notable Zemstva’s figures of Chernihiv region in the development of national education; conceptual positions concerning determination of studies and education content in Zemstva’s educational establishments (objective, task, methods, principles, forms, organization) were further developed; experience of the educational activity of Chernihiv province Zemstva was brought up to date.
Description
Keywords
земства, губернська та повітові управи, земська школа, освітня діяльність, професійна освіта, земський стипендіат, демократизація освіти, Zemstvо, province and district (povit) administrtions (upravas), zemstva’s school, educational activity, zemstva’s grant holder, trade education, democratization of education
Citation
Олійник, Наталія Антонівна. Освітня діяльність земств Чернігівської губернії у другій половині XIX - на початку ХХ століття : автореф. дис . ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Н. А. Олійник ; наук. керівник І. В. Зайченко ; Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Чернігів, 2008. - 20 с.