Випуск 14 (6)
Permanent URI for this collectionhttps://enpuir.udu.edu.ua/handle/123456789/25211
Browse
Recent Submissions
Item 1. Титульна сторінка. 2. Зміст збірника.(«Видавництво «Гілея», 2019)Концепція збірника базується на багатоплановому науковому висвітленні проблем сучасної освіти і науки в умовах полікультурного глобалізаційного суспільства. Основні рубрики охоплюють всі освітні галузі (науки про освіту; філософія освіти; освітні вимірювання; дошкільна, початкова, середня, професійна, вища освіта, менеджмент освітньої діяльності тощо). Розрахований на фахівців гуманітарних наук.Item Церква у віртуальному просторі : місія та форми проповіді в умовах постмодерну (на прикладі УПЦ КП)(«Видавництво «Гілея», 2019) Горохолінська, І. В.У статті автор робить спробу прорефлексувати над проблемою місії, візії та стратегії дії християнської Церкви в умовах віртуалізації життя її вірян. Чи повинна Церква бути присутньою в медіа та Інтернеті? Яка форма її присутності там є адекватною? Якою є роль Церкви на шляху плекання специфічного етосу українських медіа? Відповіді на ці питання і формують дослід-ницький інтерес автора розвідки.Item Політично-філософська складова повчань Антонія Радивиловського(«Видавництво «Гілея», 2019) Співак, В. В.Актуальність тематики розвідки обумовлена вагомістю епохи бароко для процесу становлення української національної самосвідомості та духовної культури. Якнайбільше це стосується морально-етичних та політико-філософських ідей мислителів XVII ст. Тож потреба вивчення спадщини українських авторів цієї великої епохи не викликає сумнівів.Item Проблеми соціокультурної трансформації світогляду мігрантів на прикладі українсько-грецьких звʼязків(«Видавництво «Гілея», 2019) Терещенко, О. В.У статті розглянуто соціокультурні аспекти буття емігрантів та трансформацію їхнього світогляду на прикладах міграційних процесів Європи, України та Греції, що має гостру актуальність, оскільки міграційні процеси напряму впливають на суспільний розвиток людства.Item Етос покликання в освіті : учительство і учнівство(«Видавництво «Гілея», 2019) Мулярчук, Є. І.Проблема статті полягає у визначенні, на яких етичних засадах має вибудовуватися взаємодія педагогів та студентів (учнів) в освітньому процесі, та яких рис набуває сучасний етос покликання до учительства і учнівства.Item Higher education as a tool of peacebuilding and decolonization : Ukrainian case and global perspective(«Видавництво «Гілея», 2019) Svyrydenko, D.; Zou, C.; Gao, W.The conceptualization of the possibilities of Ukrainian higher education as an instrument of peace-building is proposed to be based on a multidimensional approach that has to combine the approaches of modern philosophy of education, educational policy, cultural studies, history, law and political science fruitfully. The experience of educational peace-building is an entire powerful area at modern war and peace studies, and the educational practices of peace-building offered by the other countries’ (Israeli, etc.) education system are valuable to a number of societies included in conflicts. As one of the mentioned educational practices of Israeli education, that could have been implemented in the Ukrainian conflict and, hopefully post-conflict reality (schools of peace, education camps for peace, etc.).Item The transgression of contemporary strategies of colonialism(«Видавництво «Гілея», 2019) Yatsenko, OlenaThe main objective of the paper is to analyze the current transgressive state of postcolonial practices in view of the concept of European identity and its functions in the implementation of international politics.Item Sri Aurobindo’s education policy in pre- and post-colonial India(«Видавництво «Гілея», 2019) Rina Avinash Pitale PuradkarEducation must aim at the integral development of personality and that we need to have complete education for the complete human being. An educational system which did not help to inculcate nationalism is useless. A real educational system should able to inject a sense of pride in the nation’s history, culture and its ancestors. The colonialism had an internal psychological construct and paid less attention to the externally superimposed domination of the foreign power. It is essential to review the educational policies under the British rule to understand the present and visualize the future.Item Is decolonization or revitalization of education necessary in post-colonial India? A philosophical introspection(«Видавництво «Гілея», 2019) Amita ValmikiThere is a strong debate going on among the academicians regarding lifting up the veil of Western or Colonial way of looking at every stream of Indian Education; be it arts, science or commerce and also other newly found and ever-growing faculties. Indians have always viewed Indian Education System with the lenses of British glasses and it is the need of the time to view it neutrally as that would suit Indian life style. The metamorphosis is urgently required and that has to come from the academicians. This issue is not just pertaining to India but all former colonies of different countries. Imperialism has left its marks so deep and completely engraved in Indian life-style that every realm of Indian life is first weighed in the weighing scale of Western World. So the urgency of the research is to decolonize or revitalize the education system and view it either with complete neutrality or as it is.