Публікація: Музично-театральні вечори як одна з форм дозвілля інтернованих українців у таборі Стшалково (Польща) у 1921-1922 рр
Вантажиться...
Дата
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
ТОВ "Науково-інформаційне агентство "Наука – технології – інформація"
Анотація
У статті йдеться про роль та значення музично-театральних вечорів, які проводили для інтернованих українців у таборі Стшалково (1921-1922 рр.) насамперед з метою зміцнення їхнього морального духу. Попри всі труднощі існування, таборові митці знаходили можливості внести в життя інтернованих хоча би короткі миті розваги, даючи їм відчуття оптимізму та надію на скороминущість усіх негараздів. І хоча через обмеженість ресурсів та втому артистів не всі імпрези проходили змістовно і весело, вони все ж таки створювали особливу атмосферу душевного єднання для всіх вояків-українців. Культурно-мистецьке життя інтернованих українців у Стшалково завжди залишалося важливою частиною таборового повсякдення вояцтва, яке в умовах ізоляції та відірваності від рідного краю особливо потребувало позитивних емоцій. Душевну розраду й відпочинок таборянам дарували артисти-аматори, об’єднані в кілька драмгуртків, та хористи під проводом Дмитра Котка. Український аматорський театр від самого початку своєї діяльності в таборі Стшалково став серцевинною ланкою культурно-організаційної роботи, і, навіть більше того, центром неформального життя таборян.
Важливою частиною мистецького простору інтернованих залишалися музичні колективи – струнний та духовий оркестри. І хоча спочатку зіграність таборових музикантів бажала кращого, із плином часу їхня виконавська майстерність суттєво поліпшилася. Більше того, виступи оркестру мандоліністів змушували слухачів забути про сіру буденщину таборового існування.
Виступи таборових драматично-мистецьких колективів мали важливе значення для піднесення морального духу інтернованих, задовольняючи водночас їхні ностальгійні почуття за власною домівкою та рідним краєм. Усі музично-мистецькі вечори були національними за змістом та духом, сприяючи в такий спосіб духовній консолідації інтернованого вояцтва. Завдяки цьому таборове повсякдення вояків-українців та членів їхніх сімей було наповнено конструктивним змістом, а крім того, вони також слугували ефективним засобом боротьби зі зневірою та розчаруванням, які все ж таки проникали в середовище інтернованого українського вояцтва.
Цій же меті слугувало відзначення національних свят (зокрема – Шевченківських днів), а також «концертів-вечірок», до проведення яких традиційно долучалися всі культурно-мистецькі осередки табору. У їхніх програмах неодмінно було виконання національного гімну, після чого зі сцени таборового театру до таборян промовляло українське слово – засобами національного драматичного мистецтва, пісні та музики. Ці засоби доповнювали один одного, що створювало «кумулятивний» ефект, впливаючи на серця і душі вояків-українців. Спільні зусилля таборових артистів, хористів і музикантів істотним чином допомогли подолати загрозливу тенденцію до деградації та розпорошення інтернованого українського вояцтва в таборі Стшалково.
The article deals with the role and significance of music and theatre evenings held for interned Ukrainians in the Stshalkovo camp (1921-1922), primarily to strengthen their morale. Despite all the difficulties of existence, the camp artists found opportunities to bring at least brief moments of entertainment into the lives of the internees, giving them a sense of optimism and hope that all troubles would pass away. And, although due to the artists' limited resources and fatigue, not all events were meaningful and fun, they still created a unique atmosphere of spiritual unity for all Ukrainian soldiers. The cultural and artistic life of the interned Ukrainians in Stshalkovo always remained an important part of the camp's daily life, which, in the conditions of isolation and separation from the native land, especially needed positive emotions. Mental solace and rest were given to the campers by amateur artists united in several drama groups and choristers led by Dmytro Kotka. From the beginning of its activity in the Stshalkovo camp, the Ukrainian amateur theatre has become the core link of cultural and organizational work and the centre of the informal life of the camp residents. String and wind orchestras remained an important part of the internees' artistic life. And, although at first the performance of the camp musicians left much to be desired, over time, their performance improved significantly. Moreover, the performances of the mandolinist orchestra made the listeners forget about the grey everyday life of the camp existence. The performances of the camp's dramatic and artistic groups were important for raising the morale of the internees while satisfying their nostalgic feelings for their own home and native land. All musical and artistic evenings were national in content and spirit, contributing in this way to the spiritual consolidation of the interned military. The exact purpose was served by the celebration of national holidays (in particular, Shevchenko Days) and "concert parties", in which all cultural and artistic centres of the camp traditionally participated. Their programs necessarily included the national anthem performance, after which the Ukrainian word was spoken to the campers from the stage of the camp theatre using national dramatic art, song and music. This "triad" complemented each other, which created a "cumulative" effect, influencing the hearts and souls of Ukrainian soldiers. The joint efforts of camp artists, choristers and musicians significantly contributed to overcoming the threatening tendency towards degradation and dispersal of the interned Ukrainian military in the Stshalkovo camp.
The article deals with the role and significance of music and theatre evenings held for interned Ukrainians in the Stshalkovo camp (1921-1922), primarily to strengthen their morale. Despite all the difficulties of existence, the camp artists found opportunities to bring at least brief moments of entertainment into the lives of the internees, giving them a sense of optimism and hope that all troubles would pass away. And, although due to the artists' limited resources and fatigue, not all events were meaningful and fun, they still created a unique atmosphere of spiritual unity for all Ukrainian soldiers. The cultural and artistic life of the interned Ukrainians in Stshalkovo always remained an important part of the camp's daily life, which, in the conditions of isolation and separation from the native land, especially needed positive emotions. Mental solace and rest were given to the campers by amateur artists united in several drama groups and choristers led by Dmytro Kotka. From the beginning of its activity in the Stshalkovo camp, the Ukrainian amateur theatre has become the core link of cultural and organizational work and the centre of the informal life of the camp residents. String and wind orchestras remained an important part of the internees' artistic life. And, although at first the performance of the camp musicians left much to be desired, over time, their performance improved significantly. Moreover, the performances of the mandolinist orchestra made the listeners forget about the grey everyday life of the camp existence. The performances of the camp's dramatic and artistic groups were important for raising the morale of the internees while satisfying their nostalgic feelings for their own home and native land. All musical and artistic evenings were national in content and spirit, contributing in this way to the spiritual consolidation of the interned military. The exact purpose was served by the celebration of national holidays (in particular, Shevchenko Days) and "concert parties", in which all cultural and artistic centres of the camp traditionally participated. Their programs necessarily included the national anthem performance, after which the Ukrainian word was spoken to the campers from the stage of the camp theatre using national dramatic art, song and music. This "triad" complemented each other, which created a "cumulative" effect, influencing the hearts and souls of Ukrainian soldiers. The joint efforts of camp artists, choristers and musicians significantly contributed to overcoming the threatening tendency towards degradation and dispersal of the interned Ukrainian military in the Stshalkovo camp.
Опис
Ключові слова
музично-театральні вечори, хор, оркестр, інтерновані вояки-українці, табір Стшалково, Польща, musical and theatrical evenings, choir, orchestra, interned Ukrainian soldiers, Strzalkowo camp, Poland
Бібліографічний опис
Срібняк, І. Музично-театральні вечори як одна з форм дозвілля інтернованих українців у таборі Стшалково (Польща) у 1921-1922 рр / І. Срібняк, М. Палієнко // Світ Кліо. – 2024. – Вип. 5 (№ 1-2). – С. 19-32.
