Публікація: Якісне оновлення шкільної природничо-математичної освіти у контексті європейського освітнього і культурного простору
Вантажиться...
Файли
Дата
Автори
Павленко, А. І.
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Анотація
У статті обговорюються проблеми якісного оновлення природничо-математичної шкільної
освіти у контексті інтеграції України до європейського освітнього простору. Окреслені необхідні
умови для оновлення змісту природничо-математичної освіти у культурологічному вимірі. Визначено,
що підвищення якості шкільної освіти повинне відбуватися системно і через орієнтацію на особистісні
освітні результати особистості. Доведено, що освітній простір школи і вчителі є посередниками між
учнем і культурно-історичним середовищем. Обґрунтовано необхідність розвитку перспективних
шляхів реалізації культурно-історичної компоненти сучасної шкільної природничо-математичної
освіти.
The article discusses the problems of quality natural upgrade natural-mathematical school education in the context of Ukraine’s integration into the European educational space. Outlines the conditions necessary to update the conteхt of the natural-mathematical education based on culturalogical paradigms Determined that improving the quality of school education must be systematically and through focus on educational outcomes identity. Proved that the education space of the school and teachers are intermediaries between students and cultural-historical environment. The article substantiates, that the need for the development of promising ways to implement cultural and historical components of school modern natural-mathematical education.
The article discusses the problems of quality natural upgrade natural-mathematical school education in the context of Ukraine’s integration into the European educational space. Outlines the conditions necessary to update the conteхt of the natural-mathematical education based on culturalogical paradigms Determined that improving the quality of school education must be systematically and through focus on educational outcomes identity. Proved that the education space of the school and teachers are intermediaries between students and cultural-historical environment. The article substantiates, that the need for the development of promising ways to implement cultural and historical components of school modern natural-mathematical education.
Опис
Ключові слова
європейський освітній простір, культурологічна освітня парадигма, культурно-історичний принцип, курикулум, шкільна природничо-математична освіта, якість освіти, European educational space, culturaogical educational paradigm, cultural-historical principle, curriculum, school natural-mathematical education, the quality of education
Бібліографічний опис
Павленко, А. І. Якісне оновлення шкільної природничо-математичної освіти у контексті європейського освітнього і культурного простору / А. І. Павленко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 53. - С. 226-231.
