Публікація: Бібліотека університету як інформаційно-навчальне середовище: практики організації
Вантажиться...
Дата
Автори
Савенкова, Людмила Василівна
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Riga: The Library of the University of Latvia, 2014
Анотація
Рассматриваются вопросы развития информационно-образовательной среды, связанные с внедрением инновационных информационно-коммуникационных технологий в сферу образования. Обговариваются аспекты новых подходов к формированию информационно-образовательной среды в библиотеке университета. Уделяется внимание «реальной» и «виртуальной» составляющим университетской библиотечной среды. Обращается внимание на усиление экспансии библиотек во внешнее информационное пространство и формирование в самих библиотеках гибкой высокотехнологичной среды без жесткого регламентирования пространства. Подчеркивается значение организации среды библиотеки, ориентированной на потребности читателя по так называемой «человеко-ориентированной» модели.
This article deals with the problems of information-educational development connected with the application of information-communicative technologies in the educational sphere. The newest approach to the aspects of the information-educational forming area in a university library are discussed, paying attention to the « real » and « virtual » constituents of the university library sphere. The author admits the library expansion in an outside information expanse, underlines the problem of forming a flexible, high-technological area without strong regulatory impact on this sphere in a university library, and the importance of the organization of a library focusing on reader’s needs − the so called reader-centered model of library.
This article deals with the problems of information-educational development connected with the application of information-communicative technologies in the educational sphere. The newest approach to the aspects of the information-educational forming area in a university library are discussed, paying attention to the « real » and « virtual » constituents of the university library sphere. The author admits the library expansion in an outside information expanse, underlines the problem of forming a flexible, high-technological area without strong regulatory impact on this sphere in a university library, and the importance of the organization of a library focusing on reader’s needs − the so called reader-centered model of library.
Опис
Ключові слова
информационно-коммуникационные технологии, информационно-образовательная среда, информационная среда библиотеки университета, человеко-ориентированная модель, information-communicative technologies, information-educational sphere, reader-centered model of library, university library sphere
Бібліографічний опис
Савенкова Л.В. Бібліотека університету як інформаційно-навчальне середовище: практики організації / Л.В. Савенкова // Library as academic information and leaning space. - Riga: The Library of the University of Latvia, 2014 - с. 12-17.
