Публікація: Стильовий аналіз творів музичного мистецтва як підґрунтя виконавської компетентності студентів магістратури
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
Увага приділяється особистісній системі цінностей майбутніх педагогів, її світоглядним пріоритетам, естетичним уподобанням, духовним орієнтаціям, оскільки в сучасному виконавському процесі інколи спостерігається тенденція до втрати логіки, краси та естетики. Автор звертає увагу на оволодіння технологіями формування виконавської компетентності студентів-магістрів у контексті стилістичного аналізу творів музичного мистецтва, який має свої завдання, методи, форми, засоби та особливості на зазначених етапах. Також зазначається, що протягом своєї історії фортепіанне виконавство зазнало якісних змін і трансформацій у змісті, формах, жанрах, стилях, адаптувався до культурно-історичного фону епох, формувало власну культуру і коди, які транслювали досвід, традиції та цінності різних епох, зокрема бароко, класицизму, романтизму, імпресіонізму та модерну.
The article defines the strategy for the development of professional art education in the 21st century, which promotes awareness of modification of its content at the second level of higher education. In the context of the studied phenomenon, the historical path of the professional piano school is emphasized as a resource for pedagogical and artistic training of master's students, searching for personal paths in original interpretations. Special attention is paid to the personal value system of future teachers, its worldview priorities, aesthetic preferences, spiritual orientations, since in the modern performing process there is sometimes a tendency to lose logic, beauty and aesthetics. Retrospective analysis of a large source array of works on instrumental performance and music pedagogy allowed us to identify the necessary competencies of master's students, in which the research of modern Ukrainian and foreign scientists stand out. Solving the identified tasks required immersion in the historical-philosophical and cultural-artistic spiritual meanings of piano art, the identification of intellectual resources for reflecting the figurative content in the works, reasoning in the choice of standards for imitation, spiritual landmarks, and aesthetic directions in performance. The author draws attention to mastering the technologies of formation of performing competence of master's students in the context of stylistic analysis of works of musical art, which has its tasks, methods, forms, means and features at the specified stages. It is also noted that throughout its history, piano performance has undergone qualitative changes and transformations in content, forms, genres, styles, adapted to the cultural and historical background of eras, formed its own culture and codes that transmitted the experience, traditions, and values of various eras, including baroque, classicism, romanticism, impressionism, and modernism.
The article defines the strategy for the development of professional art education in the 21st century, which promotes awareness of modification of its content at the second level of higher education. In the context of the studied phenomenon, the historical path of the professional piano school is emphasized as a resource for pedagogical and artistic training of master's students, searching for personal paths in original interpretations. Special attention is paid to the personal value system of future teachers, its worldview priorities, aesthetic preferences, spiritual orientations, since in the modern performing process there is sometimes a tendency to lose logic, beauty and aesthetics. Retrospective analysis of a large source array of works on instrumental performance and music pedagogy allowed us to identify the necessary competencies of master's students, in which the research of modern Ukrainian and foreign scientists stand out. Solving the identified tasks required immersion in the historical-philosophical and cultural-artistic spiritual meanings of piano art, the identification of intellectual resources for reflecting the figurative content in the works, reasoning in the choice of standards for imitation, spiritual landmarks, and aesthetic directions in performance. The author draws attention to mastering the technologies of formation of performing competence of master's students in the context of stylistic analysis of works of musical art, which has its tasks, methods, forms, means and features at the specified stages. It is also noted that throughout its history, piano performance has undergone qualitative changes and transformations in content, forms, genres, styles, adapted to the cultural and historical background of eras, formed its own culture and codes that transmitted the experience, traditions, and values of various eras, including baroque, classicism, romanticism, impressionism, and modernism.
Опис
Ключові слова
фортепіанне мистецтво, виконавство, компетентність, музичний стиль, стильовий аналіз, традиції, студенти-магістранти, piano art, performance, competence, musical style, stylistic analysis, traditions, graduate students
Бібліографічний опис
Чжан Ченьхуей. Стильовий аналіз творів музичного мистецтва як підґрунтя виконавської компетентності студентів магістратури / Чжан Ченьхуей // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць / голов. ред. кол. О. П. Щолокова. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 33. – С. 27-35.
