Публікація: Система рівнів інженерно-графічної підготовки майбутніх учителів технологій : якісно-оцінювальний аспект
Вантажиться...
Файли
Дата
Автори
Нищак, І. Д.
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Анотація
У статті виокремлено й теоретично обґрунтовано рівні інженерно-графічної підготовки
майбутніх учителів технологій, чітко виражені у процесі навчально-пізнавальної діяльності
студентів: низький (репродуктивний); середній (інтерпретуючий); достатній
(перетворювальний); високий (творчо-дослідницький). Наведено загальну якісну
характеристику (оцінку) виділених рівнів інженерно-графічної підготовки студентів. Низький
рівень свідчить про здатність студента розв’язувати інженерно-графічні задачі лише згідно
добре засвоєного алгоритму. Студент потребує розгорнутої й досить конкретної допомоги на
кожному етапі виконання завдання. У студентів із середнім рівнем інженерно-графічної
підготовки спостерігається впевненість і самостійність у процесі розв’язання лише
стандартних (типових) задач. Достатній рівень вказує на здатність до самостійного
відтворення і перетворення засвоєної інформацію та її застосування у нетипових навчальних
ситуаціях; належне володіння основними мисленнєвими операціями. Високий рівень інженерно-
графічної підготовки свідчить про самостійне, легке й невимушене розв’язання нових
навчально-пізнавальних задач; яскраво виражене прагнення до особистісно-значущих досягнень
і самоствердження особистості.
The article singled out and theoretically justified the levels of engineering-graphic preparation of future teachers of technology, clearly expressed in the learning of students: low (reproductive); average (interpreting); sufficient (converting); high (creative-research). Was presents the overall qualitative characterization (evaluation) of selected levels of engineering-graphic preparation of students. A low level indicates a student’s ability to solve engineering-graphics tasks only in accord with well-learned algorithms. Students need detailed and very concrete assistance at every stage of the job. Students with middle level of engineering-graphic preparation showing confidence and independence in the process of solving only the standard (typical) tasks. Sufficient level indicates the capacity for self-reproduction and transformation of assimilated information and its application in educational atypical situations; proper ownership of basic mental operations. High level of engineering-graphic preparation indicated the ability to self-dependent and easy solving of new educational-cognitive problems; pronounced desire for personal-significant achievement and selfidentity.
The article singled out and theoretically justified the levels of engineering-graphic preparation of future teachers of technology, clearly expressed in the learning of students: low (reproductive); average (interpreting); sufficient (converting); high (creative-research). Was presents the overall qualitative characterization (evaluation) of selected levels of engineering-graphic preparation of students. A low level indicates a student’s ability to solve engineering-graphics tasks only in accord with well-learned algorithms. Students need detailed and very concrete assistance at every stage of the job. Students with middle level of engineering-graphic preparation showing confidence and independence in the process of solving only the standard (typical) tasks. Sufficient level indicates the capacity for self-reproduction and transformation of assimilated information and its application in educational atypical situations; proper ownership of basic mental operations. High level of engineering-graphic preparation indicated the ability to self-dependent and easy solving of new educational-cognitive problems; pronounced desire for personal-significant achievement and selfidentity.
Опис
Ключові слова
вчитель технологій, інженерно-графічна підготовка, рівень підготовки, якісна характеристика, teacher of technology, engineering-graphics preparation, training level, quality characteristics
Бібліографічний опис
Нищак, І. Д. Система рівнів інженерно-графічної підготовки майбутніх учителів технологій : якісно-оцінювальний аспект / І. Д. Нищак // Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей]. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – Вип. СXХІХ (129). – С. 123-129.
