Публікація: Теорія і практика функціонування виховної системи навчально-реабілітаційних закладів для дітей з особливими освітніми потребами
Вантажиться...
Дата
Автори
Позднякова, Олена Леонтіївна
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Анотація
У дисертації обґрунтовано теоретико-методологічні засади функціонування виховної системи навчально-реабілітаційного закладу, комплексно розкрито управлінсько-організаційні та технолого-методичні аспекти її моделювання і практичного забезпечення, проаналізовано
інноваційний досвід модернізації освітньо-реабілітаційної практики за
напрямами підвищення її життєтворчого, компетентнісного та соціалізаційного
потенціалу. Концептуалізовано цілісне авторське бачення теоретико-
методологічних основ корекційного виховання дітей з особливими потребами,
можливостей забезпечення його компенсаторної спрямованості й
організаційної специфіки фахового супроводу. За підсумками
експериментального дослідження експліковано наявність в експериментальних
закладах суттєвої, статистично значущої позитивної динаміки, що доводить
ефективність розробленої та впровадженої виховної системи навчально-
реабілітаційних закладів для дітей з особливими потребами.
The thesis substantiates theoretical and methodological principles of educational system functioning in education and rehabilitation establishments, comprehensively reveals the managerial and organizational as well as technological and methodological aspects of its modeling and practical support, analyzes the innovative experience of modernizing education and rehabilitation practices in the areas of increasing their life-creativity, competence and socialization potential. The author conceptualizes the holistic vision of theoretical and methodological framework for remedial education of children with special needs, possibilities of providing its compensatory orientation and organizational specificity of its professional support. The model of the educational system of an education and rehabilitation establishment is substantiated; on the basis of unified conceptual dispositions it combines the following system-forming elements: methodological and target component, subject and environmental component, functional and activity component, managerial and performance component. According to the results of mathematical and statistical analysis of the empirical data, performed on the basis of methodical algorithms for processing quantitative research results by Student's t-test, Mann-Whitney U-test and Fisher's φ*-test, in experimental establishments there was revealed the presence of substantial, statistically significant positive momentum proving the effectiveness of the developed and implemented educational system in education and rehabilitation establishments for children with special needs
The thesis substantiates theoretical and methodological principles of educational system functioning in education and rehabilitation establishments, comprehensively reveals the managerial and organizational as well as technological and methodological aspects of its modeling and practical support, analyzes the innovative experience of modernizing education and rehabilitation practices in the areas of increasing their life-creativity, competence and socialization potential. The author conceptualizes the holistic vision of theoretical and methodological framework for remedial education of children with special needs, possibilities of providing its compensatory orientation and organizational specificity of its professional support. The model of the educational system of an education and rehabilitation establishment is substantiated; on the basis of unified conceptual dispositions it combines the following system-forming elements: methodological and target component, subject and environmental component, functional and activity component, managerial and performance component. According to the results of mathematical and statistical analysis of the empirical data, performed on the basis of methodical algorithms for processing quantitative research results by Student's t-test, Mann-Whitney U-test and Fisher's φ*-test, in experimental establishments there was revealed the presence of substantial, statistically significant positive momentum proving the effectiveness of the developed and implemented educational system in education and rehabilitation establishments for children with special needs
Опис
Ключові слова
виховна система, навчально-реабілітаційний заклад, діти з особливими освітніми потребами, корекційне виховання, програмно-технологічне забезпечення корекційно-виховного процесу, корекційно-компенсаторні функції, педагогічні умови функціонування виховної системи, соціалізаційно-компетентнісний потенціал спеціальної освіти, управлінсько-педагогічне моделювання, educational system, education and rehabilitation establishment, children with special educational needs, remedial education, program and technological support of the remedial and educational process, remedial and compensatory functions, pedagogical conditions of the educational system functioning, socialization and competence potential of special education, managerial and pedagogical modeling
Бібліографічний опис
Позднякова, Олена Леонтіївна. Теорія і практика функціонування виховної системи навчально-реабілітаційних закладів для дітей з особливими освітніми потребами : автореферат дис. ... докт. пед. наук : 13.00.03 - корекційна педагогіка / Позднякова Олена Леонтіївна ; [наук. консультант Шевцов Андрій Гаррієвич] ; Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2021. - 44 с.
