Випуск 140
Permanent URI for this collectionhttps://enpuir.udu.edu.ua/handle/123456789/24643
Browse
Recent Submissions
Item 1. Титульна сторінка. 2. Зміст збірника.(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018)У збірнику вміщено статті, де розглядаються актуальні питання наукових досліджень докторантів, аспірантів, викладачів навчальних закладів та співробітників наукових установ України, які працюють у галузях педагогічних та історичних наук.Item Основні аспекти створення інформаційно-освітнього середовища у вищих закладах освіти для якісного навчання студентів(Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2018) Ющенко, А. П.; Шпильовий, Ю. В.Важливою проблемою сьогодення залишається питання урізноманітнення навчального процесу, створення умов для творчості студентів, можливості проявити себе, розширення сфери їх інтересів. Сучасним студентам доступні найрізноманітніші джерела інформації, але часто саме наявність готової інформації сприяє розвитку пасивності. Зникає прагнення до пошуку, пізнання, творчості, тобто діяльності. Для цього процес навчання має бути сконструйований з максимальним наближенням до запитів і можливостей студентів. Модернізація сучасної системи вищої освіти потребує впровадження перспективних інноваційних технологій та методик навчання, основний напрям яких ґрунтується на використанні сучасної інформаційної техніки.Item Система вправ для диференційованого навчання майбутніх ІТ-фахівців професійно орієнтованого англомовного читання(Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2018) Синекоп, О. С.В статті розглядається проблема розробки вправ для диференційованого навчання майбутніх фахівців з інформаційних технологій професійно орієнтованого англомовного читання. Проаналізовано наукові досягнення щодо розробки системи вправ для диференційованого навчання читання. Окреслено вміння професійно орієнтованого англомовного читання для навчання ознайомлювального, переглядового та вивчаючого читання. Укладено систему вправ для диференційованого навчання професійно орієнтованого англомовного читання. Визначено дві підсистеми вправ (вправи для формування навичок професійно орієнтованого англомовного читання та вправи для розвитку вмінь професійно орієнтованого англомовного читання). Окреслено групи вправ до двох підсистем. Враховано рівні володіння іноземною мовою та навчальні стилі студентів майбутніх ІТ-фахівців. Представлено приклади вправ для різних груп диференційованого навчання професійно орієнтованого англомовного читання.Item Oral communication in the efl classroom in higher education institutions(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018) Kobylianska, IrynaThe article examines several issues related to the teaching of the speaking skill in the EFL classroom, focusing especially on the design of speaking materials used for oral production. The fact is that L2 teachers have the responsibility of presenting learners with high quality learning materials, adapting speaking materials appeared in textbooks so as to help them develop the oral production skill. Similarly, the speaking materials used in the EFL classes should be adapted to the individual characteristics of learners. Thus, it would be advisable to analyse the learning potential of oral production activities, taking into account the degree of difficulty of each task as well. Hence the importance of exploring the ways in which oral tasks could be most effectively implemented in the EFL classroom. Concepts for teaching speaking as comprehensible input, repetition, memorization, interlanguage, pronunciation, accuracy, fluency, interaction, pair-work, negotiation of meaning, output or self-repair, among others, such as managing a conversation, role play, sentence stems, moving discussion, survey, telling stories, solving problems, keep talking, informations gaps, ask me my questions, are all intimately related to the development of speaking, so every teacher is assumed to be fairly acquainted with them.Item Вплив переважаючих стилів навчання студентів фармацевтичних спеціальностей на їх успішність(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018) Деркач, Т. М.; Міхалко, Я. Ю.Стаття присвячена висвітленню проблеми впливу переважаючих стилів навчання студентів фармацевтичних спеціальностей на їх успішність у навчанні. Описано результати експерименту, проведеного за методикою Р. Фелдера та Б. Соломан. Здійснено порівняльний аналіз стилів навчання студентів різних напрямів підготовки Київського національного університету технологій та дизайну. Показано, що студенти хімічних та фармацевтичних спеціальностей мають аналогічні профілі навчання, які характеризуються інтенсивними (70-80%) перевагами активного, сенситивного, візуального та послідовного стилів. Вивчено динаміку зміни стилів навчання у студентів-фармацевтів, а також кореляційні зв’язки між ступенем переваги того чи іншого стилю й успішністю засвоєння студентами фахових дисциплін. Найоптимальнішими для успішного вивчення студентами фармацевтами профільних предметів виявились стиль сенситивний та поєднання сенситивного та візуального стилів навчання. Доведена відносна стабільність стилів навчання з роками.Item Педагогічний супровід як умова процесу формування культури самоосвіти майбутнього вчителя музики(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018) Чжан Тан ЛіньРозглянуто педагогічний супровід індивідуального освітнього маршруту майбутнього вчителя музики як умову процесу формування культури самоосвіти студента в опорі на особистісно-творчий потенціал. Педагогічний супровід забезпечує створення індивідуального освітнього маршруту студента, прийняття студентом оптимальних рішень у ситуаціях життєвого чи професійного вибору, допомагає в подоланні труднощів, сприяє створенню ситуацій успішності у досягненнях. В цьому контексті автор статті аналізує два напрями управління індивідуальністю, що існують в музичній педагогіці. Завдяки реалізації педагогічного супроводу процес формування культури самоосвіти майбутніх учителів музики протікає більш ефективно, оскільки стає вагомим фактором забезпечення позитивного засвоєння фундаментальних теоретичних і практичних знань і умінь самостійної діяльності.Item Особливості вивчення технологічного практикуму в процесі підготовки майбутнього вчителя трудового навчання(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018) Титаренко, В. П.; Волоський, В. В.У статті розглянуто особливості вивчення дисципліни “Технологічний практикум” у процесі підготовки майбутнього вчителя трудового навчання. Зазначено, що зміст сучасної підготовки майбутніх учителів трудового навчання визначає техніко-технологічну підготовку як результат процесу навчання, який відображений у системі технічних знань, умінь і здатності до перетворювальної діяльності. Підкреслено, що ключова роль у системі техніко-технологічної підготовки вчителів трудового навчання належить навчальній дисципліні “Технологічний практикум”, яка є невід’ємною частиною процесу навчання майбутніх учителів трудового навчання. Основним його завданням є вдосконалення набутих на практичних заняттях навичок роботи з різними матеріалами, закріплення знань та умінь із фахових дисциплін. Схарактеризований процес підготовки майбутнього вчителя трудового навчання під час вивчення навчальної дисципліни “Технологічний практикум”.Item Типологія закладів теологічної освіти Федеративної Республіки Німеччини та України(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018) Тарабан, Ю. В.Визначено та проаналізовано мотиви дослідження теологічної освіти у контексті глобальних міжкультурних процесів та соціального запиту на формування основ нової освітньої політики, яка передбачає синтез концепції суспільства знань (knowledgesociety) із концепцією суспільства ризику (risksociety). На основі опрацювання нормативних документів та наукових розвідок запропоновано типологію закладів вищої освіти Федеративної Республіки Німеччини та України за ознаками напрямів фахової підготовки з теології, подано кількісні характеристики діяльності закладів вищої освіти у досліджуваній галузі. На підставі аналізу інформації про практичну діяльність класичних університетів, вищих педагогічних шкіл та вищих шкіл теології ФРН, що мають відповідну акредитацію Міністерства освіти, схарактеризовано систему підготовки фахівців у галузі теології. Описано практику надання фахової теологічної освіти у державних ЗВО, а також у конфесійних закладах освіти України, визначено особливості взаємодії Української держави та релігійних організацій у галузі теологічної освіти. На основі порівняння діяльності закладів освіти теологічного спрямування описано тенденції розвитку теологічної освіти, зумовлених базовими нормативно-правовими умовами та факторами, що склалися історично, в Федеративній Республіці Німеччині та Україні.Item Тexнoлoгiчнe зaбeзпeчeння прoцecу фoрмувaння прoeктнo-тexнoлoгiчнoї культури учитeлiв тexнoлoгiй в системі неперервної освіти(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018) Слабко, В. М.У статті порушено питання тexнoлoгiчного зaбeзпeчeння прoцecy фoрмyвaння прoeктнo-тexнoлoгiчнoї кyльтyри yчитeлiв тexнoлoгiй в системі неперервної освіти; розглянуто специфіку розв’язку тexнoлoгiчниx та конструкторських зaдач, визначено евристичні правила, що містять певні прийоми і можуть бути корисними при викладанні дисциплін техніко-технологічного циклу. Рyшiйною cилою прoцecy фoрмyвaння прoeктнo-тexнoлoгiчнoї кyльтyри, на думку автора, є вмoтивoвaнicть слухачів, щo прoявляєтьcя в їxньoмy прaгнeннi дo ocoбиcтicнoгo рeфлeкcивнoгo прoфecioнaлiзмy, caмoрeaлiзaцiї. Автор зазначає, що пeрeтвoрeння, якi вiдбyвaютьcя cьoгoднi y вищiй тexнoлoгiчнiй ocвiтi, нeмoжливi бeз нayкoвoгo oбґрyнтyвaння вcix eлeмeнтiв нaвчaльнoгo прoцecy, а формування проектно-технологічної культури в системі неперервної освіти дає можливість кожному педагогові здійснювати підвищення рівня своєї професійної компетентності і забезпечує можливості для самореалізації та самоствердження у професійному співтоваристві.Item Основні фактори формування демократичних цінностей студентської молоді(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018) Силадій, І. М.Сучасна студентська молодь переважно є прибічником демократичних перетворень, а отже, й демократичних цінностей. Однак суперечлива природа цінностей новітньої доби та неоднорідність студентського загалу зумовлюють необхідність посилення цілеспрямованого впливу на процес генерування демократичних цінностей студентської молоді. Насамперед формування таких цінностей має відбуватися в контексті розгортання свободи як загальнозначущого чинника розвитку особистості. Водночас серед елементів формування демократичних цінностей студентської молоді традиційно виокремлюються фактори соціально-політичного середовища, впливу близького оточення, засобів масової інформації, культури, освіти, виховання і самовиховання індивіда. Під цим оглядом на особливу увагу також заслуговує позанавчальна діяльність ВНЗ, яка охоплює профспілкову, дозвільну та інші види діяльності студентської молоді.Item Сутність морально-вольових якостей особистості та значення настільних інтелектуальних ігор у їх формуванні(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018) Сарнавський, М. О.Стаття присвячена дослідженню змісту морально-вольових якостей особистості. Проаналізовано поняття “моральні якості” та “вольові якості”, встановлено наявність тісного взаємозв’язку між ними. Висловлено авторську позицію щодо запропонованого в педагогічній науці застосування для характеристики особистості поняття “морально-вольові якості”, яке поєднує в собі ознаки як моральних, так і вольових якостей. Вказується на значущість у процесі виховання дітей правильного розуміння сутності морально-вольових якостей, їх особливостей та визначення оптимальних засобів, що забезпечують їх розвиток. Обґрунтовано на прикладі шахів позитивний вплив настільних інтелектуальних ігор на формування та розвиток таких якостей особистості, як дисциплінованість, самостійність, колективізм, цілеспрямованість. Заняття шахами сприяють розвитку дитини у колективі, навчають її відповідально ставитись до своїх дій, правильно поводитись у конкурентному середовищі. Шахи допомагають навчитись самостійно аналізувати власні помилки, раціонально розподіляти час, бути об’єктивним та самокритичним. Завдяки шахам у дитини виховується наполегливість у досягненні поставленої мети.Item Актуальні проблеми реформування початкової освіти України в сучасних умовах(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018) Романчук, А. І.Стаття присвячена аналізу проблем організації освітньо-виховного процесу в сучасній початковій школі. Автор акцентує увагу на провідних напрямах у вихованні учнів початкової школи у рамках реформи “Нова українська школа”, серед яких: формування моральних цінностей в школярів, залучення їх до активної самостійної діяльності, формування позитивної мотивації навчання, розвиток індивідуального потенціалу кожного учня. У статті нова українська школа автором розглядається як така, що базується на особистісно орієнтованій моделі освіти і враховує здібності, потреби і інтереси кожної дитини. Автором аналізується зміст сучасної освіти, який спрямований на формування у дітей ключових компетенцій та повинен систематично оновлюватися й відповідати державним вимогам щодо якості навчання. Важлива роль у вирішенні зазначених проблем в статті належить учителеві, основна функція якого полягає в створенні такого освітнього середовища, де б учні виступали активними суб’єктами.Item Використання технік мобілізації шийного відділу хребта за малліганом у комплексній фізичній терапії міофасціального больового синдрому(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018) Редьковець, Т. Г.; Шевчук, Ю. В.У статті представлені результати позитивного впливу технік мобілізації шийного відділу хребта за Малліганом у комплексній фізичній терапії міофасціального больового синдрому. Пропонована програма була застосована до пацієнтів з МФБС в області голови та шиї. Проведені дослідження стану здоров’я пацієнтів з МФБС дозволили впевнитися, що основною причиною синдрому є тривале перебування м’яза в нефізіологічному положенні. Додатковими провокуючими факторами є виконання цим м’язом монотонної роботи, переохолодження, емоційне навантаження. Відповідно до групи ризику відносяться чоловіки іжінки, які тривалий час перебувають в одному положенні, проводять багато часу за комп’ютером, кермом тощо. Основою терапевтичної програми є проведення мобілізації шийного відділу хребта за Малліганом з використанням мануальної техніки “SNAGS” (в тому числі для сегментів С1-С2), в комплексі з подальшим розтягненням та укріпленням м’язів за рахунок техніки постізометричної релаксації, терапевтичних вправ, змін образу життя пацієнта. Це сприяє негайному зняттю больовому синдрому та корекції патобіомеханічних порушень постави пацієнтів, що є основним провокуючих МФБС фактором. Наведено переваги такого методу відновлення порівняно з іншими сучасними методиками. Підтверджено дані закордонних клінічних досліджень щодо ефективності застосування технік мобілізації за Малліганом.Item Професійно-економічна підготовка майбутнього вчителя у контексті європейської інтеграції(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018) Падалка, О. С.У статті запропоновано модель педагогічної технології професійно-економічної підготовки майбутнього вчителя, вказано на особливості концепції педагогічних технологій з урахуванням новітніх досягнень педагогічної науки, зазначені основні напрями удосконалення педагогічної складової вітчизняної вищої освіти. Педагогічна освіта розглядається як особливий ресурс підвищення інтелектуального потенціалу та рівня духовної культури нації, завданнями якої є забезпечення високого рівня інтелектуально-особистісного, духовного, професійного розвитку майбутнього педагога, оволодіння навичками наукового стилю мислення та опанування технологій використання нововведень у професійній сфері. У зв’язку з цим, метою вищої педагогічної школи є створення умов для підготовки інноваційно орієнтованих педагогів.Item Комплекс вправ на прикладі модальних граматичних структур, що виражають припущення, впевненість, можливість, неможливість та сумнів(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018) Орловська, Л. К.Стаття присвячена розгляду комплексу вправ на етапі пред’влення, коли відбувається формування у студентів уявлення про функціонування та формоутворення модальних граматичних структур, що виражають припущення, впевненість, можливість / неможливість, сумнів у теперішньому, минулому, майбутньому часі. Завданням етапу є ознайомлення студентів із ситуаціями вживання нових модальних граматичних структур, вчити студентів аналізувати значення і форми модальних граматичних структур та узагальнювати їх у правила вживання і утворення модальних граматичних структур та опрацьовувати фонетичне оформлення зразків мовлення з виучуваною модальною граматичною структурою. В комплексі вправ розглядаються вправи на ознайомлення з граматичними структурами. Вони включають завдання на усвідомлення функцій і форм граматичної структури, оволодіння фонетичним оформленням мовленнєвого зразка з виучуваною граматичною структурою (мелодикою, фразовим наголосом, ритмом, темпом). До комплексу вправ увійшли вправи на визначення структурних елементів граматичної структури, виведення або формулювання правил, вправи на аналіз правил утворення та вживання модальних граматичних структур англійської мови порівняно з граматичними структурами іспанської та української мов.Item Історико-педагогічний аналіз проблеми контролю навчальних досягнень студентів у закладах вищої освіти України(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018) Нагрибельний, Я. А.У статті розкрито ретроспективу проблеми контролю навчальних досягнень студентів у вищих закладах освіти, описано основні види контролю (поточний, періодичний, підсумковий), з’ясовано зміст поняття “контроль”, “контроль успішності студентів”, “оцінювання навчальних досягнень студентів”, розглянуто причини трансформування методичних підходів до оцінювання знань студентів у період становлення й розвитку освіти України з перших років незалежності, окреслено вектори пошуку підвищення якості контролю навчальних досягнень студентів на сонові оптимального поєднання національної освітньої традиції й апробованої світовою практикою системи оцінювання навчальних досягнень студентів.Item Спеціальна технічна підготовленість черлідирів, які виконують “базу”на етапі попередньої базової підготовки(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018) Михайліченко, А. Г.Черлідинг є складнокоординаційним видом спорту, оскільки змагальні композиції базується на виконанні різноманітних варіантів стрибків, акробатичних елементів, базових рухів черлідингу, різноманітних перебудувань і т.д.. З огляду результатів рані проведеного нами дослідження за результатами анкетування визначено, що на технічну підготовку відводиться 31% годин від загального часу тренування, на фізичну 28,5%, на теоретичну – 10,5% і на практичну – 30%. Тобто основна увага приділяється технічній підготовці, так як у черлідингу насамперед необхідно показати кількість і складність технічних елементів під час виступу команди на змаганнях. Крім цього, спортсмени черлідири виконують різні функції на змагальному майданчику: одні – виконують “базу” (перший рівень пірамід), а інші – “флаєри” (виконують 2й і 3й рівень пірамід). Тому рівень технічної підготовленості черлідирів, залежно від їх функцій має незначні відмінності. На етапі попередньої базової підготовки він містить конкретні засоби і методи технічної підготовки, а також певні заходи для контролю і оцінки технічної майстерності. Логічним продовженням загальної технічної підготовки в навчально-тренувальному процесі черлідирів-бази є спеціальна технічна підготовка. Результати оцінки рівня спеціальної технічної підготовленості черлідирів-бази по контрольним тестам свідчать про те, що базові рухи рук і чер-стрибки знаходяться на рівні вище середнього, а рівень виконання акробатичних елементів – на середньому рівні. Більш детальний аналіз результатів дозволив встановити значні розбіжності в показниках на загальногруповому рівні. Отримані результати дозволять скоординувати і розробити методику вдосконалення спеціальної технічної підготовленості черлідирів-бази на етапі попередньої базової підготовки.Item Громадянська компетентність особистості: сутність, структура та функції(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018) Мацейків, Т. І.Стаття присвячена актуальній проблемі – формуванню громадянської компетентності старшокласників у процесі навчання історії України. Проведено психолого-педагогічний аналіз предмету дослідження. Визначено та теоретично обґрунтовано структуру громадянської компетентності, потенціал курсу історії України в старшій школі для формування громадянської компетентності старшокласників. Проаналізовано публікації спорідненої тематики, що складають основу для визначення поняття громадянської компетентності та її структури. Автором схарактеризовано зміст когнітивної, аксіологічної та діяльнісної складової громадянської компетентності. Розглядаються методичні умови формування громадянської компетентності у процесі навчання вітчизняної історії.Item Сформованість професійної рефлексії у студентів-магістрів: емпіричний аспект дослідження(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018) Марусинець, М. М.У статті представлено емпіричне дослідження стану сформованості професійної рефлексії студентів – магістрів педагогів. Визначено структурно-компонентний склад професійної рефлексії магістра початкових класів, що включає аксіологічний, когнітивний, емоційно-оцінний, операційно-технологічний і особистісний складники; обґрунтовано їхні особливості та значущість за допомогою психодіагностичних методик. За допомогою психодіагностичних методик виявлено сформованість у майбутніх магістрів початкової освіти професійної рефлексії,як якісної характеристика суб’єкта діяльності, що усвідомлює специфіку свого професійного “Я”, осмислює процес і результати педагогічної діяльності, аналізує свій стиль діяльності та його співвідношення з діяльністю учнів, оцінює адекватність обраної стратегії, вміє аналізувати та виправляти недоліки з метою підвищення ефективності вирішення педагогічних завдань.Item Україна і Болонський процес як освітня стратегія і соціокультурний механізм демократичного розвитку(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018) Мартіросян, О. І.; Порошина, В. Д.; Купрій, Т. Г.На підставі історико-соціологічних і освітньо-просвітницьких джерел у статті авторами проаналізовано освітню стратегію Болонського процесу як складову демократичного розвитку України. Болонський процес як пріоритетний і культурно-правовий напрям реформування сучасної європейської школи, забезпечує здійснення основних принципів соціально-гуманітарного підходу. В Україні ними будуть: єдність філософії, соціології, історії, політології, педагогіки, літератури, культурології, мистецтвознавства, правознавства, економіки, етики. Автори наголошують, що саме національне відродження розширило культурно-історичне інформаційне коло національної педагогіки. Все це робиться для того щоб ствердити національний і освітній простір та побудови громадянського суспільства в Україні як крок у світовий інтеграційний процес.