Публікація:
Контент-аналіз інноваційних педагогічних стратегій у цифровому середовищі: ефективність і динаміка змін

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Видавництво Ліра-К

Дослідницькі проекти

Організаційні одиниці

Випуск журналу

Анотація

У  статті представлено комплексне дослідження інноваційних педагогічних стратегій, реалізованих у цифровому освітньому середовищі, із застосуванням методології контент-аналізу. Актуальність теми зумовлена глобальними трансформаціями освітнього простору під впливом інформаційно-комунікаційної революції ХХІ століття, яка суттєво змінила структуру, зміст і методи навчального процесу. Цифрові технології перестають бути лише інструментом підтримки викладання, натомість формують нову педагогічну реальність із власними закономірностями, ризиками та потенціалом. У цьому контексті особливої значущості набуває проблема дослідження ефективності освітніх стратегій, що поєднують педагогічні інновації з цифровими можливостями. Метою статті є виявлення типових стратегій цифрового навчання, оцінка їх ефективності та аналіз контексту реалізації за допомогою інструментарію контент-аналізу. У теоретичній частині розглянуто сучасні підходи до цифровізації освіти, зокрема концепції змішаного навчання, гейміфікації, мікронавчання, персоналізації та формувального оцінювання. Акцентовано увагу на значущості психолого-педагогічних чинників, таких як мотивація, рефлексія, емоційна безпека, а також на ролі викладача як модератора і дизайнера освітнього середовища. У емпіричній частині дослідження проаналізовано онлайн-курси з Фінляндії, Естонії, Поль-щі, України та Канади. На основі якісного контент-аналізу виокремлено п’ять найпоширеніших стратегій цифрового навчання, які систематизовано за критеріями когнітивної складності, технічної залежності, адаптивності, мотиваційного потенціалу та доступності. Представлено порівняльну таблицю з характеристиками кожної стратегії та радар-діаграму для візуалізації ефективності. Результати дослідження засвідчують, що найвищу ефективність демонструють стратегії, які враховують індивідуальні потреби здобувачів освіти, забезпечують гнучку побудову освітньої траєкторії та емоційно підтримують студентів. Поряд із технічними аспектами, вирішального значення набуває якість педагогічної взаємодії та здатність до рефлексивного конструювання навчального процесу. У статті зроблено висновок про необхідність глибокого педагогічного осмислення цифрової трансформації освіти та запропоновано практичні рекомендації для розроблення ефективних цифрових освітніх продуктів. Перспективи подальших досліджень пов’язані з розробкою індикаторної моделі оцінювання якості цифрових курсів та вивченням довготривалих ефектів реалізації інноваційних стратегій у професійній підготовці педагогів.
The article presents a comprehensive study of innovative pedagogical strategies implemented in the digital educational environment using content analysis methodology. The relevance of the topic is determined by global transformations in the educational space under the influence of the information and communication revolution of the 21st century, which has significantly changed the structure, content, and methods of the educational process. Digital technologies are no longer just a tool to support teaching, but are shaping a new pedagogical reality with its own patterns, risks, and potential. In this context, the problem of researching the effectiveness of educational strategies that combine pedagogical innovations with digital capabilities becomes particularly important. The purpose of the article is to identify typical digital learning strategies, evaluate their effectiveness, and analyze the context of their implementation using content analysis tools. The theoretical part considers modern approaches to the digitalization of education, in particular the concepts of blended learning, gamification, microlearning, personalization, and formative assessment. Emphasis is placed on the importance of psychological and pedagogical factors such as motivation, reflection, emotional security, and the role of the teacher as a moderator and designer of the educational environment. The empirical part of the study analyzes online courses from Finland, Estonia, Poland, Ukraine, and Canada. Based on a qualitative content analysis, five most common digital learning strategies were identified and systematized according to the criteria of cognitive complexity, technical dependence, adaptability, motivational potential, and accessibility. A comparative table with the characteristics of each strategy and a radar chart for visualizing effectiveness are presented. The results of the study show that the most effective strategies are those that take into account the individual needs of learners, provide a flexible educational trajectory, and emotionally support students. Along with technical aspects, the quality of pedagogical interaction and the ability to reflectively construct the learning process are of decisive importance. The article concludes that there is a need for a deep pedagogical understanding of the digital transformation of education and offers practical recommendations for the development of effective digital educational products. Prospects for further research are related to the development of an indicator model for assessing the quality of digital courses and the study of the long-term effects of implementing innovative strategies in the professional training of teachers.

Опис

Ключові слова

інноваційні педагогічні стратегії, цифрове освітнє середовище, гейміфікація, персоналізоване навчання, формувальне оцінювання, когнітивна складність, освітня аналітика, контент-аналіз, innovative pedagogical strategies, digital educational environment, content analysis, gamification, personalized learning, formative assessment, cognitive complexity, educational analytics

Бібліографічний опис

Нікіфоров, Р. О. Контент-аналіз інноваційних педагогічних стратегій у цифровому середовищі: ефективність і динаміка змін / Р. О. Нікіфоров // Освітньо-науковий простір = Educational Scientifіc Space : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Український державний університет імені Михайла Драгоманова; [гол. ред. Матвієнко О. В.]. – Київ : Видавництво Ліра-К, 2025. – Вип. 8 (1-2025). Том 2. – С. 123-133.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By