Публікація: Досвід дистанційного навчання дітей з особливими освітніми потребами в закладах дошкільної освіти в умовах війни
Вантажиться...
Дата
Автори
Андрущенко, Наталія Вікторівна
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Slovenský výbor Svetovej organizazione pre preškolský vúču
Анотація
У статті розглядається проблема організації дистанційного навчання для дітей дошкільного віку з порушеннями психофізичного розвитку в умовах воєнного часу. Проаналізовано специфіку онлайн-освіти для дітей дошкільного віку, труднощі, що виникають у процесі дистанційної роботи з дітьми, які мають особливі освітні потреби. Виокремлено основні етапи взаємодії з такими вихованцями та визначено способи розвитку їхнього соціального досвіду. Окрему увагу приділено ролі педагога в організації дистанційного навчального процесу, а також новітнім методичним підходам до створення освітніх матеріалів для онлайн-занять. Враховано особливості сприйняття й обробки інформації дітьми з особливими освітніми потребами під час дистанційного навчання. Описано ефективні методи роботи з відеоматеріалами, інтерактивними презентаціями, розвивальними вправами та іграми, а також специфіку їхньої розробки та використання. Надано рекомендації щодо вибору онлайн-платформ, програмного забезпечення та мобільних застосунків, що сприяють організації навчального процесу в синхронному та асинхронному режимах. Висвітлено питання корекційно-виховної роботи з дітьми дошкільного віку, окреслено роль батьків як активних учасників освітнього процесу та визначено труднощі, з якими вони стикаються на сучасному етапі. Окремо розглянуто психологічні аспекти дистанційного навчання, зокрема вплив цього формату на педагогів, батьків і дітей з особливими освітніми потребами. Наголошено, що професійний розвиток педагогів сприяє підвищенню якості навчальної та корекційно-виховної роботи, забезпечуючи ефективну взаємодію з дітьми дошкільного віку в умовах дистанційного навчання.
The article considers the problem of organizing distance learning for preschool children with psychophysical development disorders in wartime conditions. The specifics of online education for preschoolers are analyzed, as well as the difficulties that arise in the process of distance work with children with special educational needs. The main stages of interaction with such pupils are highlighted and ways of developing their social experience are determined. Special attention is paid to the role of the teacher in organizing the distance learning process, as well as to the latest methodological approaches to creating educational materials for online classes. The peculiarities of perception and processing of information by children with special educational needs during distance learning are taken into account. Effective methods of working with video materials, interactive presentations, developmental exercises and games are described, as well as the specifics of their development and use. Recommendations are provided for the choice of online platforms, software and mobile applications that contribute to the organization of the educational process in synchronous and asynchronous modes. The issues of correctional and educational work with preschool children are highlighted, the role of parents as active participants in the educational process is outlined, and the difficulties they face at the current stage are identified. The psychological aspects of distance learning are separately considered, in particular the impact of this format on teachers, parents, and children with special educational needs. It is emphasized that the professional development of teachers contributes to improving the quality of educational and correctional and educational work, ensuring effective interaction with preschoolers in distance learning conditions.
The article considers the problem of organizing distance learning for preschool children with psychophysical development disorders in wartime conditions. The specifics of online education for preschoolers are analyzed, as well as the difficulties that arise in the process of distance work with children with special educational needs. The main stages of interaction with such pupils are highlighted and ways of developing their social experience are determined. Special attention is paid to the role of the teacher in organizing the distance learning process, as well as to the latest methodological approaches to creating educational materials for online classes. The peculiarities of perception and processing of information by children with special educational needs during distance learning are taken into account. Effective methods of working with video materials, interactive presentations, developmental exercises and games are described, as well as the specifics of their development and use. Recommendations are provided for the choice of online platforms, software and mobile applications that contribute to the organization of the educational process in synchronous and asynchronous modes. The issues of correctional and educational work with preschool children are highlighted, the role of parents as active participants in the educational process is outlined, and the difficulties they face at the current stage are identified. The psychological aspects of distance learning are separately considered, in particular the impact of this format on teachers, parents, and children with special educational needs. It is emphasized that the professional development of teachers contributes to improving the quality of educational and correctional and educational work, ensuring effective interaction with preschoolers in distance learning conditions.
Опис
Ключові слова
діти з особливими освітніми потребами, заклад дошкільної освіти, асинхронне навчання, синхронне навчання, children with special educational needs, preschool educational institution, asynchronous learning, synchronous learning
Бібліографічний опис
Андрущенко, Н. Досвід дистанційного навчання дітей з особливими освітніми потребами в закладах дошкільної освіти в умовах війни / Н. Андрущенко // Institutio infantium. Vedecký recenzovaný časopis pre teóriu a prax výchovy a vzdelávania detí predškolského veku. – Slovenská republika : Slovenský výbor Svetovej organizazione pre preškolský vúču, 2025. – № 1 (jún). – Т. 2. – С. 16–24.
