Публікація:
Формування моральної самосвідомості у розумово відсталих підлітків як засіб профілактики та корекції їх асоціальної поведінки

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Автори

Григор'єва, Інна Олександрівна

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

НПУ імені М. П. Драгоманова

Дослідницькі проекти

Організаційні одиниці

Випуск журналу

Анотація

Дисертація присвячена дослідженню моральної самосвідомості розумово відсталих підлітків, створенню системи корекційно-виховної роботи з формування моральної самосвідомості як засобу профілактики та корекції їх асоціальної поведінки. У дисертації охарактеризовано стан розробленості проблеми моральної самосвідомості у психолого-педагогічних дослідженнях; визначено структуру моральної самосвідомості; списано особливості прояву та формування моральної самосвідомості підлітків з нормальним розвитком і з розумовою відсталістю. Визначено критерії та рівні сформованості моральної самосвідомості та соціально нормативної поведінки розумово відсталих підлітків. Проведено експериментальне дослідження, що довело ефективність розробленої системи корекційно-виховної роботи на основі спільних та колективних форм діяльності.
Диссертационное исследование посвящено созданию научно обоснованной и практически значимой системы работы по изучению и формированию морального самосознания как основы, а также коррекции и профилактики асоциального поведения умственно отсталых подростков. Проблема морального самосознания детей с нарушениями психофизического развития остаётся актуальной, несмотря на достаточное освещение в различных отраслях научных знании коррекционной педагогики. Профилактика и коррекция асоциального поведения учащихся вспомогательных школ является одним из важнейших условий их успешной социализации. Выявленное недостаточно эффективное состояние практической коррекционно-воспитательной работы по формированию морального самосознания с целью коррекции и профилактики асоциального поведения умственно отсталых подростков, обусловило актуальность, цель и задачи исследования. На основе теоретического анализа философской, психологической и педагогической литературы проанализирована сущность понятий "сознание", ’’самосознание”, ’’мораль”, ’’моральное самосознание”. Уточнена структура и компоненты морального самосознания. Описаны особенности проявления и формирования морального самосознания подростков с нормальным интеллектуальным развитием и с его нарушением. Выделены критерии и уровни (достаточный, средний, низкий) сформированности морального самосознания и социально нормативного поведения умственно отсталых подростков. Введена поэтапная программа экспериментального изучения основных компонентов морального самосознания - когнитивного, эмоционально-ценностного, регуляторного (поведенческого). Разработана и экспериментально проверена система коррекционно- воспитательной работы по формированию морального самосознания умственно отсталых подростков с целью профилактики и коррекции их асоциального поведения на основе совместных и коллективных форм деятельности, апробация которой продемонстрировала значительные положительные результаты, подтвержденные статистически.
The dissertation is dedicated to the research of moral self-consciousness of mentally retarded teenagers, as well as to the creation of the system of correctional work of moral self-consciousness as a mean of prophylaxis and correction of their asocial behaviour. In the dissertation the state of the actuality of the problem of moral selfconsciousness in psycho-pedagogical researches is characterized; the structure of moral self-consciousness is determined; the peculiarities of the display and forming of moral self-consciousness of teenagers with a typical development and with a mental backwardness arc described. Certain criteria and levels of the formation of moral self-consciousness and socially normative behaviour of mentally retarded teenagers are determined. The experimental research was conducted. It proved the effectiveness of the worked - out system of correctional work on the basis of common and collective forms of the activity.

Опис

Ключові слова

свідомість, самосвідомість, мораль, моральна самосвідомість, розумово відсталий підліток, соціально нормативна поведінка, сознание, самосознание, мораль, моральное самосознание, умственно отсталый подросток, социально нормативное поведение, consciousness, self-consciousness, morality, moral consciousness, mentally retarded teenager, socially normative behaviour

Бібліографічний опис

Григор'єва, Інна Олександрівна. Формування моральної самосвідомості у розумово відсталих підлітків як засіб профілактики та корекції їх асоціальної поведінки : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.03 - корекційна педагогіка / Григор'єва Інна Олександрівна ; [наук. керівник Синьов Віктор Миколайович] ; Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2011. - 20 с.

Зібрання

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By