Випуск 132

Permanent URI for this collectionhttps://enpuir.udu.edu.ua/handle/123456789/24173

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 31
  • Item
    1. Титульна сторінка. 2. Зміст збірника.
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016)
    У збірнику вміщено статті, де розглядаються актуальні питання наукових досліджень докторантів, аспірантів, викладачів навчальних закладів та співробітників наукових установ України, які працюють у галузях педагогічних наук.
  • Item
    Принципи реалізації педагогічних умов вокального навчання майбутніх учителів музики на засадах особистісно-орієнтованого підходу
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Хуан Чанхао
    У статті визначено та обгрунтовано принципи реалізації педагогічних умов вокального навчання майбутніх учителів музики на засадах особистісно орієнтованого підходу, а саме: принцип фізичного самовдосконалення студентів; принцип соціально-громадської спрямованості професійної діяльності студентів факультетів мистецтв; принцип вдосконалення виконавської майстерності в процесі концертно-сценічної діяльності; принцип культурно-естетичного підходу у професійній підготовці.
  • Item
    Формування світоглядних орієнтацій майбутніх фахівців річкового та морського транспорту у навчанні фізики
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Чернявський, В. В.
    У статті викладено методичні підходи до формування світоглядних орієнтацій у майбутніх фахівців річкового та морського транспорту. Констатовано, що у нормативних освітніх документах можливості формування світоглядних орієнтацій висвітлено в недостатній мірі. Показано, що сучасний моряк в силу специфіки його професії повинен мати певні наукові, світоглядні та моральні орієнтації, а головне – методологічну грамотність, що важливо для розуміння процесів, які відбуваються у природі й суспільстві. Доведено, що в цьому контексті важлива роль відводиться філософії як науці, засвоєння якої дозволяє сучасній людині правильно мислити, самостійно аналізувати явища і процеси, оволодівати науковими методами і принципами пізнання. Акцентовано, що не менш важливе значення для становлення у майбутніх фахівців річкового та морського транспорту світоглядних орієнтацій мають професійні настанови, які виявляються у відношенні до обраної сфери діяльності, усвідомленні її значущості у системі суспільних відносин. У свою чергу, розуміння соціального статусу майбутньої професії, розвиненість потреби у трудовій активності, готовність до творчої діяльності і самовираження свідчать про сформованість світоглядних позицій. Доведено необхідність доповнення змісту дисципліни “Фізика” філософським та професійним компонентами. Наведено приклади основних філософських положень, які можна виділити у тексті змістових модулів “Механіка” та “Молекулярна фізика і термодинаміка”. Запропоновано методичні підходи до використання навчального матеріалу професійного змісту у навчанні фізики, що проілюстровано на прикладах тем курсу фізики “Механічні коливання і хвилі” та “Основи акустики”. Висвітлено методичні підходи до конструювання професійно орієнтованого матеріалу та навчального процесу, спрямованого на засвоєння професійних знань при вивченні фізики.
  • Item
    Podniesienie poziomu kultury pedagogicznej przyszłych nauczycieli jako czynnik doskonalenia kształcenia zawodowego studentów
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Slabko, Wolodymyr
    Metodyczny aspekt kształcenia zawodowego przyszłych nauczycieli rozważanych w kontekście teoretycznym przemyślenia procesu dydaktycznego studentów Uniwersytetu Pedagogicznego w związku ze zmianą paradygmatu edukacyjnego.
  • Item
    Комунікативна компетентність як складова професійної компетентності майбутніх вчителів початкових класів
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Сєрих, Т. М.
    У статті розглянуті питання формування комунікативної компетентності як складової професійної компетентності. Проаналізовані основні підходи вчених до визначення сутності компетентнісного підходу в системі освіти. Систематизовані основні підходи до визначення сутності комунікативної компетентності особистості. На основі аналізу науково-теоретичних джерел розглянуто та визначено поняття “комунікативної компетентності” як сукупність комунікативних норм, знань і правил педагогічного спілкування, оволодіння його ситуативною технологією, використання комунікативного потенціалу в повному обсязі, а це забезпечує сприймання, розуміння, засвоєння, подальше використання, передачу інформації, а також уможливлює ефективність управління комунікативними процесами під час педагогічної діяльності.
  • Item
    Основні принципи підготовки магістрів освіти за спеціальністю “Середня освіта (Трудове навчання та технології)” до моніторингу навчальних досягнень студентів
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Самборська, О. В.
    У статті акцентовано увагу на важливості конкретизації та обґрунтування основних принципів підготовки магістрів освіти за спеціальністю “Середня освіта (Трудове навчання та технології)”до моніторингу навчальних досягнень студентів. Встановлено, що методологія підготовки майбутніх викладачів реалізується при дотриманні ряду принципів – загальнодидактичних та специфічних, які є взаємопов’язаними і взаємообумовленими. Наголошено на важливості в межах даного дослідженнятаких загальнодидактичнихпринципів : науковості, систематичності, зв’язку навчання з життям, природовідповідності, індивідуалізації, активності та наочності.Виокремлено та обґрунтовано специфічні принципи підготовки магістрів освіти за спеціальністю “Середня освіта (Трудове навчання та технології)”до моніторингу навчальних досягнень студентів, а саме: принцип відповідності змісту освіти, принцип достовірності, принцип раціональності, принцип кооперативної діяльності, принцип неперервності та принцип рефлексивності.Зазначено вагомість врахування визначених принципів для формування готовності майбутнього викладача вищої школидо здійснення моніторингу навчальних досягнень студентів.
  • Item
    Розвиток технологічної та природничої освіти в умовах сталого розвитку
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Садовий, М. І.; Трифонова, О. М.
    Стаття присвячена проблемі розвитку технологічної та природничої освіти в умовах сталого розвитку, де в основу навчання покладено людський фактор, як основна цінність суспільства. Дослідження проблеми сталого розвитку особливо набуло активізації у 80-х роках минулого століття. Тоді ж виникли поняття про зрівноважений, збалансований, екологічний розвиток. На основі аналізу спеціальної літератури створено засади сталого розвитку та технологія їх застосування до навчального процесу з природничих та технологічних дисциплін. Окреслені основні завдання навчання технологічної, природничої галузей та технологій у навчальних закладах освіти згідно концепції сталого розвитку. Виділені у статті поняття сталого розвитку в освіті, засади сталого розвитку в природничих та технологічних галузях, схема трансформації нового компоненту щодо сталого розвитку до навчальних планів, основні завдання навчання технологічної, природничої освіти та технологій у навчальних закладах освіти згідно концепції сталого розвитку, принципи консервативізму та концепція випереджаючої освіти для сталого розвитку є порівняно новими поняттями у дидактиці технологій та фізики, їх розкриття є певним внеском у розвиток методичної думки.
  • Item
    Принципи формування лінгвістичної компетентності майбутніх учителів іноземних мов у процесі навчання української мови
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Радченко, А. Ф.
    У статті визначено й обґрунтовано провідні принципи формування лінгвістичної компетентності майбутніх учителів іноземних мов у процесі навчання української мови. Запропоновано визначення лінгвістичної компетентності майбутніх учителів іноземних мов як ґрунтовне володіння мовною теорією української та іноземних мов, уміння застосовувати ці знання в будь-якій життєвій ситуації, здатність до компаративного аналізу мовних одиниць, володіння фоновими знаннями. Акцентовано, що лінгвістична компетентність є провідним складником комунікативної компетентності студентів. З’ясовано, що сучасні педагогічні принципи зумовлюють вимоги до всіх компонентів освітнього процесу – логіки, цілей і завдань, формування змісту, вибору форм і методів, стимулювання, планування й аналізу досягнутих результатів. Як нормативна для педагогічної практики категорія принцип характеризується всезагальністю, обов’язковістю для будь-якого етапу, для будь-якої навчальної чи виховної ситуації, тоді як інші нормативні категорії (правила, поради, рекомендації, вимоги) не мають такого обов’язкового характеру. Проаналізовано принципи науковості, занурення у філологічний дискурс, індивідуалізації, свідомості, інтегративності, креативності, індивідуалізації, диференціації та ін.
  • Item
    Теоретичні засади формування граматичної компетентності учнів старших класів на уроках української мови з використанням методу проектів
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Полінок, О. В.
    У статті охарактеризовано теоретичні засади формування граматичної компетентності учнів старших класів на уроках української мови із застосуваннямметоду проектів; обґрунтовано й уточнено сутнісні характеристики базових понять “компетенція”, “компетентність”, “граматична компетентність”, “метод проектів”.
  • Item
    Аспект просторового бачення в сучасній теорії та практиці образотворчого мистецтва
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Подволоцька, О. C.
    Автор досліджує значення “просторового бачення” в прагненні вирішити основне протиріччя між просторовою глибиною натури та її плоским зображенням. Розглядає особливості та шляхи його формування в процесі образотворчої діяльності. Розкриває основні задачі розвитку просторового бачення в структурі пізнання навколишнього світу. Доводить необхідність формування даного аспекту в сучасних методиках викладання образотворчого мистецтва. Автор встановлює показники рівня просторового бачення, уточнює терміни та розкриває необхідність розвитку просторового бачення, як базової сходинки для розвитку просторового та образного мислення.
  • Item
    Навчальні картографічні посібники для міжпредметного інтегрування знань з природознавства у початковій школі
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Остроух, В. І.; Європіна, І. О.
    У статті розглядаються особливості розроблення та впровадження у навчальний процес картографічних посібників з природознавства для початкової школи. Нині зростає роль природничих наук, і фахове викладання природознавства із залученням картографічних матеріалів у початковій школі має велике значення для реалізації компетентнісно орієнтованого навчання. У статті розкрито особливості змістового наповнення навчальних атласів, стінних карт та навчальних плакатів, подаються методичні поради з використання їх на уроках природознавства. Наводяться приклади національно-патріотичного виховання школярів на основі картографічних матеріалів.
  • Item
    Розвиток соціального партнерства ПТНЗ у процесі підготовки кваліфікованих робітників: вимоги та перспективи
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Одайський, С. І.
    Стаття присвячена розкриттю теоретичних та практичних аспектів соціального партнерства в системі професійно-технічної освіти в сучасних умовах. Акцентується увага на виявленні особливостей і тенденцій партнерської взаємодії ПТНЗ з державними структурами, організаціями та підприємствами в процесі підготовки робітничих кадрів та їх працевлаштування. Окреслюються шляхи вирішення проблеми в умовах ринкової економіки.
  • Item
    Використання засобів арт-терапії в підготовці майбутніх психологів
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Мова, Л. В.
    У статті аналізуються засоби, які використовують арт-терапевти в своїй практиці, як можливість трансформації попереднього досвіду в новий стиль мислення, і стану арт-терапії як складової підготовки психологів. Арт-технології є ефективним екологічним методом роботи з особистістю і групою, і може застосовуватися в різних напрямках діяльності психолога, як в терапії та діагностиці, так і в сфері викладання психології, супроводу професійного становлення студентів-психологів та інших областях.
  • Item
    Сутність професійної підготовки майбутнього викладача
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Крюкова, Є. С.; Павлович, А. В.
    Процес євроінтеграції зумовив значні зміни в системі освіти України. Одним з важливих питань є підготовка викладача вищої школи. У запропонованій статті проведено аналіз підготовки майбутнього викладача, розглянуто специфіку організації підготовки магістрів; представлено основні завдання та функції підготовки майбутніх викладачів; окреслено поняття професійної компетентності викладачів і складові підготовки майбутнього викладача вищої школи в рамках особистісно-орієнтованих технологій. Розглянуто освітні складові спрямовані на формування у майбутніх викладачів умінь і навичок практичної викладацької діяльності, розвиток методичних умінь, практичне оволодіння сучасними методами й формами педагогічної діяльності та здатність правильно використовувати набуті знання у викладацькій діяльності, формування професійного мислення викладача.
  • Item
    Комунікативний портрет конкурентоздатного юриста
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Кривич, Н. Ф.
    У статті розглянуто питання про професійно-комунікативну компетентність майбутніх юристів із огляду на проблему культуромовної підготовки майбутніх фахівців, оскільки для них важливим є творити мовну стратегію, дотримуючись норм. Акцентовано увагу на тому, що підготовка майбутніх фахівців у сучасних умовах праці має забезпечити випуск професіоналів, передбачивши їх мобільність, системне удосконалення професійних знать, умінь, навичок. Мотивація професійної діяльності сприяє розвитку активності людини до професійної діяльності, виконуючи спрямовуючу і регулюючу функцію.
  • Item
    Новаторські пошуки методів підготовки молодших школярів: ретроспектива і сьогодення
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Кравчук, О. В.
    У статті на матеріалі публікацій у періодиці 20-х років минулого століття та матеріалів, оприлюднених у сучасних засобах масової інформації, досліджуються інновації у методах навчання грамоти і читання. Акцентовано на практичному аспекті застосування нововведень, їхній апробації під час проведення уроків. У середині 20-х років метод навчання цілих слів був провідним, але викликав численні дискусії, а згодом був відмінений. Виявлено, що негативно оцінений на певному хронологічному зрізі новаторський досвід може бути успішно застосований в інший час, в інших умовах і давати позитивні результати. Новаторські пошуки педагогів минулого століття і сьогодення об’єднує мета віднайти такі методи, форми і прийоми, які б викликали інтерес до навчання, збуджували дитячу уяву, підвищували інтелектуальний та творчий потенціал школяра.
  • Item
    Формування правильності мовлення студентів–майбутніх журналістів
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Кондратенко Н. Ю.
    У статті проаналізовано педагогічну, психологічну й методичну літературу з обраної проблеми, визначено особливості формування правильного мовлення майбутніх журналістів, наведено приклади вправ і завдань, використання яких сприятиме засвоєнню студентами норм сучасної української літературної мови. Акцентовано, що правильність мовлення є важливою комунікативною ознакою мовлення майбутнього журналіста, що передбачає дотримання ним усіх норм літературної мови під час мовленнєвої діяльності, водночас, крім неухильного дотримання норм української літературної мови, правильність мовлення журналіста містить дотримання моральних та етичних норм поведінки. Обґрунтовано, що усвідомленню важливості дотримання студентами норм сучасної української літературної мови сприятиме використання проблемних запитань про комунікативну та професійну значущість дотримання норм, визначення їх впливу на ефективність спілкування, оскільки проблемні запитання стимулюють студентів на пошуки невідомого, мобілізують до дії, збуджують емоції, викликані бажанням подолати труднощі.
  • Item
    Сутність мотивації як психолого-педагогічної проблеми при організації спортивно-масової роботи зі студентами вищих навчальних закладів
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Колосовська, В. В.; Трофіменко, В. О.
    Стаття присвячена дослідженню сутності мотивації як психолого-педагогічної проблеми при організації спортивно-масової роботи зі студентами вищих навчальних закладів. У праці подано базові поняття з досліджуваного питання, які надають змістовну характеристику терміну “мотивація”. Розглянуті основні складові мотивації, що обумовлюють спрямованість та активність діяльності особистості. Аналізуються погляди провідних науковців щодо розкриття структури мотиваційного компоненту. Наголошується на важливості формування мотивації до навчальної та позанавчальної діяльності у студентів. Висвітлено необхідність ціннісного ставлення сучасної молоді до власного здоров’я. Розкривається роль мотивації при залученні студентів до участі у фізкультурно-оздоровчих та спортивно-масових заходах в умовах вищого навчального закладу.
  • Item
    Лінгводидактична модель формування лінгвокультурологічної компетентності учнів у процесі навчання новогрецької мови
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Колесник, К. В.
    У статті подано модель формування лінгвокультурологічної компетентності учнів основної школи у процесі навчання новогрецької мови, описано її структуру та компоненти, необхідні для підвищення ефективності навчального процесу. Проаналізовано різні підходи до інтерпретації сутності, змісту, структури поняття “лінгвокультурологічна компетентність”, розкрито психологічні, психолінгвістичні й лінгводидактичні засади формування лінгвокультурологічної компетентності учнів 5–6-х класів. В основу створення комплексу вправ і завдань було покладено критерій спрямованості вправи на сприймання та відтворення інформації. За цим критерієм визначено рецептивні, репродуктивні та продуктивні вправи. Виокремлено такі критерії відбору текстів культурологічного спрямування: соціокультурна орієнтованість; урахування мовного мінімуму; установлення обсягу матеріалу; тематичність; інформативність; інтеркультурна спрямованість. Цілеспрямована робота з лексичними одиницями, які мають національно-культурний компонент семантики; словами, що позначають культурно-ціннісні поняття, сприяла формуванню в учнів експериментальних класів стійкого інтересу до вивчення новогрецької мови і культури, викликала бажання використовувати здобуті знання для досягнення виразності й зрозумілості під час створення власних висловлень.
  • Item
    Адаптація принципів інформаційного дизайну при розробці електронного навчального контенту з медичної фізики
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016) Коваль, Б. Ф.; Чалий, К. О.
    У статті обґрунтовано доцільність адаптації принципів інформаційного дизайну при формуванні та змістовому наповненні електронного навчального контенту з медичної фізики. Показано, що забезпечення юзабіліті (зручності використання) по відношенню до навчальних інформаційних ресурсів передбачає особливе структурування матеріалу, оптимізацію форм представлення інформації та ретельний підхід до проектування інтерфейсу користувача.