Публікація: Емоційний контроль як компонент професійної компетентності офіцера: педагогічний вимір
Вантажиться...
Дата
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Видавничий дім "Гельветика"
Анотація
У статті розглядається проблема емоційного контролю як одного з ключових елементів професійної підготовки офіцерського складу в системі військової педагогіки.
Визначено роль емоційного самоконтролю у забезпеченні психологічної стійкості, ефективного лідерства та готовності офіцерів Збройних Сил України до прийняття обґрунтованих рішень у стресогенних умовах сучасного бойового середовища.
Зазначено, що глибоке розуміння будови та функціонування нервової системи є основою для формування у військовослужбовців навичок контролю над власними емоційними реакціями у стресових ситуаціях. Ось чому терапевти вчать пацієнтів називати свої почуття під час стресу. Вважаємо, що під час підготовки офіцерів необхідно приділяти увагу на цей аспект. Залишатись холоднокровним в будь якій ситуації допоможе не тільки офіцеру правильно прийняти рішення, а ще й бути прикладом для особового складу, який завжди дивиться на командира та сприймає його стан і думки.
Особливу увагу приділено педагогічним аспектам розвитку навичок емоційного контролю в процесі військового навчання та виховання майбутніх офіцерів. На основі історичного досвіду (концепції Міямото Мусаші) та сучасних підходів військового лідерства (позиція генерала Валерія Залужного) обґрунтовано необхідність цілеспрямованого формування емоційної витримки як важливої складової особистості офіцера й ефективного функціонування військових колективів.
Доведено, що емоційний контроль є ключовим елементом формування психологічної стійкості та ефективності офіцера в сучасних умовах військової служби. Досвід, викладений у працях Міямото Мусаші, а також сучасне бачення військового лідерства, яке відстоює генерал Валерій Залужний, підтверджують актуальність розвитку навичок емоційного самоконтролю та стресостійкості у системі військово-педагогічної підготовки офіцерського складу.
The article considers the problem of emotional control as one of the key elements of professional training of officers in the system of military pedagogy. The role of emotional self-control in ensuring psychological stability, effective leadership and readiness of officers of the Armed Forces of Ukraine to make informed decisions in the stressful conditions of the modern combat environment is determined. It is noted that a deep understanding of the structure and functioning of the nervous system is the basis for the formation of military personnel's skills of controlling their own emotional reactions in stressful situations. That is why therapists teach patients to name their feelings during stress. We believe that it is necessary to pay attention to this aspect during the training of officers. Remaining calm in any situation will not only help the officer make the right decision, but also be an example for the personnel, who always look at the commander and perceive his condition and thoughts. Special attention is paid to the pedagogical aspects of developing emotional control skills in the process of military training and education of future officers. Based on historical experience (the concept of Miyamoto Musashi) and modern approaches to military leadership (the position of General Valery Zaluzhny), the need for purposeful formation of emotional endurance as an important component of the officer's personality and the effective functioning of military teams is substantiated. It is proven that emotional control is a key element in the formation of the psychological stability and effectiveness of an officer in modern conditions of military service. The experience set forth in the works of Miyamoto Musashi, as well as the modern vision of military leadership, which is defended by General Valery Zaluzhny, confirm the relevance of developing emotional self-control and stress resistance skills in the system of military-pedagogical training of officer personnel.
The article considers the problem of emotional control as one of the key elements of professional training of officers in the system of military pedagogy. The role of emotional self-control in ensuring psychological stability, effective leadership and readiness of officers of the Armed Forces of Ukraine to make informed decisions in the stressful conditions of the modern combat environment is determined. It is noted that a deep understanding of the structure and functioning of the nervous system is the basis for the formation of military personnel's skills of controlling their own emotional reactions in stressful situations. That is why therapists teach patients to name their feelings during stress. We believe that it is necessary to pay attention to this aspect during the training of officers. Remaining calm in any situation will not only help the officer make the right decision, but also be an example for the personnel, who always look at the commander and perceive his condition and thoughts. Special attention is paid to the pedagogical aspects of developing emotional control skills in the process of military training and education of future officers. Based on historical experience (the concept of Miyamoto Musashi) and modern approaches to military leadership (the position of General Valery Zaluzhny), the need for purposeful formation of emotional endurance as an important component of the officer's personality and the effective functioning of military teams is substantiated. It is proven that emotional control is a key element in the formation of the psychological stability and effectiveness of an officer in modern conditions of military service. The experience set forth in the works of Miyamoto Musashi, as well as the modern vision of military leadership, which is defended by General Valery Zaluzhny, confirm the relevance of developing emotional self-control and stress resistance skills in the system of military-pedagogical training of officer personnel.
Опис
Ключові слова
емоційний контроль, психологічна стійкість, військовий лідер, офіцер, емоційна дистанція, стратегічне дихання, цілеспрямована дія, emotional control, psychological resilience, military leader, officer, emotional distance, strategic breathing, purposeful action
Бібліографічний опис
Акрамов, М. Емоційний контроль як компонент професійної компетентності офіцера: педагогічний вимір / М. Акрамов, Т. С. Остапчук, О. В. Гібало // Наукові записки [Укр. держ. університету імені Михайла Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей] / М-во освіти і науки України, УДУ імені Михайла Драгоманова ; упор. Л. Л. Макаренко. – Київ : Видавничий дім "Гельветика", 2025. – Т. 1, Вип. СLХIV (164). – С. 5-17.
