Публікація:
Техніка мовлення як основа майстерності мовлення педагога

Вантажиться...
Ескіз

Дата

Автори

Барахтян, Микола

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Видавничий дім "Гельветика"

Дослідницькі проекти

Організаційні одиниці

Випуск журналу

Анотація

У статті розглянуто техніку мовлення як провідний чинник формування мовленнєвої майстерності педагога в процесі професійної підготовки. Окреслено основні елементи техніки мовлення (дихання, голос, дикція) та їхній вплив на ефективність педагогічної комунікації в процесі професійної діяльності. На основі ґрунтовного аналізу психолого-педагогічної та спеціальної літератури, а також практичного досвіду, визначено значення техніки мовлення для професійної підготовки майбутніх учителів і розвитку культури педагогічного спілкування шляхом використання елементів театральної педагогіки. Висвітлено і практично доведено важливість таких навчальних дисциплін, як «Основи культури і техніки мовлення», «Культура мовлення та виразне читання», «Практикум ефективної наукової комунікації», «Риторика» («Ораторське мистецтво»), «Практикум з педагогічного артистизму», які значною мірою впливають на розвиток елементів техніки мовлення і сприяють підвищенню рівня професійної майстерності. Схарактеризовано зміст логічно структурованої системи вправ, творчих завдань і тренінгів з техніки мовлення, які сприяють удосконаленню майстерності мовлення педагога. Визначено ефективні педагогічні умови вдосконалення техніки мовлення у процесі фахової підготовки фахівців освітньої галузі, які передбачають: вивчення спеціальних дисциплін у процесі професійної підготовки; наявність творчої особистості викладача; використання технологій навчання з використанням творчих завдань, виконання вправ і мовленнєвих тренінгів; посилення самостійної роботи студентів над розвитком професійного дихання, голосу й дикції; наявність мотивації студентів в удосконаленні професійного мовлення; формування комунікативної компетентності й опанування нормами літературної мови з метою підвищення рівня мовленнєвої культури; систематична мовна практика та здійснення самоконтролю. Запропоновано практичні рекомендації щодо розвитку й удосконалення мовленнєвої майстерності педагога.
The article considers speech technique as a leading factor in the formation of a teacher's speech skills in the process of professional training. The main elements of speech technique (breathing, voice, diction) and their influence on the effectiveness of pedagogical communication in the process of professional activity are outlined. Based on a thorough analysis of psychological, pedagogical and special literature, as well as practical experience, the importance of speech technique for the professional training of future teachers and the development of a culture of pedagogical communication through the use of elements of theatrical pedagogy is determined. The importance of such academic disciplines as "Fundamentals of Speech Culture and Technique", "Speech Culture and Expressive Reading", "Practical Course in Effective Scientific Communication", "Rhetoric" ("Oratory"), "Practical Course in Pedagogical Artistry", which significantly affect the development of elements of speech technique and contribute to increasing the level of professional skills, is highlighted and practically proven. The content of a logically structured system of exercises, creative tasks and trainings on speech techniques, which contribute to the improvement of the teacher's speech skills, is characterized. Effective pedagogical conditions for improving speech techniques in the process of professional training of specialists in the educational field are determined, which include: studying special disciplines in the process of professional training; the presence of a creative personality of the teacher; the use of teaching technologies using creative tasks, performing exercises and speech trainings; strengthening students' independent work on the development of professional breathing, voice and diction; the presence of students' motivation in improving professional speech; the formation of communicative competence and mastering the norms of the literary language in order to increase the level of speech culture; systematic speech practice and self-control. Practical recommendations are proposed for the development and improvement of the teacher's speech skills.

Опис

Ключові слова

техніка мовлення, дикція, дихання, голос, культура мовлення, майстерність мовлення, професійна комунікація, speech technique, diction, breathing, voice, speech culture, speech skills, professional communication

Бібліографічний опис

Барахтян, М. М. Техніка мовлення як основа майстерності мовлення педагога / М. М. Барахтян // Наукові записки [Укр. держ. університету імені Михайла Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей] / М-во освіти і науки України, УДУ імені Михайла Драгоманова ; упор. Л. Л. Макаренко. – Київ : Видавничий дім "Гельветика", 2025. – Т. 1, Вип. СLХIV (164). – С. 17-26.

Зібрання

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By