Публікація: Світосприйняття людини палеоліту: становлення міфологічного світогляду
Вантажиться...
Дата
Автори
Шуба, Наталія Ігорівна
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Видавничий дім «Гельветика»
Анотація
В статті досліджено світосприйняття людини палеоліту та становлення її міфологічного світогляду в умовах зародження та розвитку первісного суспільства.
Зазначено, що зразки палеолітичного мистецтва після виходу Homo sapiens за межі Східної Африки, дозволяють визначити подібність наскальних зображень навіть у регіонах, позбавлених можливості соціальних контактів (наприклад, на території Європи та в Індонезії), про що свідчить вміння первісних художників дотримання пропорцій, передачі об’єму за допомогою різних кольорів та використання виступів та нерівності поверхні печер. Розглянуто зразки печерного живопису, які надали підстави вести мову про осмисленість пізнавальної діяльності митців, високий рівень майстерності, їхню здатність до образного мислення, а також до імітації зразків фігуративного мистецтва. Наголошено, що за висновками дослідників, тільки людина з високорозвиненою формою суспільної свідомості й духовного осягнення навколишнього світу могла створити такі шедеври.
Охарактеризовано роль митців в соціумі як володарів певної культури та духовної сили, зокрема охоронців знань предків, хранителів магічних соціальних кодів і секретів творчості. Акцентовано увагу щодо наявності мистецьких майстерень в часи пізнього палеоліту, на підставі чого зроблено висновок про існування традицій учнівства щодо передачі власного життєвого досвіду та секретів майстерності часів палеоліту.
Визначено, що характерною рисою духовної культури кроманьйонців був синкретизм: вона трансформувалася з розвитком людини, але залишалась синкретичною, тобто вірування первісної людини, господарчі зайняття, суспільне життя, форми свідомості та первісне мистецтво були нероздільними. Окремо наголошено, що яскравим втіленням синкретизму первісної епохи є міф. Названі також інші риси, притаманні міфологічному світогляду людини родового суспільства.
Зроблено висновок, що палеолітичне мистецтво є формою соціального спілкування, відтворенням світогляду кроманьйонців в художніх образах та є ознакою формування міфологічного світогляду людини сучасного типу, який пізніше в процесі соціалізації приведе до створення впорядкованих систем міфу, що завдяки появі писемності дійдуть до наших днів.
Особливу увагу приділено характеристиці міфологічного світогляду в дослідженнях Клода Леві-Строс-сом. В роботі використані також результати досліджень професора Йоахима Хана (Тюбінгенський університет, Німеччина), професорів Австралійського університету Максима Оберта і Адама Брамма, наукових співробітників Сімона Чізена (Йоркський університет, Велика Британія) та Крістофа Делажа (Національний музей природничої історії, Париж, Франція).
The article examines the worldview of Paleolithic man and the formation of his mythological worldview in the conditions of the emergence and development of primitive society. It is noted that samples of Paleolithic art after Homo sapiens left East Africa allow us to determine the similarity of rock paintings even in regions deprived of the possibility of social contacts (for example, in Europe and Indonesia), as evidenced by the ability of primitive artists to observe proportions, convey volume using different colors, and use protrusions and unevenness of the cave surface. Samples of cave painting are considered, which gave grounds to talk about the meaningfulness of the artists' cognitive activity, a high level of skill, their ability to think imaginatively, as well as to imitate samples of figurative art. It is emphasized that, according to the researchers conclusions, only a person with a highly developed form of social consciousness and spiritual comprehension of the surrounding world could create such masterpieces. The role of artists in society as holders of a certain culture and spiritual power is characterized, in particular, guardians of ancestral knowledge, keepers of magical social codes and secrets of creativity. Attention is focused on the presence of art workshops in the late Paleolithic period, on the basis of which the conclusion is made about the existence of traditions of apprenticeship in the transfer of one's own life experience and secrets of Paleolithic craftsmanship. It is determined that a characteristic feature of the spiritual culture of the Cro-Magnons was syncretism: it transformed with the development of man, but remained syncretic, that is, the beliefs of primitive man, economic activities, social life, forms of consciousness and primitive art were inseparable. It is separately emphasized that a vivid embodiment of the syncretism of the primitive era is myth. Other features inherent in the mythological worldview of man of tribal society are also named. It is concluded that Paleolithic art is a form of social communication, a reproduction of the Cro-Magnon worldview in artistic images, and is a sign of the formation of a mythological worldview of a modern-type person, which later, in the process of socialization, will lead to the creation of orderly systems of myth, which, thanks to the emergence of writing, will reach our days. Particular attention is paid to the characterization of the mythological worldview by Claude Lévi-Strauss. The work also uses the results of research by Professor Joachim Hahn (University of Tübingen, Germany), Professors Maxime Obert and Adam Bramm of the Australian University, and researchers Simon Chiesen (University of York, Great Britain) and Christophe Delage (National Museum of Natural History, Paris, France).
The article examines the worldview of Paleolithic man and the formation of his mythological worldview in the conditions of the emergence and development of primitive society. It is noted that samples of Paleolithic art after Homo sapiens left East Africa allow us to determine the similarity of rock paintings even in regions deprived of the possibility of social contacts (for example, in Europe and Indonesia), as evidenced by the ability of primitive artists to observe proportions, convey volume using different colors, and use protrusions and unevenness of the cave surface. Samples of cave painting are considered, which gave grounds to talk about the meaningfulness of the artists' cognitive activity, a high level of skill, their ability to think imaginatively, as well as to imitate samples of figurative art. It is emphasized that, according to the researchers conclusions, only a person with a highly developed form of social consciousness and spiritual comprehension of the surrounding world could create such masterpieces. The role of artists in society as holders of a certain culture and spiritual power is characterized, in particular, guardians of ancestral knowledge, keepers of magical social codes and secrets of creativity. Attention is focused on the presence of art workshops in the late Paleolithic period, on the basis of which the conclusion is made about the existence of traditions of apprenticeship in the transfer of one's own life experience and secrets of Paleolithic craftsmanship. It is determined that a characteristic feature of the spiritual culture of the Cro-Magnons was syncretism: it transformed with the development of man, but remained syncretic, that is, the beliefs of primitive man, economic activities, social life, forms of consciousness and primitive art were inseparable. It is separately emphasized that a vivid embodiment of the syncretism of the primitive era is myth. Other features inherent in the mythological worldview of man of tribal society are also named. It is concluded that Paleolithic art is a form of social communication, a reproduction of the Cro-Magnon worldview in artistic images, and is a sign of the formation of a mythological worldview of a modern-type person, which later, in the process of socialization, will lead to the creation of orderly systems of myth, which, thanks to the emergence of writing, will reach our days. Particular attention is paid to the characterization of the mythological worldview by Claude Lévi-Strauss. The work also uses the results of research by Professor Joachim Hahn (University of Tübingen, Germany), Professors Maxime Obert and Adam Bramm of the Australian University, and researchers Simon Chiesen (University of York, Great Britain) and Christophe Delage (National Museum of Natural History, Paris, France).
Опис
Ключові слова
Міфологічний світогляд, Homo sapiens – кроманьйонець («людина розумна»), духовна культура, світосприйняття людини палеоліту, печерний живопис, скульптура, Mythological worldview, Homo sapiens – Cro-Magnon ("reasonable man"), spiritual culture, worldview of Paleolithic man, cave painting, sculpture
Бібліографічний опис
Шуба, Н. І. Світосприйняття людини палеоліту: становлення міфологічного світогляду / Н. І. Шуба // Культурологічний альманах / Український державний університет імені Михайла Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2025. – Вип. 1 (13). – С. 268-276.
