Публікація: Співацька розвиненість студентів факультетів мистецтв як синергетична система у контексті бінарних опозицій класичної та постнекласичної парадигми синергетичного підходу
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова
Анотація
Розкриваються методичні переваги розбудови системи співацької розвиненості студентів факультетів на основі бінарних опозицій класичної та постнекласичної парадигми синергетичного підходу. До характерних властивостей системи належать самоорганізованість, відкритість, когерентність, емерджентність, флуктуація. Конкретизується сукупність модифікованих і адаптованих до тематики співацької розвиненості бінарних опозицій класичної та постнекласичної парадигми, що уможливлює отримання методичних переваг та синергетичних ефектів у пришвидшенні динаміки співацького розвитку, збалансованості під час формування вокальних умінь.
The article reveals the methodological advantages and synergistic effects of building a system of singing development of students of faculties based on the binary oppositions of the classical and post-non-classical paradigm of the synergistic approach. The author defines singing development as a capable of self-organization, open to nonlinear formation, relatively stable dynamic system of vocal-technical, projective-interpretive and artistic-performing content components that are in coherent-coordinated interaction. The characteristic properties of the synergistic system of singing development of students of faculties of arts include self-organization, openness, coherence, emergence, fluctuation and disequilibrium. The article specifies a set of modified and adapted to the subject of singing development binary oppositions of the classical and post-non-classical paradigm, relying on which makes it possible to obtain methodological advantages and synergistic effects in terms of accelerating the dynamics of singing development, balance during the formation of vocal skills, evolutionary predictability of potential results of the vocal training process, strategic and tactical polyvariance of the application of methodological support.
The article reveals the methodological advantages and synergistic effects of building a system of singing development of students of faculties based on the binary oppositions of the classical and post-non-classical paradigm of the synergistic approach. The author defines singing development as a capable of self-organization, open to nonlinear formation, relatively stable dynamic system of vocal-technical, projective-interpretive and artistic-performing content components that are in coherent-coordinated interaction. The characteristic properties of the synergistic system of singing development of students of faculties of arts include self-organization, openness, coherence, emergence, fluctuation and disequilibrium. The article specifies a set of modified and adapted to the subject of singing development binary oppositions of the classical and post-non-classical paradigm, relying on which makes it possible to obtain methodological advantages and synergistic effects in terms of accelerating the dynamics of singing development, balance during the formation of vocal skills, evolutionary predictability of potential results of the vocal training process, strategic and tactical polyvariance of the application of methodological support.
Опис
Ключові слова
співацька розвиненість, синергетичний підхід, синергетична система, бінарні опозиції, класична парадигма, постнекласична парадигма, методичні переваги, синергетичний ефект, студенти факультетів мистецтв, singing development, synergistic approach, synergistic system, binary oppositions, classical paradigm, post-non-classical paradigm, methodological advantages, synergistic effect, students of the faculties of arts
Бібліографічний опис
Чжао Юйлун. Співацька розвиненість студентів факультетів мистецтв як синергетична система у контексті бінарних опозицій класичної та постнекласичної парадигми синергетичного підходу / Чжао Юйлун // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць / голов. ред. кол. О. П. Щолокова. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 33. – С. 118-125.
