Публікація: Розвиток постконфліктної освіти в Україні: системний аналіз та інноваційні підходи в професійній підготовці майбутніх педагогів та психологів
Вантажиться...
Дата
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Видавництво Ліра-К
Анотація
У статті здійснено всебічний аналіз проблеми розвитку постконфліктної освіти в Україні в умовах тривалого збройного конфлікту та гуманітарної кризи, що охопила всі сфери суспільного життя. Автори обґрунтовують необхідність докорінної трансформації системи професійної підготовки педагогів та психологів, з урахуванням нових соціокультурних, психоемоційних і освітніх викликів. Особливий акцент зроблено на впровадженні травма-інформованої педагогіки як інноваційного напрямку, що дозволяє забезпечити не лише ефективне навчання, а й психоемоційне відновлення здобувачів освіти.
Стаття містить ґрунтовний огляд теоретичних джерел, міжнародного досвіду та результатів впровадження освітнього проєкту «EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme», реалізованого на базі Педагогічного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. У межах проєкту розроблено та апробовано нові освітні модулі, інтерактивні тренінги, тілесноорієнтовані практики, цифрові інструменти саморегуляції та емоційної підтримки, спрямовані на підготовку педагогів та психологів до роботи з дітьми, які мають досвід травматичних переживань, втрати дому, близьких або тривалого перебування в умовах стресу.
У статті детально розглянуто ключові симптоми посттравматичних станів у дітей шкільного віку (ПТСР, тривожність, соціальна ізоляція, зниження мотивації, агресивність або апатія), що є суттєвим бар’єром до навчання, й визначено роль учителя як медіатора і носія підтримки. Автори аргументовано доводять, що сучасний фахівець повинен володіти знаннями з психотравматології, кризової педагогіки, методів емоційної гігієни, а також бути здатним до саморефлексії, емпатійного слухання та гуманного супроводу учня. У статті запропоновано стратегічні напрямки модернізації педагогічної освіти: впровадження спеціальних курсів і модулів з травма-інформованої педагогіки, формування навичок роботи з цифровими ресурсами підтримки, створення шкільних програм емоційного навчання та розвитку майндфулнес-компетенцій. Автори підкреслюють, що освіта в умовах пост-травматичного суспільства має виконувати функцію особистісної реабілітації, психологічної стабілізації та відновлення довіри до себе і світу.
Стаття робить важливий внесок у розвиток науково-методичного підґрунтя для впровадження травма-інформованої освіти в Україні та слугує основою для подальших досліджень у сфері гуманізації освітнього середовища, підготовки педагогів та психологів до роботи в кризових умовах та формування стійких освітніх спільнот у постконфліктному контексті.
The article provides a comprehensive analysis of the problem of post-conflict education development in Ukraine in the context of prolonged armed conflict and humanitarian crisis affecting all spheres of public life. The authors justify the need for a radical transformation of the system of professional training of teachers and psychologists, taking into account new socio-cultural, psycho-emotional, and educational challenges. Particular emphasis is placed on the introduction of trauma-informed pedagogy as an innovative approach that ensures not only effective learning but also the psycho-emotional recovery of students. The article contains a thorough review of theoretical sources, international experience, and the results of the implementation of the educational project “EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme”, implemented at the Faculty of Education of the Dragomanov Ukrainian State University. Within the framework of the project, new educational modules, interactive trainings, body-oriented practices, digital tools for self-regulation and emotional support were developed and tested, aimed at preparing teachers and psychologists to work with children who have experienced traumatic experiences, loss of home, loved ones, or prolonged exposure to stress. The article examines in detail the key symptoms of post-traumatic conditions in school-age children (PTSD, anxiety, social isolation, decreased motivation, aggression, or apathy), which are significant barriers to learning, and defines the role of the teacher as a mediator and source of support. The authors argue that modern specialists must have knowledge of psychotraumatology, crisis pedagogy, and methods of emotional hygiene, as well as be capable of self-reflection, empathetic listening, and humane support for students. The article proposes strategic directions for the modernization of teacher education: the introduction of special courses and modules on trauma-informed pedagogy, the development of skills for working with digital support resources, and the creation of school programs for emotional learning and the development of mindfulness competencies. The authors emphasize that education in a post-traumatic society should serve the function of personal rehabilitation, psychological stabilization, and restoration of trust in oneself and the world. The article makes an important contribution to the development of a scientific and methodological basis for the implementation of trauma-informed education in Ukraine and serves as a basis for further research in the field of humanizing the educational environment, training teachers and psychologists to work in crisis conditions, and forming sustainable educational communities in a post-conflict context.
The article provides a comprehensive analysis of the problem of post-conflict education development in Ukraine in the context of prolonged armed conflict and humanitarian crisis affecting all spheres of public life. The authors justify the need for a radical transformation of the system of professional training of teachers and psychologists, taking into account new socio-cultural, psycho-emotional, and educational challenges. Particular emphasis is placed on the introduction of trauma-informed pedagogy as an innovative approach that ensures not only effective learning but also the psycho-emotional recovery of students. The article contains a thorough review of theoretical sources, international experience, and the results of the implementation of the educational project “EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme”, implemented at the Faculty of Education of the Dragomanov Ukrainian State University. Within the framework of the project, new educational modules, interactive trainings, body-oriented practices, digital tools for self-regulation and emotional support were developed and tested, aimed at preparing teachers and psychologists to work with children who have experienced traumatic experiences, loss of home, loved ones, or prolonged exposure to stress. The article examines in detail the key symptoms of post-traumatic conditions in school-age children (PTSD, anxiety, social isolation, decreased motivation, aggression, or apathy), which are significant barriers to learning, and defines the role of the teacher as a mediator and source of support. The authors argue that modern specialists must have knowledge of psychotraumatology, crisis pedagogy, and methods of emotional hygiene, as well as be capable of self-reflection, empathetic listening, and humane support for students. The article proposes strategic directions for the modernization of teacher education: the introduction of special courses and modules on trauma-informed pedagogy, the development of skills for working with digital support resources, and the creation of school programs for emotional learning and the development of mindfulness competencies. The authors emphasize that education in a post-traumatic society should serve the function of personal rehabilitation, psychological stabilization, and restoration of trust in oneself and the world. The article makes an important contribution to the development of a scientific and methodological basis for the implementation of trauma-informed education in Ukraine and serves as a basis for further research in the field of humanizing the educational environment, training teachers and psychologists to work in crisis conditions, and forming sustainable educational communities in a post-conflict context.
Опис
Ключові слова
освіта, професійна освіта, постконфліктна освіта, травма-інформована педагогіка, психоемоційна підтримка, професійна підготовка педагога, професійна підготовка психологів, емоційний інтелект, безпечне освітнє середовище, тілесноорієнтовані практики, освітня реабілітація, education, vocational education, post-conflict education, trauma-informed pedagogy, psycho-emotional support, teacher training, psychologist training, emotional intelligence, safe educational environment, body-oriented practices, educational rehabilitation
Бібліографічний опис
Матвієнко, О. В. Розвиток постконфліктної освіти в Україні: системний аналіз та інноваційні підходи в професійній підготовці майбутніх педагогів та психологів / О. В. Матвієнко, Т. О. Олефіренко // Освітньо-науковий простір = Educational Scientifіc Space : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Український державний університет імені Михайла Драгоманова; [гол. ред. Матвієнко О. В.]. – Київ : Видавництво Ліра-К, 2025. – Вип. 8 (1-2025). Том 2. – С. 68-79.
