Публікація: Модель системи курсової підготовки військовослужбовців Збройних Сил України для участі в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки
Вантажиться...
Дата
Автори
Дужий, Роман Володимирович
Деркач, Тетяна Михайлівна
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Видавничий дім "Гельветика"
Анотація
Дослідження подає обґрунтовану модель системи курсової підготовки військовослужбовців Збройних Сил України для участі в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки. Робота акцентує на сучасних викликах, зумовлених еволюційною динамікою конфліктів, появою нових загроз, обмеженістю ресурсів та необхідністю дотримання міжнародних стандартів підготовки. Розроблена модель складається з чотирьох взаємопов’язаних блоків: концептуально-цільового, змістового, організаційного та результативного. Концептуальний блок базується на системному, інтегративному, компетентнісному, акмеологічному та контекстному підходах, ураховує мега-, макро-, мезо- й мікрофактори впливу, що забезпечує узгодженість підготовки за міжнародними стандартами та національними пріоритетами. Змістовий блок охоплює теоретичні модулі, спеціальну та мовну підготовку за мовним стандартом НАТО STANAG 6001, а також практичні заняття, рольові ігри, польові тренування, штабні вправи. Організаційний блок визначає структуру, зміст, методику та умови реалізації освітнього процесу. Він передбачає модульну побудову навчання, використання інтерактивних і рефлексійно орієнтованих технологій, побудову іншомовного та імерсивного навчального середовища, критичного мислення й уміння працювати в умовах невизначеності. Методичне забезпечення структурується за рівнями «форми – методи – засоби» та охоплює автентичні матеріали, симуляційні тренажери, мультимедійні ресурси й матеріально-технічне забезпечення, необхідне для відпрацювання алгоритмів дій у типових та стресових ситуаціях. Результативний блок представлений у вигляді чотирьох взаємопов’язаних компонентів готовності, кожен із яких охоплює специфічну складову підготовки військовослужбовця – когнітивну, ціннісно-мотиваційну, психомоторну та рефлексійну. Ці компоненти забезпечують комплексний розвиток військовослужбовця як суб’єкта миротворчої діяльності: від знань і навичок до мотивації, цінностей і здатності до самооцінки, аналізу й удосконалення власних дій. Визначено критерії перевірки результатів підготовки. Виходячи з мети та змісту підготовки створено схему, яка ілюструє зв’язки між усіма елементами моделі та послідовність реалізації етапів підготовки.
The study presents a substantiated model of the system for training military personnel of the Armed Forces of Ukraine for participation in peace support operations. The work focuses on modern challenges caused by the evolutionary dynamics of conflicts, the emergence of new threats, limited resources and the need to comply with international training standards. The developed model consists of four interrelated blocks: conceptual-targeted, content-based, organisational and effective. The conceptual block is based on systemic, integrative, competency-based, acmeological, and contextual approaches, taking into account mega-, macro-, meso- and micro-factors of influence, which ensures consistency of training with international requirements and national priorities. The content block includes theoretical modules, special and speech training in accordance with the NATO STANAG 6001 standard, as well as practical classes, role-playing games, field training, and staff exercises. The organisational block determines the structure, content, methodology and conditions for implementing the educational process. It facilitates a modular approach to training, utilising interactive and reflection-oriented technologies, and creating a foreign-language and immersive learning environment that fosters the development of soft skills, critical thinking, and the ability to work effectively in uncertain conditions. Methodological support is structured at the levels of "forms – methods – means". It includes authentic materials, simulation tools, multimedia resources, and the necessary material and technical equipment for practising algorithms of actions in typical and stressful situations. The resulting block is presented in the form of four interrelated components of readiness, each covering a specific aspect of a serviceman's training: cognitive, value-motivational, psychomotor, and reflective. These components ensure the comprehensive development of the individual as a subject of peacekeeping activity: from knowledge and skills to motivation, values, and the ability to self-assess, analyse and improve one's own actions. Criteria for verifying training results have been determined. Based on the purpose and content of the training, a diagram has been created that illustrates the connections between all elements of the model and the sequence of implementation of the training stages.
The study presents a substantiated model of the system for training military personnel of the Armed Forces of Ukraine for participation in peace support operations. The work focuses on modern challenges caused by the evolutionary dynamics of conflicts, the emergence of new threats, limited resources and the need to comply with international training standards. The developed model consists of four interrelated blocks: conceptual-targeted, content-based, organisational and effective. The conceptual block is based on systemic, integrative, competency-based, acmeological, and contextual approaches, taking into account mega-, macro-, meso- and micro-factors of influence, which ensures consistency of training with international requirements and national priorities. The content block includes theoretical modules, special and speech training in accordance with the NATO STANAG 6001 standard, as well as practical classes, role-playing games, field training, and staff exercises. The organisational block determines the structure, content, methodology and conditions for implementing the educational process. It facilitates a modular approach to training, utilising interactive and reflection-oriented technologies, and creating a foreign-language and immersive learning environment that fosters the development of soft skills, critical thinking, and the ability to work effectively in uncertain conditions. Methodological support is structured at the levels of "forms – methods – means". It includes authentic materials, simulation tools, multimedia resources, and the necessary material and technical equipment for practising algorithms of actions in typical and stressful situations. The resulting block is presented in the form of four interrelated components of readiness, each covering a specific aspect of a serviceman's training: cognitive, value-motivational, psychomotor, and reflective. These components ensure the comprehensive development of the individual as a subject of peacekeeping activity: from knowledge and skills to motivation, values, and the ability to self-assess, analyse and improve one's own actions. Criteria for verifying training results have been determined. Based on the purpose and content of the training, a diagram has been created that illustrates the connections between all elements of the model and the sequence of implementation of the training stages.
Опис
Ключові слова
компетентності, миротворчі операції, курсова підготовка військовослужбовців, міжнародні стандарти, мовна підготовка, модель системи, готовність, рефлексивні технології, competencies, peacekeeping operations, military personnel course-based learning, international standards, language training, model of the system, reflective technologies, professional readiness
Бібліографічний опис
Дужий, Р. В. Модель системи курсової підготовки військовослужбовців Збройних Сил України для участі в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки / Р. В. Дужий, Т. М. Деркач // Наукові записки [Укр. держ. університету імені Михайла Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей] / М-во освіти і науки України, УДУ імені Михайла Драгоманова ; упор. Л. Л. Макаренко. – Київ : Видавничий дім "Гельветика", 2025. – Т. 1, Вип. СLХIV (164). – С. 63-73.
