Публікація:
Психолого-педагогічні умови формування цифрової компетентності здобувачів вищої освіти

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Автори

Митник, Олександр Якович
Островершенко, А. П.

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Видавництво Ліра-К

Дослідницькі проекти

Організаційні одиниці

Випуск журналу

Анотація

У статті розглянуто значення психолого-педагогічних умов у формуванні цифрової компетентності здобувачів освіти, що є одним із ключових аспектів модернізації освітнього процесу в умовах цифрової трансформації суспільства. Визначено, що важливими умовами є: використання інтерактивних технологій, створення сприятливого психологічного клімату, розвиток критичного мислення, забезпечення гнучкості навчального середовища та індивідуалізація освітньої траєкторії. Особливу увагу приділено таким цифровим інструментам, як Microsoft Teams, Padlet, Kahoot, які сприяють активному залученню здобувачів освіти до навчального процесу, підвищенню їхньої навчальної мотивації, розвитку навичок співпраці, самоорганізації та самостійного навчання. Інтерактивні технології як психолого-педагогічна умова створюють простір для конструктивної педагогічної взаємодії, дозволяючи студентам не тільки отримувати нові знання, а й творчо застосовувати їх у практичних ситуаціях. Окрім цього, вони сприяють формуванню емоційно позитивного навчального середовища, що є передумовою ефективного засвоєння знань. Проаналізовано вплив цифрових інструментів на якість освіти, динаміку академічної успішності та загальну активність студентів під час навчання. Представлено результати експериментального дослідження, проведеного у 1 семестрі 2024/2025 навчального року на базі Київського фахового коледжу туризму та готельного господарства, яке підтвердило ефективність використання цифрових технологій в освітньому процесі. Дослідження показало, що інтеграція цифрових інструментів в освітній простір не лише підвищує рівень мотивації здобувачів освіти та покращує комунікацію між викладачами та студентами, а й сприяє формуванню сприятливого психолого-педагогічного середовища, орієнтованого на особистісний розвиток. Окреслено перспективи подальших досліджень, спрямованих на вдосконалення психолого-педагогічних підходів до впровадження інтерактивних технологій у систему освіти, що забезпечить якісну підготовку майбутніх фахівців у цифрову епоху.
The article examines the significance of psychological and pedagogical conditions in the formation of learners’ digital competence, which is one of the key aspects of modernizing the educational process in the context of the ongoing digital transformation of society. It has been determined that the essential conditions include: the effective use of interactive technologies, the creation of a favorable psychological climate, the development of critical thinking, and the individualization of the learning process. These factors collectively contribute to the improvement of the educational experience in a digital age. Special attention is given to the role of interactive technologies (Microsoft Teams, Padlet, Kahoot), which significantly enhance student engagement in learning, stimulate their motivation, and contribute to the development of independent learning skills. Interactive technologies, as a psychological and pedagogical condition, create a dynamic space for constructive pedagogical interaction, allowing students not only to acquire new knowledge but also to apply it creatively in real-world situations. This promotes a deeper understanding of the material and fosters critical thinking. The article also analyzes the impact of these tools on the quality of learning, the level of knowledge acquisition, and overall student engagement during the educational process. The results of an experimental study conducted during the first semester of the 2024/2025 academic year at Kyiv Vocational College of Tourism and Hospitality are presented, confirming the effectiveness of using digital technologies in education and their positive impact on academic outcomes. The study demonstrates that the integration of digital tools into the educational environment not only increases learners’ motivation and improves communication between teachers and students but also fosters the development of a favorable psychological and pedagogical environment. The article concludes by outlining prospects for further research aimed at improving psychological and pedagogical approaches to implementing interactive technologies in the education system, which will ensure the high-quality training of future professionals in the digital era.

Опис

Ключові слова

цифрова компетентність, психолого-педагогічні умови, освітній процес, інтерактивні технології, Microsoft Teams, Padlet, Kahoot, digital competence, psychological and pedagogical conditions, educational process, interactive technologies

Бібліографічний опис

Митник, О. Я. Психолого-педагогічні умови формування цифрової компетентності здобувачів вищої освіти / О. Я. Митник, А. П. Островершенко // Освітньо-науковий простір = Educational Scientifіc Space : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Український державний університет імені Михайла Драгоманова; [гол. ред. Матвієнко О. В.]. – Київ : Видавництво Ліра-К, 2025. – Вип. 8 (1-2025), том 1. – С. 83-93.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By