Публікація: Адаптивне навчання з використанням штучного інтелекту: теоретичні засади реалізації у фаховому коледжі
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Видавництво Ліра-К
Анотація
У статті здійснено теоретико-методологічний аналіз адаптивного навчання як інноваційного освітнього підходу, що забезпечує персоналізацію навчального процесу відповідно до індивідуальних особливостей здобувачів фахової передвищої освіти. Уточнено зміст поняття «адаптивне навчання» в умовах цифрової трансформації освіти та виокремлено його ключові характеристики: індивідуалізацію, гнучкість, автоматизованість, контекстну чутливість. Проаналізовано сучасні моделі реалізації адаптивного підходу із використанням цифрових освітніх платформ, зокрема Moodle, TalentLMS та Docebo, які впроваджують елементи прогнозної аналітики, гейміфікації й автоматизованого зворотного зв’язку. Узагальнено міжнародний та вітчизняний досвід упровадження адаптивного навчання в контексті професійної підготовки фахівців, особливо в умовах обмежених ресурсів та віддаленого доступу.
Особливу увагу приділено ролі технологій штучного інтелекту як основи адаптивності цифрового освітнього середовища. Описано приклади використання ШІ для моніторингу результатів навчання, побудови персоналізованих освітніх траєкторій, адаптації навчального контенту під рівень підготовки здобувача, а також забезпечення автоматичного надання зворотного зв’язку. Визначено основні ризики впровадження інтелектуальних освітніх технологій, зокрема непрозорість алгоритмів, потенційну упередженість, порушення етичних норм та загрози безпеці персональних даних. Акцентовано увагу на викликах, що постають перед фаховими коледжами у воєнний час, зокрема потребі адаптувати освітні стратегії до динамічно змінюваних умов.
Обґрунтовано доцільність впровадження адаптивного навчання з елементами штучного інтелекту в закладах фахової освіти як засобу підвищення ефективності освітнього процесу, розширення доступу до якісних ресурсів та персоналізації навчального контенту. Сформульовано перспективи подальших досліджень, зокрема в напрямі вдосконалення алгоритмів персоналізації, розвитку інтерфейсів адаптивних платформ і розширення інклюзивних можливостей цифрового навчання.
The article presents a theoretical and methodological analysis of adaptive learning as an innovative educational approach that enables the personalization of the learning process in accordance with the individual characteristics of vocational pre-tertiary education students. The concept of “adaptive learning” is clarified in the context of digital transformation of education, and its key features are outlined: individualization, flexibility, automation, and contextual sensitivity. The study analyzes current models of implementing adaptive approaches using digital educational platforms such as Moodle, TalentLMS, and Docebo, which incorporate elements of predictive analytics, gamification, and automated feedback. The international and national experience of introducing adaptive learning in professional training is generalized, with a particular focus on resource-limited and remote learning conditions. Special attention is paid to the role of artificial intelligence technologies as a foundation for the adaptivity of digital learning environments. Examples are provided of how AI is used for learning outcomes monitoring, constructing personalized learning paths, adjusting educational content to learners’ proficiency levels, and delivering automated feedback. The main risks of implementing intelligent educational technologies are identified, including algorithmic opacity, potential bias, violations of ethical standards, and threats to personal data security. The article highlights the challenges faced by vocational colleges during wartime, particularly the need to adapt educational strategies to dynamically changing conditions. The feasibility of integrating adaptive learning enhanced by artificial intelligence in vocational education institutions is substantiated, emphasizing its potential to improve learning efficiency, expand access to quality resources, and personalize instructional content. The study outlines prospects for further research, including the optimization of personalization algorithms, development of user interfaces for adaptive platforms, and expansion of inclusive capabilities in digital education.
The article presents a theoretical and methodological analysis of adaptive learning as an innovative educational approach that enables the personalization of the learning process in accordance with the individual characteristics of vocational pre-tertiary education students. The concept of “adaptive learning” is clarified in the context of digital transformation of education, and its key features are outlined: individualization, flexibility, automation, and contextual sensitivity. The study analyzes current models of implementing adaptive approaches using digital educational platforms such as Moodle, TalentLMS, and Docebo, which incorporate elements of predictive analytics, gamification, and automated feedback. The international and national experience of introducing adaptive learning in professional training is generalized, with a particular focus on resource-limited and remote learning conditions. Special attention is paid to the role of artificial intelligence technologies as a foundation for the adaptivity of digital learning environments. Examples are provided of how AI is used for learning outcomes monitoring, constructing personalized learning paths, adjusting educational content to learners’ proficiency levels, and delivering automated feedback. The main risks of implementing intelligent educational technologies are identified, including algorithmic opacity, potential bias, violations of ethical standards, and threats to personal data security. The article highlights the challenges faced by vocational colleges during wartime, particularly the need to adapt educational strategies to dynamically changing conditions. The feasibility of integrating adaptive learning enhanced by artificial intelligence in vocational education institutions is substantiated, emphasizing its potential to improve learning efficiency, expand access to quality resources, and personalize instructional content. The study outlines prospects for further research, including the optimization of personalization algorithms, development of user interfaces for adaptive platforms, and expansion of inclusive capabilities in digital education.
Опис
Ключові слова
адаптивне навчання, штучний інтелект, персоналізація освіти, цифрові-зація, фаховий коледж, освітня аналітика, adaptive learning, artificial intelligence, education personalization, digitalization, vocational college, learning analytics
Бібліографічний опис
Медведєв, Р. П. Адаптивне навчання з використанням штучного інтелекту: теоретичні засади реалізації у фаховому коледжі / Р. П. Медведєв // Освітньо-науковий простір = Educational Scientifіc Space : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Український державний університет імені Михайла Драгоманова; [гол. ред. Матвієнко О. В.]. – Київ : Видавництво Ліра-К, 2025. – Вип. 8 (1-2025). Том 2. – С. 104-113.
