Публікація:
Адміністративно-правове регулювання аспірантури в Україні

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Видавничий дім «Гельветика»

Дослідницькі проекти

Організаційні одиниці

Випуск журналу

Анотація

У статті здійснено науково-описове дослідження адміністративно-правового регулювання аспірантури (підготовки докторів філософії) в Україні. Розкрито актуальність проблеми формування якісних наукових кадрів та роль державного регулювання цього процесу. Проведено аналіз вітчизняних досліджень з відповідної тематики. Визначено систему нормативно-правових актів, що регулюють діяльність аспірантури: закони, підзаконні акти (постанови КМУ, накази МОН, стандарти НАЗЯВО тощо). Окреслено основні тенденції розвитку правового регулювання аспірантури – євроінтеграційні зміни, запровадження нових процедур атестації, адаптація в умовах воєнного стану. Встановлено причинно-наслідкові зв’язки нормативних нововведень (скорочення строків навчання, вимог до публікацій, обмеження на вступ у 2024 р. тощо) та їх вплив на підготовку науковців. Зроблено висновки щодо сучасного стану адміністративно-правового забезпечення аспірантури та визначено перспективні напрями подальших досліджень (удосконалення стимулів для молодих учених, підтримка наукових керівників, запозичення кращих практик ЄС у сфері PhD-підготовки).
The article provides a descriptive scholarly analysis of the administrative and legal framework governing postgraduate studies (Doctor of Philosophy training) in Ukraine. It outlines the problem of ensuring high-quality training of academic and research personnel and the role of state regulation in this process. A review of prior research is conducted, covering Ukrainian and a selection of foreign studies on the topic. The system of normative legal acts regulating PhD training is identified, including laws and subordinate legislation (Cabinet of Ministers’ resolutions, orders of the Ministry of Education and Science, provisions of the National Agency for Higher Education Quality Assurance, etc.). The main trends in the development of legal regulation of postgraduate education are described – European integration-driven changes, the introduction of new procedures for dissertation defense and degree conferral, and adaptation measures under martial law conditions. The causes and effects of recent regulatory innovations are analyzed: for example, the shortening of doctoral training periods, publication requirements for dissertations, and restrictions on admissions in 2024. The impact of these changes on the preparation of researchers is evaluated. The article concludes with an assessment of the current state of administrative-legal support for postgraduate training in Ukraine and outlines prospects for further research, such as improving incentives for young scientists, supporting PhD supervisors, and adopting best EU practices in PhD education.

Опис

Ключові слова

аспірантура, адміністративно-правове регулювання, доктор філософії, підготовка наукових кадрів, законодавство про вищу освіту, Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, postgraduate studies, administrative-legal regulation, Doctor of Philosophy (PhD), research personnel training, higher education legislation, quality assurance agency

Бібліографічний опис

Боровик, А. В. Адміністративно-правове регулювання аспірантури в Україні / А. В. Боровик, Д. А. Ковальчук // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 18 : Право : зб. наук. праць / М-во освіти і науки України, Укр. держ. ун-т імені Михайла Драгоманова. – Одеса : Видавничий дім “Гельветика”, 2025. – Випуск 46. – С. 3-9.

Зібрання

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By